Anna_H Anna_H skrev:
Har du räknat av kostnaden för ny luft/luftvärmepump då?
Som ju inte behövs om man köper luft/vattenvärmepump.
Nej precis, då blir det ev. ny elpanna och ny luft/luftvärmepump, så det är lite där jag funderar och det blir ett dilemma.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fick både ny elpanna och ny FTX monterad i ett välisolerat BR radhus från 1982, 102 kvm.
Flexit från ett Bacho över spisen, pannan mins jag inte märke på.
Energibesparingen blev minimalisk, men vi fick ett FTX aggregat som väsnades mera, svindyra filter och en irriterande panna med värmeväxlare ist för beredare.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Det är så här "moderna" saker jag har nu alltså, elpanna och inomhustermostat, tyvärr är ju luftvärmepumpen i samma rum som inomhustermostaten för elpannan, det är därför elpannan inte ger värme ut till radiatorerna när vi använder luft/luftvärmepumpen.
 
  • Värmepannans framsida med klistermärken, kontrollpanel och manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre termostat på vägg, vridknapp, temperaturinställningar, märkt AUTOTERM, beige, använd, enkel installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Kolla med några lokala rörfirmor om de har utbyte av elpannor inplanerade i närtid och fråga om du kan köpa en begagnad. Slängde själv ut en fyra år gammal Värmebaron förra året som egentligen hade många år kvar, men vår förbrukning såg helt annorlunda ut än din.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Fick både ny elpanna och ny FTX monterad i ett välisolerat BR radhus från 1982, 102 kvm.
Flexit från ett Bacho över spisen, pannan mins jag inte märke på.
Energibesparingen blev minimalisk, men vi fick ett FTX aggregat som väsnades mera, svindyra filter och en irriterande panna med värmeväxlare ist för beredare.
Ajdå, tråkigt att det bara blev minimalisk besparing och värre oljud från FTX! Har vant mig nu vid vår ventilation, men när vi flyttade in tyckte jag det var störande ljud hela tiden:)

Så det är mest själva elpannan som är mest kritisk tycker både jag och sambon, den skulle ju egentligen bytts för länge sedan, är endast någon enstaka granne som ännu inte bytt och vi. Det är lite blandat vad andra satt in, nyare elpanna och några har luft/vatten, men ingen har fått till så låg förbrukning som vi, så det är därför jag velar mellan ny elpanna, begagnad luft/vatten (som jag blev tipsad om här) eller ny luft/vatten. Annars kanske man skulle ta en ny elpanna och sedan kolla på solpaneler istället på taket framöver?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kolla med några lokala rörfirmor om de har utbyte av elpannor inplanerade i närtid och fråga om du kan köpa en begagnad. Slängde själv ut en fyra år gammal Värmebaron förra året som egentligen hade många år kvar, men vår förbrukning såg helt annorlunda ut än din.
Bra tips! Tack, det kan man ju göra också!
 
JanneJanne123
Tänkte faktiskt inte själv på att det fanns en begagnatmarknad när vi bytte, så den kördes till skroten av rörfirman. Hade med glädje gett bort den mot en flaska vin om den hade kommit till nytta någonstans istället.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tänkte faktiskt inte själv på att det fanns en begagnatmarknad när vi bytte, så den kördes till skroten av rörfirman. Hade med glädje gett bort den mot en flaska vin om den hade kommit till nytta någonstans istället.
Synd att jag inte ställde frågan tidigare här:)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Någon som har bra erfarenheter av elpanne/luft-vattenvärmefirmor i Stockholm som man kan ta in offert ifrån?

Har Daikin på luft/luftvärmepumpen, och den har fungerat bra, så Daikin som skrevs här kan vara intressant, men egentligen vilket märke som helst som är bra och som inte det är 2 års väntetid på.
Fick upp reklam från Vaillant luft/vattenvärme precis i Facebookflödet, men vet inte hur de är.

Annars kan man väl köpa en elpanna som är förberedd och kan kompletteras med luftvärmepump i efterhand?
 
I så fall en modell som säljs som innerdel för luftvattenvärmepump typ NIBE VVM225 eller liknande. Men det är en chansning att det några år senare fortfarande ska finnas en kompatibel utedel. T.ex. styrsystemen uppgraderas regelbundet till nya generationer.

Om luftvattenvärmepump är intressant så fundera lite på det här med storlek och design på utedelen och vad du tycker. Vaillant 3 kW-modell är stor och väger 114 kg. Mitsubishi Electric 4 kW-modell är ganska liten och väger 40 kg. Den är en s.k. split modell med gas mellan ute- och innerdelen medans Vailant kör vatten (vilket är vanligast). Det säger en hel del om skillnaden mellan europeiska och asiatiska modeller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Hej

Det känns lite svårt att räkna hem en investering likt denna på ekonomiska grunder, er energiförbrukning är fantastiskt låg - minska den än mer är nog svårt.

Som du beskriver önskar ni lite mer komfort, jämnare innertemperatur osv och då är det lättare att rättfärdiga kostnaden! 🙂

Om fjärrvärme finns i området kanske det kan vara en väg att gå, tillsammans med utbyte av Bachosystemet?

Själv hade jag troligen låtit systemet vara som det är, om inget är tokslut och försökt på något vis öka temperaturen i rummen där ni brukar få lite för svalt. Kanske öka tempen på elpannan en smula och kolla hur varmt det blir i rummen om ni stänger dörren några timmar.

