Jag har ett fritidshus köpt för över 10år sedan. ung å naiv tog jag ju för givet att allt på tomten va byggt enligt alla regler.
Det ja lurar på är ett garage som typ står på gränsen dvs Inga 4.5m avstånd. Det finns inget skriftligt på att detta är ok med markägaren.

Nuvarande markägare är inga problem men att skriva avtal är nog inte så intressant..i vilket fall kan det bara gälla i 25 år har ja läst.

. Kan jag någon gång i framtiden bli skyldig att riva om nästa markägare skulle kräva det?.

Finns absolut inga skäl till det annat än principer och illvilja enligt mig men man vet ju aldrig. Det är en impediment mark så inget som stör någon. Kan kommun eller vem det nu är som bestämmer tillåta att byggnaden stå kvar trots en markägares vilja att det riva?
 
Såvida det inte är ett attefallshus finns det inget krav på grannens medgivande. Om det är ett attefallshus har jag svårt att se att grannen kan protestera långt i efterhand oavsett. Det finns inget krav på skriftligt godkännande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
SarB
A Arne999 skrev:
Jag har ett fritidshus köpt för över 10år sedan. ung å naiv tog jag ju för givet att allt på tomten va byggt enligt alla regler.
Det ja lurar på är ett garage som typ står på gränsen dvs Inga 4.5m avstånd. Det finns inget skriftligt på att detta är ok med markägaren.

Nuvarande markägare är inga problem men att skriva avtal är nog inte så intressant..i vilket fall kan det bara gälla i 25 år har ja läst.

. Kan jag någon gång i framtiden bli skyldig att riva om nästa markägare skulle kräva det?.

Finns absolut inga skäl till det annat än principer och illvilja enligt mig men man vet ju aldrig. Det är en impediment mark så inget som stör någon. Kan kommun eller vem det nu är som bestämmer tillåta att byggnaden stå kvar trots en markägares vilja att det riva?
4,5 meter gäller ju inte i samtliga fall. Är det utom plan och en byggnad som har kunnat uppföras utan bygglov krävs i regel inte 4,5 m tänker jag.
 
Det är planlagt område och garaget är uppfört utan bygglov på 80-90 talet av förra ägaren.
Tänker ju att det är preskriberat (mer än 10 år sedan)
 
Man kan inte garantera något om vad som kan hända i en framtid.
Ert garage kan vara preskriberat, dvs behöver inte rivas/flyttas, man kan påverka om ni vill göra andra byggnationer förändringar av byggnader.
 
Ok men en framtida markägare kan alltså inte bara bestämma att den ska rivas med avseende på 4.5m regeln ?
 
A Arne999 skrev:
Ok men en framtida markägare kan alltså inte bara bestämma att den ska rivas med avseende på 4.5m regeln ?
Framtida markägare kan inte bestämma något, däremot kan man anmäla till kommunen som avgör vad som gäller.
Men de lär ha en ganska kraftig uppförsbacke om det inte finns alldeles speciella omständigheter för markområdet.
 
Jo men det förstår jag ju men om markägaren har rätt ( att det är så svart å vitt alltså) så måste ju kommunen förhålla sig till den regeln

MEN den regeln kanske inte ens finns då om jag förstår alla svar rätt
 
Vilken regel? Det finns inget generellt byggförbud närmare gränsen än 4,5m.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Jo men det förstår jag ju men om markägaren har rätt ( att det är så svart å vitt alltså) så måste ju kommunen förhålla sig till den regeln

MEN den regeln kanske inte ens finns då om jag förstår alla svar rätt
Ett råd är att inte börja fundera på ett problem som inte finns idag och något du idag inte kan påverka, den dagen om det skulle hända utgår man från vad som då gäller.
Men generellt så skulle jag påstå att felaktigheten är preskriberad om det inte finns andra saker som påverkar markområdet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ok det trodde jag och det va ju det som va min fråga från början.
Var man än läser så står det 4.5 m från tomtgräns när man bygger såvida man inte har ett medgivande från grannen.

Men nu är.det som sagt en ca 30 år gammal byggnad
 
A AndersS skrev:
Ett råd är att inte börja fundera på ett problem som inte finns idag och något du idag inte kan påverka, den dagen om det skulle hända utgår man från vad som då gäller.
Men generellt så skulle jag påstå att felaktigheten är preskriberad om det inte finns andra saker som påverkar markområdet.
Håller helt med men det finns skäl att lura på detta i nuläget av andra skäl. Det är dessutom bra att veta vad som gäller.
 
A Arne999 skrev:
Ok det trodde jag och det va ju det som va min fråga från början.
Var man än läser så står det 4.5 m från tomtgräns när man bygger såvida man inte har ett medgivande från grannen.

Men nu är.det som sagt en ca 30 år gammal byggnad
Det gäller specifikt attefallshus. Det är inte en generell regel.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Ok det trodde jag och det va ju det som va min fråga från början.
Var man än läser så står det 4.5 m från tomtgräns när man bygger såvida man inte har ett medgivande från grannen.

Men nu är.det som sagt en ca 30 år gammal byggnad
Det gäller vissa bygglovsbefriade byggnader. Det finns ingen generell regel som säger att alla byggnader måste vara 4,5 meter från gränsen. I så fall hade våra städer sett helt annorlunda ut...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Jo men det förstår jag ju men om markägaren har rätt ( att det är så svart å vitt alltså) så måste ju kommunen förhålla sig till den regeln

MEN den regeln kanske inte ens finns då om jag förstår alla svar rätt
Vad grannen tycker om placeringen har ingen praktisk betydelse.

OM du idag skulle vilja bygga ett garage nära tomtgränsen och söker bygglov (alltså inte bygglovsfritt attefalls hus, max 30 kvm). Så kommer kommunen (troligen) att göra ett s.k grannehörande innan de fattar beslut i bygglovsfrågan. Grannen kan då ge synpunkter som blir en del av beslutsunderlaget. Grannen har inte vetorätt. Kommunen kan ge bygglov även om grannen spyr galla över förslaget, och de kan neka bygglov även om grannen tycker förslaget är jättebra.

Sedan fattar kommunen beslut om bygglov, detta kan grannen överklaga. Vilket alltså inte är en vetorätt, bara att en högre instans granskar bygglovet.

Detta med grannehörande gäller om garaget på något sätt bryter mot regler i detaljplanen, och är det i strid med planen så kan kommunen ändå ge bygglov om avvikelsen är mindre. Då skall dessutom samtliga grannar höras, inte bara den som det kommer för nära. Här vet vi inte om det finns en begränsning i detaljplanen, i vissa planer är det helt OK att bygga just garage nära tomtgränsen.

Om du däremot bygger garaget som en bygglovsfri attefallsbyggnad (max 30 kvm + en massa andra regler). Då får det inte placeras närmare gränsen än 4,5 m, såvida inte grannen godkänner det. Å andra sidan har inte kommunen med placeringen att göra då. Så om det är en byggnad som får uppföras utan bygglov, då har grannen vetorätt mot placering nära gränsen.

Men nu gäller detta en byggnad som har byggts för länge sedan. Det enda en granne kan göra är att anmäla det soim svartbygge. Kommunen måste då titta på ärendet, men det gäller oavsett hur kommunen upptäcker det möjliga svartbygget. Är det mer än 10 år gammalt så kan kommunen inte göra något.

Du kan vara fullkomligt lugn rörande ditt svartbyggda garage. Såvida detta inte är inom strandskyddsområde, där gäller ingen preskriptionstid (mer än om det var byggt innan strandskyddslagen infördes i början av 70 talet)
 
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.