Roffe_riff Roffe_riff skrev:
De flesta jobb är så. Arbetsgivare inser som regel för sent att den nekade löneökningen hade varit 20 gånger billigare än att lära upp någon ny. Nu när vederbörande sagt upp sig.
Oftast inte inom fabriker eller större företag. Det är kollektivavtal som gäller, och passar inte det finns det åter hundratals därefter.
Typ det mesta som jag skrev handlar om LO:makten.
Varit på något ställe för något år sen där företaget viljat kompensera riktigt duktiga medarbetare. Men då har det varit stort nej från facket, det var orättvist.

Det du är inne på är folk med specialkompetens jämfört med resten. Typ utvecklare eller dylikt.

Man kan ta vården som exempel. Tro inte att du kan få högre lön som en sjuksköterska, vill du avancera får du plugga lite och gå upp i graderna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Man kan ta vården som exempel. Tro inte att du kan få högre lön som en sjuksköterska, vill du avancera får du plugga lite och gå upp i graderna.
En sjuksköterska kan i princip gå på dagen och nära på dubbla sin lön hos första bästa bemanningsföretag, och få bättre tider.

Men hos länstinget är det förståss en sorgligare (löne)utveckling.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
En sjuksköterska kan i princip gå på dagen och nära på dubbla sin lön hos första bästa bemanningsföretag, och få bättre tider.

Men hos länstinget är det förståss en sorgligare (löne)utveckling.
Ja och du måste vara beredd på att flytta, bli behandlad som riktigt jävla skit.

Titta bara på vilket jävla skrot bemanningsbolagen skickar ut till vårdcentralerna. Behöver kunna noll och ingenting :D
Hos kommunala och landssting kan du ha en bra utveckling, har nån släkting som läst upp sig och har mycket bra lön. Där ligger till och med poliser i lä.
 
J
R Rkarlsson skrev:
Ja och du måste vara beredd på att flytta, bli behandlad som riktigt jävla skit.

Titta bara på vilket jävla skrot bemanningsbolagen skickar ut till vårdcentralerna. Behöver kunna noll och ingenting :D
Hos kommunala och landssting kan du ha en bra utveckling, har nån släkting som läst upp sig och har mycket bra lön. Där ligger till och med poliser i lä.
Detta är väl tämligen off topic, men min erfarenhet av bemannings-ssk är att de ofta är rätt bra.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Detta är väl tämligen off topic, men min erfarenhet av bemannings-ssk är att de ofta är rätt bra.
Enig. En bekant som kör denna linje, mkt duktig och engagerad. Det vanligaste är visst att det är samma folk som jobbar för landstinget, men att de ledsnat. Samtidigt som även bottennapp förekommer. Men de ryker istället fort.
 
J Jonobe skrev:
Detta är väl tämligen off topic, men min erfarenhet av bemannings-ssk är att de ofta är rätt bra.
Ah. Ja de har nästan fått en vårdcentral att få stänga här pga inkompetensen. Även läkarna, Men de finns såklart olikt folk i alla delar av landet. Tyvärr ryker varken läkarna eller ssk utan de får jobba kvar med sina hittepålösningar på allt.

Bra betalt har de säkert, annars hade inte det uppdagats att det dränerar ekonomin.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Absolut, risker finns, men också stora marginaler på andra sätt. Men det blir lite komiskt när styrräntan än så länge höjts 0,25%.
Vad säger du nu då? Plus ett och en till inför jul vad det ser ut som.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Vad säger du nu då? Plus ett och en till inför jul vad det ser ut som.
Ja nu börjar det ändå bli något! Nu har man väl i princip knaprat upp marginalen på räntekostnader vs. lön som byggts upp de senaste 20 åren.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du väntar ett år med köpet kommer troligen priserna på fritidshus ha gått ner x%. Det är tyvärr lika troligt att inflationen ätit upp värdet på dina besparingar med y% under tiden.
Men det är ju kul att gambla med att x>y om ett år, absolut. (Hade inte tyckt det om det var mina pengar, men alla är olika!)
Verkligen Sågspån till tanke!
Vad Sågspån skrev, priset på fritidshus kommer troligen gå ner.
Sedan kommer Sågspån till tanke "tyvärr lika troligt att inflationen ätit upp värdet på dina besparingar..".

Svårt för att kunna vara pedagogisk och förklara för Sågspån.
Så jag avstår.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Verkligen Sågspån till tanke!
Vad Sågspån skrev, priset på fritidshus kommer troligen gå ner.
Sedan kommer Sågspån till tanke "tyvärr lika troligt att inflationen ätit upp värdet på dina besparingar..".

