Hej!
Förutsättningarna är 2,5plans hus varav huvudkällan för uppvärmning är pellets.

Vi har ett sovrum i källaren som alltid är väldigt kallt. I övrigt är huset välisolerat och moderna fönster så det behöver bli rätt kallt innan vi ens behöver slå på pelletsen för entréplan och övervåning.

Med tanke på hur dyr pelletsen blivit och elen är förhållandevis billig mellan varven funderar jag på att försöka värma källaren med luftvärmepump när elen är billig och det inte är smällkallt.

Blir det ineffektivt att sätta en luftvärmepump i sovrummet på källarplanet? Dörren står alltid öppen till det rummet så lite av den värmen borde vandra vidare?

Kan jag skjuta på pelletspannan en månad och stänga av en månad tidigare blir det rätt stora besparingar när pallpriset är norr om 4500kr.

Mvh
 
Jo det går bra. Kanske man in första hand sätter innerdelen i rummet utanför sovrummet än i själva sovrummet dock. Beror på om man väldigt känslig för lite surrande eller inte.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jo det går bra. Kanske man in första hand sätter innerdelen i rummet utanför sovrummet än i själva sovrummet dock. Beror på om man väldigt känslig för lite surrande eller inte.
Planlösningen tillåter i princip bara att sätta innedelen i sovrummet.
Vi sover vägg i vägg med pannrummet och pelletspannan för rätt mkt väsen när den skruvar pellets så lite surrande tror jag inte är några bekymmer.
 
Ok, ja då ska det inte vara några problem. Titta gärna noga i specarna för värmepumpen vilken ljudnivå det blir vid respektive fläktläge och jämför. Kan t.ex. stå 20-26-33-42 dB eller liknande.
 
Kan en "golvvariant" av luftvärmepump alltså en sån som inte sitter högt upp på väggen vara ett alternativ?
 
R Runnis skrev:
Kan en "golvvariant" av luftvärmepump alltså en sån som inte sitter högt upp på väggen vara ett alternativ?
Ja det hade faktiskt varit en fördel. Jag har dålig koll på pumpar och vad som finns
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.