Vi önskar sätta upp ett högt insynsskydd mot grannen, relativt nära tomtgräns. Vi fick avslag på plank men har ett fint staket. Vi tänker oss därför träd, ca 11 stycken, som är smala men höga. Har tittat på flera olika pelarträd men har nu snöat in formklippta träd.

Är det någon som har erfarenhet eller tankar kring att använda avenboksplantor (häckplantor) som man stammar upp och låter få en krona?
 
Beroende på var i landet det är rekommenderar jag bok istället för avenbok. Den växer rakt utan bindning. Jag har kvar en häckplanta i kruka som jag håller på att forma som "ett klot på käpp" mest för kul skull. Vet ännu inte var jag ska plantera den ;). Din tanke kan fungera fint!
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Beroende på var i landet det är rekommenderar jag bok istället för avenbok. Den växer rakt utan bindning. Jag har kvar en häckplanta i kruka som jag håller på att forma som "ett klot på käpp" mest för kul skull. Vet ännu inte var jag ska plantera den ;). Din tanke kan fungera fint!
Tack! Vi bor i södra Stockholm så bok borde också fungera. Kan man formklippa boken likt avenbok tror du? Tänker att vi främst vill ha kronan smal på djupet och bredare på längden 🙂
 
Supermaggan Supermaggan skrev:
Kan man formklippa boken likt avenbok tror du?
Skulle fungera ypperligt. Om du tänker dig platta smala kronor får du nog staga dem de första åren med vågräta käppar för att stabilisera formen (om jag nu förstått dig rätt). Det kan bli mycket snyggt.
 
yonna yonna skrev:
Skulle fungera ypperligt. Om du tänker dig platta smala kronor får du nog staga dem de första åren med vågräta käppar för att stabilisera formen (om jag nu förstått dig rätt). Det kan bli mycket snyggt.
Det låter ju fantastiskt! Och du förstår mig helt rätt verkar det som. Ska de vågräta käpparna förankras i jorden eller snörar man dem mellan träden?
 
yonna yonna skrev:
Skulle fungera ypperligt. Om du tänker dig platta smala kronor får du nog staga dem de första åren med vågräta käppar för att stabilisera formen (om jag nu förstått dig rätt). Det kan bli mycket snyggt.
En fråga till, läste någonstans att avenbok är tåligare mot torka/lerjord än bok. Har du någon uppfattning om det?
 
En stor skillnad är att bok behåller löven över vintern till skillnad från avenbok som tappar sina på hösten. Oklart om det är positivt eller negativt för din del.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M Mawe85 skrev:
En stor skillnad är att bok behåller löven över vintern till skillnad från avenbok som tappar sina på hösten. Oklart om det är positivt eller negativt för din del.
Tack! Tänker att det inte är en nackdel i alla fall 😊 Har du någon erfarenhet om tåligheten jämfört med avenbok? Ser att de har samma zon men blir orolig för om de är känsliga för torka. Vill undvika att plantera in växter som kräver alltför mycket vattnande.
 
Ja, avenboken är tåligare. Boken vill ha bättre jord men för din del är det ju bara 11 plantor? Bokens blad är snyggare än avenbokens på vintern. Är det mycket berg i trädgården skulle jag välja avenbok.
 
Redigerat:
Successful Small Gardens, 1994, Roy Strong, visar en takterrass med ganska nyplanterade lindträd vars funktion, som jag tror, du är ute efter.
Väljer du avenbok måste du sätta rejäla störar vid varje planta och binda dem ordentligt flera gånger/säsong tills höjden nåtts och stammen är stabil samt ta bort sidoskotten. Därefter placeras vågräta störar och önskade grenar binds längs detta. Lite arbete men det kan bli jätteläckert!

Ponera 3/4 m höjd, tar väl ca 4 år för att få rak fin stam som bär. Sidogrenarna ett par år till. Lägg in bilder när/om du startar planteringen.

Dåligt foto men jag fotade med mobilen från min bok.

Mysig trädgård med blommor, krukor, trädgårdsmöbler, grönska och murade byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lummig trädgång, grönska, pergola, trädgårdsmöbler, blommor, avkopplande utomhusmiljö, bokuppslag med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spaljen från andra sidan också.

Efter ett antal år täcks rubbet:).
 