Svårt för att kunna vara pedagogisk och förklara för Sågspån.
Så jag avstår.
Och det har du klurat på ett drygt år för att dumförklara mig. Gäsp.
 
  • Haha
MsTake
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Och det har du klurat på ett drygt år för att dumförklara mig. Gäsp.
Du tror mer än för mycket om dina Sågspån om Du tror att jag läser dina inlägg aktivt.
Kan ta en enkel förklaring för Alla andra.
För ett år sedan kostade ett visst Fritidshus 5 miljoner kronor.
Nu ett drygt år senare går det att köpa för 4 miljoner kronor.
Oavsett hur den allmänna inflationen har varit så får Du (och Alla andra) mer Fritidshus för dina svenska kronor i Sverige.

Eller en särskild förklaring för Sågspån.

Samma Fritidshus kostar idag,
ett drygt år senare, 1 miljon kronor mindre,
detta innebär att Sågspån har pengar över på sina 5 miljoner om detta Fritidshus köps idag även om andra saker har blivit dyrare.
 
Enl mäklarstatistik har det ju inte gått ned 20% utan mindre. Men räntan har gått upp mer. Så köper jag ett hus för 1msek mindre blir det ändå dyrare per månad just nu. Över 10 år är det troligen billigare pga det lägre priset.

Vad tror ni, har bostäder gått ned mer än statistiken visar pga bara de bra och dyra husen omstätts nu?
 
J JohanLun skrev:
Enl mäklarstatistik har det ju inte gått ned 20% utan mindre. Men räntan har gått upp mer. Så köper jag ett hus för 1msek mindre blir det ändå dyrare per månad just nu. Över 10 år är det troligen billigare pga det lägre priset.

Vad tror ni, har bostäder gått ned mer än statistiken visar pga bara de bra och dyra husen omstätts nu?
Dagens Industri skrev

"Efter en kraftig prisuppgång under pandemiåren 2020–2021 noterar bostadssajten Hemnet nu en sänkning på drygt 18 procent på fritidshusen i sju svenska fjällområden. Det senaste halvåret har den genomsnittliga fjällstugan kostat 3,1 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 3,8 miljoner kronor under motsvarande period för ett år sedan."
 
J JohanLun skrev:
Enl mäklarstatistik har det ju inte gått ned 20% utan mindre. Men räntan har gått upp mer. Så köper jag ett hus för 1msek mindre blir det ändå dyrare per månad just nu. Över 10 år är det troligen billigare pga det lägre priset.

Vad tror ni, har bostäder gått ned mer än statistiken visar pga bara de bra och dyra husen omstätts nu?
Artikel Hemnet mars 2023

"Där är prisnedgången störst”
Samtidigt har priserna i dessa områden sjunkit med 19 procent sett till försäljningar det senaste halvåret, jämfört med motsvarande period ett år tidigare. Det genomsnittliga försäljningspriset för en fjällstuga var under de senaste sex månaderna 3,1 miljoner kronor, jämfört med 3,8 miljoner kronor ett år tidigare. Störst är prisnedgången i Idre och Åre där priserna gått ner mer än 40 procent på ett år."
 
Men var inte fjällstugorna otroligt hypade och övervärderade, mot en klassisk svensk sommarstuga från 1920-talet i stockholms skärgård med sjönära läge?

Folk köpte fjällstugor i tron att man kan hyra ut för 15.000 per vecka under 25 av årets veckor. Priserna var ju i klass med en lägenhet på östermalm, om inte mer...

Det vore intressant att se statistik på objekt som sålts två gånger under samma tidsperiod. Eller objekt som är nästan identiska. Två stugor 5 km från varandra både i stockholms skärgård eller fjällen kan ju ha extremt olika läge och skick, så att jämföra två olika objekt funkar nog sämre på fritidshus. För lägenheter i stan är det nog mer säkert att räkna så, iallafall om man jämför objekt från samma byggår i samma kvarter.

Enl mäklarstatistik har fritidshus gått ned 7% i riket senaste 12 mån. Men då tror jag ju att de sämsta objekten inte sålts alls... Så det i själva verket är något högre nedgång....

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/fritidshus

(det ska väl finnas statistik på jag har för mig det kallas K/T tal, dvs man normaliserar genom att se skillnaden mellan taxeringsvärde och försäljningsvärde)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.