Hej,
kanske en idiotfråga men försöker förstå det här med ventilation och relativ luftfuktighet.

Vi har ett hus byggt 1933 på naturstensgrund med en oisolerad och ouppvärmd källare. Vi har en bra Woods luftavfuktare som får gå lite väl hårt emellanåt enligt mitt tycke.då jag vill hålla luftfuktigheten under 60-64% i källaren.

På entréplanet har vi 55-60% relativ luftfuktighet och jag har insett (har bott här i 4 månader) att vi inte har några tilluftsdon i hela undervåningen.Dock är det en äldre del av huset där originalfönster sitter kvar vilket står för den tilluft som idag flödar. Mekanisk frånluft i badrummet på båda våningar.

Jag går i tankarna att installera ett par tilluftsdon i flera av rummen på nedervåningen för att få en bättre ventilation och cirkulation på luften.

Nu till idiot-frågan!
Vi bor på västkusten och dagar som denna t.ex spöregnar det non-stop och måste vara världsrekord i luftfuktighet utomhus. Om jag installerar 2-3 nya tilluftsdon i vår undervåning, vad kommer resultatet bli då om man jämför med dagens situation? Kommer luftfuktigheten inomhus gå ner (för att vår inomhusluft omsätts snabbare vilket är målsättningen) eller upp med tanke på att luftfuktigheten utomhus är 100%?🙈
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Om du öppnar en ventil eller ett fönster just nu när det är så fuktigt ute kommer det att bli fuktigare inne. Vi har mätare för luftfuktigheten i sovrummet och den skjuter i höjden när vi öppnar fönstret på glänt över natten. Installera gärna ventiler i sovrum och vardagsrum, men välj något som går att stänga vid extremväder 🙂

Fukten i källaren påverkas inte nämnvärt av öppna ventiler eller fönster på markplan, åtminstone inte enligt våra mätare. Däremot har vi märkt att luftfuktigheten i källaren går upp rätt duktigt om man har ett källarfönster öppet på natten sommartid.

I övrigt är mitt råd att avvakta och mäta under ett år innan ni blir stressade över luftfuktigheten. I det här vädret och även generellt under sommaren blir det fuktigt, speciellt i gamla källare. Det är jättebra att ni har en avfuktare i källaren nu, och jag tippar på att den kommer att få vila i vinter förutom om ni torkar tvätt. Det är på vintern ni märker bäst om huset är för tätt, när det är ni själva, matlagning och dusch som tillför den mesta fukten inne.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Du behöver inte hålla luftfuktigheten i källaren lägre än 70 (marginal mot 75) vad gäller själva byggnaden. Du kanske förvarar nåt som kräver lägre, orkade inte läsa allt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Om du öppnar en ventil eller ett fönster just nu när det är så fuktigt ute kommer det att bli fuktigare inne. Vi har mätare för luftfuktigheten i sovrummet och den skjuter i höjden när vi öppnar fönstret på glänt över natten. Installera gärna ventiler i sovrum och vardagsrum, men välj något som går att stänga vid extremväder 🙂

Fukten i källaren påverkas inte nämnvärt av öppna ventiler eller fönster på markplan, åtminstone inte enligt våra mätare. Däremot har vi märkt att luftfuktigheten i källaren går upp rätt duktigt om man har ett källarfönster öppet på natten sommartid.

I övrigt är mitt råd att avvakta och mäta under ett år innan ni blir stressade över luftfuktigheten. I det här vädret och även generellt under sommaren blir det fuktigt, speciellt i gamla källare. Det är jättebra att ni har en avfuktare i källaren nu, och jag tippar på att den kommer att få vila i vinter förutom om ni torkar tvätt. Det är på vintern ni märker bäst om huset är för tätt, när det är ni själva, matlagning och dusch som tillför den mesta fukten inne.
Hej! Ledsen för sent svar. Och desto större tack till ditt svar :) jag håller med dig i ditt pragmatiska sätt att se det. Vi flyttade in i november förra året och kommer inte ihåg det som att de var för fuktigt då.
 