Redigerat:
Supermaggan Supermaggan skrev:
Tack! Tänker att det inte är en nackdel i alla fall 😊 Har du någon erfarenhet om tåligheten jämfört med avenbok? Ser att de har samma zon men blir orolig för om de är känsliga för torka. Vill undvika att plantera in växter som kräver alltför mycket vattnande.
De behöver vattnas till och från om det blir en torr sommar. Har lyckats ta dö på två bokplantor som jag satte pga jag glömde bort att vattna när det blev riktigt torrt. Bor i södra Skåne så vi har inte exakt samma förutsättningar.
 
Jag odlar både bok och avenbok som träd och de är ganska olika. Boken är vattenkrävande, men det är å andra sidan det enda kravet den har. Den växer glatt bland tallar och granar i så mager jord att inget annat ädellövträd överlever där. Avenboken däremot vill ha relativt bra jord för att leva och växa, den är betydligt mera kräsen än den vanliga boken. Detta i sandig jord med PH under 7, det kan vara annorlunda i basisk lerjord.
Jag har aldrig bundit upp någon avenbok, de växer bra uppåt ändå. De vill komma upp ovanför buskskiktet precis om alla andra träd. Det är först om man toppkapar dom som det blir jobbigt, eftersom de översta grenarna vänder av uppåt till nya toppar då. Men de sticker inte rakt uppåt som andra träd, utan i en mjuk båge. Trädet kan alltså få en ganska ful skålform. I det läget måste man vara med från början och uppbyggnadsbeskära. Sedan tycker jag inte de övervallar såren efter bortkapade grenar på ett jättebra sätt heller, men de är åtminstone bättre än sin släkting humleboken. Därför måste man vara extra noga om man skall beskära grövre grenar. Den vanliga boken uppför sig mycket mera som andra träd och dess ved växer också mycket fortare. Avenboken har stenhård ved och blir därför inte grov lika fort som vanlig bok, även om den också har relativt hård ved.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Jag odlar både bok och avenbok som träd och de är ganska olika. Boken är vattenkrävande, men det är å andra sidan det enda kravet den har. Den växer glatt bland tallar och granar i så mager jord att inget annat ädellövträd överlever där. Avenboken däremot vill ha relativt bra jord för att leva och växa, den är betydligt mera kräsen än den vanliga boken. Detta i sandig jord med PH under 7, det kan vara annorlunda i basisk lerjord.
Jag har aldrig bundit upp någon avenbok, de växer bra uppåt ändå. De vill komma upp ovanför buskskiktet precis om alla andra träd. Det är först om man toppkapar dom som det blir jobbigt, eftersom de översta grenarna vänder av uppåt till nya toppar då. Men de sticker inte rakt uppåt som andra träd, utan i en mjuk båge. Trädet kan alltså få en ganska ful skålform. I det läget måste man vara med från början och uppbyggnadsbeskära. Sedan tycker jag inte de övervallar såren efter bortkapade grenar på ett jättebra sätt heller, men de är åtminstone bättre än sin släkting humleboken. Därför måste man vara extra noga om man skall beskära grövre grenar. Den vanliga boken uppför sig mycket mera som andra träd och dess ved växer också mycket fortare. Avenboken har stenhård ved och blir därför inte grov lika fort som vanlig bok, även om den också har relativt hård ved.
Dina erfarenheter är intressanta. Mina skiljer sig något men det innebär inte att du har fel utan kan också bero på olika klimatzoner. Jag har heller aldrig testat hög avenbok men här är den ytterst tålig avseende torka.

Boken växer däremot mycket snyggare. Min 3 m höga häck får en rejäl rotblöta mitt på sommaren - men vi har ju haft ett antal mycket torra sommarmånader.
 
Claes Sörmland
Här i lera i en kall dal i Sörmland växer avenboken som ogräs. Har ett antal häckplantor som fått växa upp till träd. Ingen uppbindning har krävts i de fallen. När jag odlar dem som häck så måste topparna bindas upp.

Bok växer långsammare än avenbok här och får ibland skador på våren av sen frost.
 
Claes Sörmland
Kan ju bidra med mobilfoto på min avenbok som planterades som en större (1,2 m hög?) krukad häckplanta för kanske 15 år sedan. Kring 6 m hög nu. Blir ett rätt mörkt och tätkronigt träd.

Trädgård med gröna träd, buskar, molnig himmel, varierad vegetation och en grönsaksstödnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.