Hej

Jag hade inte tänkt svara på detta, men gör det iallafall.

Minst 90% av de tryckluftsbehållare som döms ut vid de av ackrediterade kontrollorganens återkommande kontroller lider av invändig korrosion. Ett mindre antal går sönder av yttre åverkan eller materialutmattning i kompressorblockets infästning mot behållaren.

Av dessa är det endast ett fåtal som har korrosion av någon allvarligare art, på annan plats än i nedre området - visst finns det, men det är tämligen ovanligt. Luftbehållarna som döms ut är nästan samtliga korroderade i nära anslutning till kondensatsvtappningen, där man även om man tappar ut kondensatet ofta har problem att bli av med allt vatten.

I botten av behållarna samlas såväl korrosionsprodukter som vatten, vilket på ett mycket ”adekvat sätt” assisterar korrosionsprocessen genom hög fuktighet samt även hög ledningsförmåga.

När man vilket man får se i filmen fått tillräckligt tunn kvarvarande godstjocklek (mindre än s-min) och kärlet förmodligen dessutom uppnått det kritiska antalet tryckcykler det klarar av, då händer det ”oväntade” - luftbehållaren havererar och fläks upp med allvarlig risk för personskada.

Men ja, luftvolymen i behållaren är i sin helhet fuktig - men inte lika fuktig som om det står en vattenspegel i botten av behållaren.

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
C
S Stefan.o skrev:
När man vilket man får se i filmen fått tillräckligt tunn kvarvarande godstjocklek (mindre än s-min) och kärlet förmodligen dessutom uppnått det kritiska antalet tryckcykler det klarar av, då händer det ”oväntade” - luftbehållaren havererar och fläks upp med allvarlig risk för personskada.
Resonemanget låter vettigt, men jag är inte riktigt med på att filmen visar ett exempel på det händelseförloppet. När jag såg filmen funderade jag en del på vad som egentligen hänt, och min slutsats är att den längsgående svetsen fallerat. Dess läge är dock inte i kärlets botten utan en bit upp. Svårt att se på filmen, men jag tycker inte heller insidan på kärlet ser ut att vara särskilt kraftigt angripet av korrosion.
Intressant också att konstatera att kärlet verkar ha modifierats kring avtappningsventilen, även om det inte är där det brustit.
 
Jag har inte tittat så riktigt jättenoga på just den där filmen om jag ska vara ärlig.

Vad jag kan tänka mig påverkat om det är svetsen som havererat är rotfel / bristfällig kvalitet på svetsfogar samt materialutmattning tackvare lång och trogen drift.🙂 Korrosion och sprickors propagering i metalliska material är ett ämne mången materialfysiker / beräkningsingenjör tillbringat mycket arbetstid och energi åt att förstå!

Av de luftbehållare jag kommit i kontakt som dömts ut har det vanligtvis (mer eller mindre varenda gång) berott på invändig allvarlig korrosion och nästan varje gång i kärlets nedre vattenbegjutna del.

Ofta blir det ett mindre porläckage, men ibland sker ett totalhaveri likt i filmen.

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det rostar inte mer för att det är mycket vatten. Fuktigt kommer det att bli i tanken oavsett.
Jo, det är nog exakt så det är. Vår besiktningsman såg stor skillnad på tankar med automatisk dränering kontra manuellt dränerade. Just pga mängden vatten i dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.