M mrsnhp skrev:
Om du öppnar en ventil eller ett fönster just nu när det är så fuktigt ute kommer det att bli fuktigare inne. Vi har mätare för luftfuktigheten i sovrummet och den skjuter i höjden när vi öppnar fönstret på glänt över natten. Installera gärna ventiler i sovrum och vardagsrum, men välj något som går att stänga vid extremväder 🙂

Fukten i källaren påverkas inte nämnvärt av öppna ventiler eller fönster på markplan, åtminstone inte enligt våra mätare. Däremot har vi märkt att luftfuktigheten i källaren går upp rätt duktigt om man har ett källarfönster öppet på natten sommartid.

I övrigt är mitt råd att avvakta och mäta under ett år innan ni blir stressade över luftfuktigheten. I det här vädret och även generellt under sommaren blir det fuktigt, speciellt i gamla källare. Det är jättebra att ni har en avfuktare i källaren nu, och jag tippar på att den kommer att få vila i vinter förutom om ni torkar tvätt. Det är på vintern ni märker bäst om huset är för tätt, när det är ni själva, matlagning och dusch som tillför den mesta fukten inne.
Hej! Ledsen för sent svar. Och desto större tack till ditt svar :) jag håller med dig i ditt pragmatiska sätt att se det. Vi flyttade in i november förra året och kommer inte ihåg det som att de var för fuktigt då.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du behöver inte hålla luftfuktigheten i källaren lägre än 70 (marginal mot 75) vad gäller själva byggnaden. Du kanske förvarar nåt som kräver lägre, orkade inte läsa allt.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du behöver inte hålla luftfuktigheten i källaren lägre än 70 (marginal mot 75) vad gäller själva byggnaden. Du kanske förvarar nåt som kräver lägre, orkade inte läsa allt.
Tack för ditt svar - ledsen för mitt något försenade svar! Jag köper de du säger men jag vill samtidigt försöker få ner luftfuktigheten på entréplan samt övervåning för ett trivsammare klimat. Kanske är jag för petig… 🙄 min uppfattning är då att de är som att skotta i snöst
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du behöver inte hålla luftfuktigheten i källaren lägre än 70 (marginal mot 75) vad gäller själva byggnaden. Du kanske förvarar nåt som kräver lägre, orkade inte läsa allt.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du behöver inte hålla luftfuktigheten i källaren lägre än 70 (marginal mot 75) vad gäller själva byggnaden. Du kanske förvarar nåt som kräver lägre, orkade inte läsa allt.
Tack för ditt svar - ledsen för mitt något försenade svar! Jag köper de du säger men jag vill samtidigt försöker få ner luftfuktigheten på entréplan samt övervåning för ett trivsammare klimat. Kanske är jag för petig… 🙄 frågan är kanske dåligt ställd men ja funderar lite på om de ens är möjligt att uppnå torrare klimat på boendeplanen när fukten kommer från källaren? Dvs installera tilluft på entréplan när fuktigheten från källaren (antar jag?!) stiger uppåt?

Detta i kombination med att försöka förstå huruvida mer ventilation alltid är ett svar på lägre luftfuktighet inomhus eller ej 🙄😂
 
Har samma fundering om det går att få ner luftfuktigheten nu när det är så fuktigt ute, eller om det bara är att acceptera.

Nu har jag 70% med mekaniskt frånluft. Eftersom det är 18 grader och 90% utomhus så motsvarar ju det ca 70% vid 22 grader inomhus (https://www.richard-stanton.com/humidity-calculator/). Om man har bra ventilation så borde det ju alltså bli fuktigt inomhus med tänker jag. Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
seerikand
  • Laddar…
J JLeo skrev:
Har samma fundering om det går att få ner luftfuktigheten nu när det är så fuktigt ute, eller om det bara är att acceptera.

Nu har jag 70% med mekaniskt frånluft. Eftersom det är 18 grader och 90% utomhus så motsvarar ju det ca 70% vid 22 grader inomhus ([länk]). Om man har bra ventilation så borde det ju alltså bli fuktigt inomhus med tänker jag. Eller tänker jag fel?
Rätt. Inget att bry sig om dessa tider på året
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.