F
pacman42 pacman42 skrev:
Du har inte fått huset, därmed inte ditt problem (typ).
Typ utveckla?

Ponera att det blir en översvämning igen. Kan det bli tjafs om vilken skada som skall hantras av vilket fbolag så kanske det vore en tanke att ha samma.
 
  • Gilla
Melwin
  • Laddar…
Ni som vill lämna säljaren i sticket och låta han ta all skit, hur skulle ni reagera ifall det var ni? Säljaren har ingen anledning att anta en översvämning. Ett avtal är slutet, ska köparen kunna hoppa av pga omständigheter som inte säljaren rår över? Köpt är köpt. Ett handslag är ett handslag. Avtalat! Så fungerar det i Sverige. Att jämföra detta med trasiga badrum etc är helt psykopatiskt. Tänk på de juridiska konsekvenser detta skulle få. Tror inte köparen har en chans i helvetet med den här grejen. Bit i det sura äpplet.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrs Flyte och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Ni som vill lämna säljaren i sticket och låta han ta all skit, hur skulle ni reagera ifall det var ni? Säljaren har ingen anledning att anta en översvämning. Ett avtal är slutet, ska köparen kunna hoppa av pga omständigheter som inte säljaren rår över? Köpt är köpt. Ett handslag är ett handslag. Avtalat! Så fungerar det i Sverige. Att jämföra detta med trasiga badrum etc är helt psykopatiskt. Tänk på de juridiska konsekvenser detta skulle få. Tror inte köparen har en chans i helvetet med den här grejen. Bit i det sura äpplet.
Det går väl alltid att dra sig ur ett köp? Så fungerar det i Sverige.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Typ utveckla?

Ponera att det blir en översvämning igen. Kan det bli tjafs om vilken skada som skall hantras av vilket fbolag så kanske det vore en tanke att ha samma.
Man skall absolut inte ta över huset innan vattenskadan är åtgärdad
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Ni som vill lämna säljaren i sticket och låta han ta all skit, hur skulle ni reagera ifall det var ni? Säljaren har ingen anledning att anta en översvämning. Ett avtal är slutet, ska köparen kunna hoppa av pga omständigheter som inte säljaren rår över? Köpt är köpt. Ett handslag är ett handslag. Avtalat! Så fungerar det i Sverige. Att jämföra detta med trasiga badrum etc är helt psykopatiskt. Tänk på de juridiska konsekvenser detta skulle få. Tror inte köparen har en chans i helvetet med den här grejen. Bit i det sura äpplet.
Säljaren kan inte leverera huset i avtalat skick vid tillträdet, det blir en förhandling om vad som skall gälla. Säljaren kan dra sig ur och riskera handpenningen, men eftersom tillträde inte kan ske enligt avtal så kommer beloppet säkerligen att krympa kraftigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Många hus är byggda på olämpliga platser. Det vet kommunernas byggnadsnämnder om men dom kör vidare som om översvämningar aldrig har hänt förr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Först måste skadeläget undersökas, enbart om huset i väsentligt sämre skick kan man hävda att produkten inte motsvarar vad som gällde vid köpet. Normalt slitage är inte fog för att häva köpet. Så räknas skador från regn som normalt slitage? Beror nog på omfattning och frekvens på förekomst av översvämning i området. Att kolla upp områdets beskaffenhet och möjlighet för översvämning ligger på köparen. Är översvämning något som händer typ var tionde år på platsen skulle jag i alla fall anse det som normalt slitage och anse att det inte kan vara grund för att häva köpet.
 
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Säljaren kan dra sig ur och riskera handpenningen, men eftersom tillträde inte kan ske enligt avtal så kommer beloppet säkerligen att krympa kraftigt.
Jag antar att du menar köparen, men nog kan det bli mycket mer än handpenningen?

Om säljaren förlorar mer än handpenningen på att köparen avbryter köpet så kan ju kostnaden för köparen bli större.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag antar att du menar köparen, men nog kan det bli mycket mer än handpenningen?

