Tjenare Gänget
Jag och sambon har nyligen köpt nytt hus och har tillträde nästa månad 😎

I tvättstugan (i källaren) sitter idag en frånluftstumlare som jag tror ockuperar den ända friskluftsventilen i rummet. Vi går i tankarna om vad som är bäst? att ta bort frånluftstumlaren och ersätta den med en traditionell V
värmepumpstumlare / kondenstumlare och sedan installera en paxfläkt i friskluftsventilen alternativt lämna det som det är?

Källaren har haft mindre problem med fukt sedan tidigare, blir det fel att installera en Värmepumpstumlare / kondenstumlare, som avger mer fukt ut i rummet? - eller kommer paxfläkten göra ett tillräckligt jobb för att kompensera bytet av tumlare?

Hur tänker ni?

Väl mött
 
Redigerat:
Måste vara en riktigt gammal sak då om det är en frånluftstumlare?? En traditionell kondenstumlare samlar det mesta av fukten i dess behållare eller genom slang till avloppet men det blir ju rejält varmt i tvättstugan när den går. Numera har man oftast värmepumpstumlare som drar betydligt mindre med energi men nog inte håller lika länge alls. Helst ska man annars undvika att torktumla eftersom det sliter väldigt mycket på kläderna. Bättre att hängtorka och ha ett avfuktningsaggregat om det behövs.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J Josth skrev:
Måste vara en riktigt gammal sak då om det är en frånluftstumlare?? En traditionell kondenstumlare samlar det mesta av fukten i dess behållare eller genom slang till avloppet men det blir ju rejält varmt i tvättstugan när den går. Numera har man oftast värmepumpstumlare som drar betydligt mindre med energi men nog inte håller lika länge alls. Helst ska man annars undvika att torktumla eftersom det sliter väldigt mycket på kläderna. Bättre att hängtorka och ha ett avfuktningsaggregat om det behövs.
Jo, den har suttit där sedan de tidigare ägarna flyttade in och det är över 10 år sedan.

Torktumlaren kommer nog inte användas speciellt mycket. Enbart till sängkläder och dylik. Därför känns det också som att en paxfläkt hade varit värt mer än att torktumlaren ska ockupera ventilen i väggen, tänker jag fel?
 
I lite äldre hus i källaren hade tvättstugan en friskluftsvenil i grundmuren och sedan en frånluftsventil med en kanal mot skorstensstocken och en pipa där. Då ska man inte sätta en PAX-fläkt på friskluftsventilen men om det inte finns någon kanal mot skorstenen/taket så går det bra med en PAX som suger ut luft genom friskluftsventilen.
 
A
B Bergets skrev:
Tjenare Gänget
Jag och sambon har nyligen köpt nytt hus och har tillträde nästa månad 😎

I tvättstugan (i källaren) sitter idag en frånluftstumlare som jag tror ockuperar den ända friskluftsventilen i rummet. Vi går i tankarna om vad som är bäst? att ta bort frånluftstumlaren och ersätta den med en traditionell V
värmepumpstumlare / kondenstumlare och sedan installera en paxfläkt i friskluftsventilen alternativt lämna det som det är?

Källaren har haft mindre problem med fukt sedan tidigare, blir det fel att installera en Värmepumpstumlare / kondenstumlare, som avger mer fukt ut i rummet? - eller kommer paxfläkten göra ett tillräckligt jobb för att kompensera bytet av tumlare?

Hur tänker ni?

Väl mött
Inget fel på frånluftstumlare är egentligen väldigt effektiva och torkar blixtersnabbt har själv flera stycken
den hjälper till med att värma upp rummet (torka) om man kan få ut fukten, för detta finns det många olika sätt och tillbehör såsom värmeväxlare,
En VP tork tar lång tid på sig och tillför ingen värme till utrymmet varför du med tanke på fukten kan behöva sätta in ett element för att den inte skall rosta upp.
Jag skulle som första åtgärd i din sits sätta in en fuktstyrd pax i hålet men även se till att det kommer in ny luft , ev en ventil till då. sedan hade jag monterat slangen från torktumlaren framför fläkten 1 dm så att den blåser till denna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.