J Johan Larsson9794 skrev:
Måste man ha separat avfuktare? Fixar inte luftvärmepump avfuktning?
Ja, min luftvärmepump klarade inte avfuktningen på ett bra sätt.
 
O
J Johan Larsson9794 skrev:
Måste man ha separat avfuktare? Fixar inte luftvärmepump avfuktning?
Om du väljer en luftvärmepump som inte avfuktar så kan du ju komplettera med ett litet FTX-system typ PAX EOS 100 för att få cirkulation av luften i garaget året om.

Garage är komplicerade miljöer och många äldre hus där man ställde in bilen har faktiskt mindre fuktproblem längst väggar tex.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Måste man ha separat avfuktare? Fixar inte luftvärmepump avfuktning?
En luftvärmepump kyler luften när den avfuktar. Du vill knappast kyla ner garaget mer på vintern...
 
O Ossian K Olsson skrev:
Om du väljer en luftvärmepump som inte avfuktar så kan du ju komplettera med ett litet FTX-system typ PAX EOS 100 för att få cirkulation av luften i garaget året om.

Garage är komplicerade miljöer och många äldre hus där man ställde in bilen har faktiskt mindre fuktproblem längst väggar tex.
Men då kanske det är bäst med FTX som har inbyggt värmeelement?
 
FTX med värmeelement är som direktverkande el, dvs ett dyrt sätt att värma huset. En fara med FTX om man inte ser upp. Betydligt bättre att värmen kommer från en värmepump.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O
J Johan Larsson9794 skrev:
Men då kanske det är bäst med FTX som har inbyggt värmeelement?
Ja det får du ju räkna på. Ett inbyggt värmeelement (som tex PAX eos 100 på 400 w) är ju direktverkande el som således drar väldigt mycket ström. Med andra ord killgissar jag att en luftvärmepump betalar sig rätt fort.

Har du annan värme i garaget som tex vattenburen värme kan det ju vara annorlunda.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Måste man ha separat avfuktare? Fixar inte luftvärmepump avfuktning?
En värmepump kan antingen värma eller avfukta, men den kan aldrig göra båda sakerna samtidigt. Dessutom tror jag att man kan vara rätt säker på att en produkt byggd för ett specifikt ändamål är betydligt bättre och effektivare. Dvs en avfuktare är högst sannolikt bättre på avfuktning än en LLVP satt på avfuktningsläge.
 
Men borde väl gå med en luft-luft eftersom i ett garage så är väl planlösningen rätt öppen och luften kan cirkulera rätt bra så borde väl inte vara någon större risk för mögel.Så håller väl luftfuktigheten nere med en luft-luft.
 
Bygger man garaget med vatten och avlopp och med våtrumsstandard för att kunna tvätta bilen så behövs det ett kraftfullt avfuktningsaggregat som t.ex. detta: https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw59fw-made-in-sweden/ för att allt ska hinna bli torrt tills nästa dag. Som sagt så både avfuktar och värmer dessa så det blir extra varmt i garaget tills följande dag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi kommer snart att gjuta platta till nytt hus och har lite funderingar kring avrinning/ränna/brunn. Förutsättningarna är dubbelgarage på knappt 50 kvm, integrerat i huvudbyggnaden, lika välisolerat som resten av huset (med två någorlunda isolerade garageportar) och med golvvärme ingjuten i plattan. Siktar nog på att hålla det som kallast 16-18 plusgrader under vintertid.

Funderar på om man ska ha 1) en ränna mellan de två parkeringsplatserna med fall från sidoväggarna och inåt mot rännan, 2) två rännor; en ränna under respektive parkeringsplats med plant golv mellan bilarna men lokalt fall under bilarna eller 3) plant golv i hela garaget men en centralt placerad hederlig gammal fyrkantig/rund brunn med lokalt fall enbart runt brunnen. Eller alternativ 4) som jag kanske inte ens tänkt på..?
 
H Hodie skrev:
Vi kommer snart att gjuta platta till nytt hus och har lite funderingar kring avrinning/ränna/brunn. Förutsättningarna är dubbelgarage på knappt 50 kvm, integrerat i huvudbyggnaden, lika välisolerat som resten av huset (med två någorlunda isolerade garageportar) och med golvvärme ingjuten i plattan. Siktar nog på att hålla det som kallast 16-18 plusgrader under vintertid.

Funderar på om man ska ha 1) en ränna mellan de två parkeringsplatserna med fall från sidoväggarna och inåt mot rännan, 2) två rännor; en ränna under respektive parkeringsplats med plant golv mellan bilarna men lokalt fall under bilarna eller 3) plant golv i hela garaget men en centralt placerad hederlig gammal fyrkantig/rund brunn med lokalt fall enbart runt brunnen. Eller alternativ 4) som jag kanske inte ens tänkt på..?
Har en brunn i mitten mellan de två bilplatserna och hade nog tyckt en ränna under varje bil med lokalt fall skulle vara att föredra om jag bygger ett nytt garage någongång.
 
  • Gilla
Hodie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.