Om säljaren förlorar mer än handpenningen på att köparen avbryter köpet så kan ju kostnaden för köparen bli större.
Köparen naturligtvis. I detta fallet så kan säkert köparen dra sig ur utan skada. Den skada som köparen åsamkas av översvämningen är betydande, men man måste ha mer detaljer för att dra ut frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Köparen naturligtvis. I detta fallet så kan säkert köparen dra sig ur utan skada. Den skada som köparen åsamkas av översvämningen är betydande, men man måste ha mer detaljer för att dra ut frågan.
Jag har en bekant som råkade ut för detta. Översvämning strax innan dom skulle flytta in. Torpargrund där exakt hela husets yta var påverkad. Hela trossbotten låg i vatten. Det var andra saker som också uppdagades där det visade sig att säljaren extremt medvetet hade ljugit i frågeformuläret och beviset för det fanns dokumenterat i officiell kommunikation mellan säljaren och kommunen.

Säljaren satte in avfuktare så fort det gick men på tillträdesdagen var det fortfarande 50cm vatten i krypgrunden. Min bekanta ville naturligtvis häva av flera orsaker. Det var inte alls så lätt. Det kostade hela handpenningen och hela känslan var rättslöshet.
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Köparen naturligtvis. I detta fallet så kan säkert köparen dra sig ur utan skada. Den skada som köparen åsamkas av översvämningen är betydande, men man måste ha mer detaljer för att dra ut frågan.
Visst är det möjligt att det går att dra sig ur, det vet jag inget om, vi vet ju inte ens om köparen vill dra sig ur.

Jag reagerade bara på att man riskerade handpenningen om man avbröt affären. Avbryter man affären utan giltigt skäl kan man förlora både mer och mindre än handpenningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det möjligt att det går att dra sig ur, det vet jag inget om, vi vet ju inte ens om köparen vill dra sig ur.

Jag reagerade bara på att man riskerade handpenningen om man avbröt affären. Avbryter man affären utan giltigt skäl kan man förlora både mer och mindre än handpenningen.
Men i detta fallet så finns giltiga skäl. Det är en förhandling om vad det skall kosta (om något), troligen en fråga för jurister till och med.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vet man anledning till vattnet?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Men i detta fallet så finns giltiga skäl. Det är en förhandling om vad det skall kosta (om något), troligen en fråga för jurister till och med.
Stark förenkling av verkligheten skulle jag säga. Han man väl betalt in handpenning till mäklaren så för man i princip aldrig tillbaka den utan i extrema fall. Alla som säger nåt annat har inte varit i den situationen.

Det viktigaste av allt är att mäklaren får sitt arvode och för det behövs handpenningen. Allt annat är sekundärt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svaren, många bra infallsvinkar. 😊

Gällande hävning så misstänker jag att det finns goda skäl om jag tolkar Jordabalken 4. 11 § rätt -
Säljaren står faran för att fastigheten av våda skadas eller försämras medan den fortfarande är i säljarens besittning. Faran ligger dock på köparen, om fastigheten ej tillträtts till följd av dröjsmål på köparens sida.

Har fastigheten skadats eller försämrats på grund av händelse för vilken säljaren står faran, får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet. Väckes ej talan om hävning inom ett år från det tillträde skedde, är rätten till sådan talan förlorad.
Av olika skäl är det inte aktuellt att åberopa en hävning i dagsläget, dels med hänsyn till priset för den aktuella fastigheten men också för att skadeläget inte är helt klarlagt.

F fsn skrev:
Jag har en bekant som råkade ut för detta. Översvämning strax innan dom skulle flytta in. Torpargrund där exakt hela husets yta var påverkad. Hela trossbotten låg i vatten. Det var andra saker som också uppdagades där det visade sig att säljaren extremt medvetet hade ljugit i frågeformuläret och beviset för det fanns dokumenterat i officiell kommunikation mellan säljaren och kommunen.

Säljaren satte in avfuktare så fort det gick men på tillträdesdagen var det fortfarande 50cm vatten i krypgrunden. Min bekanta ville naturligtvis häva av flera orsaker. Det var inte alls så lätt. Det kostade hela handpenningen och hela känslan var rättslöshet.
Detta är väldigt intressant. Om trossbotten legat i vatten och enda åtgärden var att ställa in en avfuktare lär huset ha varit i väsentligt sämre skick än vid kontraktskrivning. Hur långt gick processen? Vilken hjälp fick han av försäkringsbolaget, dels sitt eget och dels säljarens som var ansvarig vid översvämningen?


A Alexn72 skrev:
Vet man anledning till vattnet?
Extremt höga vattenflöden i närliggande vattendrag, har aldrig svämmat över på detta sätt tidigare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.