Hej,

ny på de här med bygga trall och har säkert gjort något eller några fel med jobbet.

Jag har förstått att trall som är torr och läggs för tätt kan resa sig när den blir blöt.

Är det detta som skett här?
Eller är det bara en dålig bräda?
Ser liknande ut på 2-3 ställe till

Jag mätte fuktkvoten när jag la trallen och den var hög så jag la de tätare än vad den generella rekommendationen var.
 
  • Trätrall i fokus med djup skärpa, ytstruktur synlig, suddig bakgrund, utomhus vid solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor på däck, två synliga skruvhuvuden, solljus, skärpedjup, perspektiv längs brädornas längd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog en kombination. Det tycks faktiskt som om du lagt trallen för tätt. Det finns ingem glipa mellan brädorna/plankorna. Den aktuella brädan ser verkligen ut att ha kollapsat av trycket från sidorna. Men det brukar normalt inte bli såhär. Utan det är nog även så att just den här brädan var lite dålig. Normalt sett brukar kanterna på brädorna resa sig när det blir för trångt.
 
Har du lagt trallen med "fina sidan" upp, eller följt sur eller glad gubbe konsekvent (årsringarna som sur eller glad mun)?
 
Excel
Har alltid lagt trall i kloss när virket är fuktigt. Virket kommer nog krympa. Vad gäller sprickorna så är ju det bara ett fåtal. Jag skulle nog vänta och försöka åtgärda först nästa år.
 
  • Gilla
mooyoo
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Har du lagt trallen med "fina sidan" upp, eller följt sur eller glad gubbe konsekvent (årsringarna som sur eller glad mun)?
Jag valde den fina sidan, så det varierar mellan glad och sur gubbe.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Har alltid lagt trall i kloss när virket är fuktigt. Virket kommer nog krympa. Vad gäller sprickorna så är ju det bara ett fåtal. Jag skulle nog vänta och försöka åtgärda först nästa år.
Nu har de ju varit en fuktig och regnig sommar men det fann ändå perioder av torrt. Då fick jag 4-5mm mellan brädorna direkt
 
A AG A skrev:
Det är nog en kombination. Det tycks faktiskt som om du lagt trallen för tätt. Det finns ingem glipa mellan brädorna/plankorna. Den aktuella brädan ser verkligen ut att ha kollapsat av trycket från sidorna. Men det brukar normalt inte bli såhär. Utan det är nog även så att just den här brädan var lite dålig. Normalt sett brukar kanterna på brädorna resa sig när det blir för trångt.
Ja vad jag har sett från att ha sökt runt på forumet så är det ju just kanterna som reser sig. Därför jag blev lite fundersam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.