Hej,

Har ett uthus med en svartmögelskada som jag nu ska sanera. Den fanns där när vi köpte huset och har alltså varit där i över 10 år i oförändrat tillstånd. Hur den uppkommit vet jag inte men de två rören på bilden är för vatten ut och in. Vattnet in har mig veterligt aldrig varit inkopplat, slangen ligger okopplad i krypgrunden i väntan på det planerade köket. Avloppsröret är inkopplat men varför det skulle komma upp vätska där förstår jag inte. Jag känner inte till om förra ägaren haft problem med avloppet och han är död så det finns ingen att fråga. Det finns vatten indraget på andra sidan väggen där hydroforen finns, men där syns inga tecken på vattenskada.

Jag har lagt isolering i krypgrunden för att minska risken för fukt underifrån samt satt två ventiler i uthuset. Det finns ingen överdriven fukt i regelverket och nu ska jag tvätta bort möglet. Jag ska skära loss gipsplattan i hörnet också. Planen är att skrapa bort synligt mögel och tvätta med svamp och klorinlösning.

Nu undrar jag:

  • Borde jag även såga bort en bit av spånskivan eller räcker det att tvätta den?
  • Är det verkligen tillräckligt att tvätta synbara ytor? Det lär ju vara mögel även under golvregeln och bakom sidoregeln där jag inte kommer åt.
  • Kan/Bör jag behandla med något speciellt medel el räcker det med klorin?
  • Gipsplattan i hörnet som jag ännu inte skurit bort blir svår att sätta upp ny för det finns inga reglar att skruva i. Den befintliga är antagligen fäst bakom reglarna. Tips?
Något annat jag bör tänka på?
 
  • Renoveringsarbete, vägg med gipsskivor, isolering synlig, rörgenomföring, golvet delvis trä, byggstädning behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avstängd rörinstallation med isolering i en ofärdig vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel och smuts i hörnet av ett rum, skadat trä och behov av rengöring och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen behöver du inte sanera om du åtgärdat grundproblematiken, dvs varför det blev påväxt från första början. Om de förutsättningarna är borta så dör påväxten och det blir bara kosmetiskt och du kan bara målartvätta normalt och måla om. Man måste inte "ta bort" allting på det viset. Tvättar du av det där på normalt vis och det fläckvis är lite svart så spelar inte det nån roll. Det är inget som sprider sig heller.
Det finns ändå mögelsporer i luften konstant som bara väntar på att få sätta sig nånstans där förutsättningarna är rätt och de är mångfalt mer än det där ändå.
 
  • Gilla
mia andersson1
  • Laddar…
Tack för svar!
S Stefan1972 skrev:
Egentligen behöver du inte sanera om du åtgärdat grundproblematiken, dvs varför det blev påväxt från första början. Om de förutsättningarna är borta så dör påväxten och det blir bara kosmetiskt och du kan bara målartvätta normalt och måla om. Man måste inte "ta bort" allting på det viset. Tvättar du av det där på normalt vis och det fläckvis är lite svart så spelar inte det nån roll. Det är inget som sprider sig heller.
Det finns ändå mögelsporer i luften konstant som bara väntar på att få sätta sig nånstans där förutsättningarna är rätt och de är mångfalt mer än det där ändå.
Tack Stefan för svar!

Det låter logiskt det du skriver för det har sett ut som det gör i över 10 år så det finns ingen aktivitet i det och jag har ändrat förhållandena så att de är mindre gynnsamma för mögeltillväxt.
Då städar jag upp så gott det går och lägger nya ytskikt.
Skulle du inte ens byta ut gipsskivan i hörnet?

Jag måste bara inflika att jag ställde samma frågor till Villaägarnas Riksförbunds Byggtekniska rådgivning och blev ganska förvånad över deras svar. Det måste väl vara en praoelev på plats.
Här är deras svar:
1: Jag har ingen djup kunskap om spånskivor.
2: Allt skadat måste åtgärdas.
3: Bifogade en 72 sidor lång rapport från Svenska Miljöinstitutet om mögelsanering samt hänvisade till en bok i samma ämne.
4: Skadad gipsskiva måste bytas ut men jag har inga bra tips på hur du ska fästa den. 🙄
 
Nej är den krånglig att byta så är det nog enklare att låta bli och sen bara måla om.
Det andra svaret är ju ganska generellt på hur en del ser på mögel.......det ska ju bort till varje pris för annars sprider det sig och äter upp huset och gör alla sjuka inom en 200 km radie. Värre än kärnavfall nästan.
Det blir lätt lite överdrivet ibland och det i sig gör ju att många därför är rädda för det.......På helt fel grunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.