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
Hej

Det känns lite svårt att räkna hem en investering likt denna på ekonomiska grunder, er energiförbrukning är fantastiskt låg - minska den än mer är nog svårt.

Som du beskriver önskar ni lite mer komfort, jämnare innertemperatur osv och då är det lättare att rättfärdiga kostnaden! 🙂

Om fjärrvärme finns i området kanske det kan vara en väg att gå, tillsammans med utbyte av Bachosystemet?

Själv hade jag troligen låtit systemet vara som det är, om inget är tokslut och försökt på något vis öka temperaturen i rummen där ni brukar få lite för svalt. Kanske öka tempen på elpannan en smula och kolla hur varmt det blir i rummen om ni stänger dörren några timmar.

Mvh

Stefan
Tack för tipsen!

Fjärrvärme finns längre bort till äldre hus, så man kan kolla om det kan gå att dra hit och om de är intresserade av att lägga hit det.

Nej, elförbrukningen kommer troligen öka framöver räknar jag med, barnen börjar skolan och mer teknik används, liksom fler varma duschningar säkert kommer. Så jag kan tänka mig att elpannan+vvb och ny luft/luftvärmepump annars kommer behövas inom några år, så frågan är om inte en liten luft/vatten ändå skulle vara tänkbar nu, eftersom man just för detta byte kan söka bidrag via Boverket, andra uppvärningslösningar kan jag ej söka bidrag för, vad jag vet.

Dessutom, även om vi inte sparar in en luft/vatten, så är det väl att anse lite värdehöjande för radhuset, jämfört med en ny elpanna, det är lite så jag tänker om vi skulle få för oss att byta bostad inom några år.

Vår Autoterm C200-panna är ju lite dum, i.om. att luft/luftvärmepumpen klarar att hålla stora delar av huset på 20 grader, så värmer inte pannan något annat än tappvarmvattnet, tror att den blockerar cirkulationen i radiatorkretsen helt då. Vrider man däremot upp inomhustermostaten till 25 grader för pannan så öppnas ju växelventilen och pannan stegar upp i effekt och vatten värms och cirkulerar i radiatorkretsen. Så det är här lite av dilemmat ligger, att pannan antingen ger inget eller fullt av värme. Inomhustermostaten och luft/luftvärmepumpen kommer inte arbeta tillsammans alls.
 
Redigerat:
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
L Lokis81 skrev:
Tack för tipsen!

Fjärrvärme finns längre bort till äldre hus, så man kan kolla om det kan gå att dra hit och om de är intresserade av att lägga hit det.

Nej, elförbrukningen kommer troligen öka framöver räknar jag med, barnen börjar skolan och mer teknik används, liksom fler varma duschningar säkert kommer. Så jag kan tänka mig att elpannan+vvb och ny luft/luftvärmepump annars kommer behövas inom några år, så frågan är om inte en liten luft/vatten ändå skulle vara tänkbar nu, eftersom man just för detta byte kan söka bidrag via Boverket, andra uppvärningslösningar kan jag ej söka bidrag för, vad jag vet.

Dessutom, även om vi inte sparar in en luft/vatten, så är det väl att anse lite värdehöjande för radhuset, jämfört med en ny elpanna, det är lite så jag tänker om vi skulle få för oss att byta bostad inom några år.

Vår Autoterm C200-panna är ju lite dum, i.om. att luft/luftvärmepumpen klarar att hålla stora delar av huset på 20 grader, så värmer inte pannan något annat än tappvarmvattnet, tror att den blockerar cirkulationen i radiatorkretsen helt då. Vrider man däremot upp inomhustermostaten till 25 grader för pannan så öppnas ju växelventilen och pannan stegar upp i effekt och vatten värms och cirkulerar i radiatorkretsen. Så det är här lite av dilemmat ligger, att pannan antingen ger inget eller fullt av värme. Inomhustermostaten och luft/luftvärmepumpen kommer inte arbeta tillsammans alls.
Hörs som att ni har en plan på gång!

Tänkvärt kan vara att om fjärrvärmekulverten inte passerar direkt utanför huset kommer troligen grävkostnaden för kulverten att bli horribel.

För tiotalet (kanske 15) år sedan fick vi i vårt område ett erbjudande om att koppla in fjärrvärme. Dessvärre var det för få av de 28 husen som var intresserade….

Inklusive ROT skulle kostnaden för en helkonvertering av huset till vattenburen värme bli cirka 90000kr, men då endast vi och 5 grannar var sugna blev det inte av. Jag frågade projektledaren vad det skulle kosta mig om jag skulle göra en enskild anslutning och svaret var cirka 250000 endast i kostnad för kulvertering och då hade de varit snälla och räknar all kulvert som om den var förlagd till grönytor….

Summa summarum så blev det inget - över 300000kr för fjärrvärme blev lite väl saftigt.😂

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Hörs som att ni har en plan på gång!

Tänkvärt kan vara att om fjärrvärmekulverten inte passerar direkt utanför huset kommer troligen grävkostnaden för kulverten att bli horribel.

För tiotalet (kanske 15) år sedan fick vi i vårt område ett erbjudande om att koppla in fjärrvärme. Dessvärre var det för få av de 28 husen som var intresserade….

Inklusive ROT skulle kostnaden för en helkonvertering av huset till vattenburen värme bli cirka 90000kr, men då endast vi och 5 grannar var sugna blev det inte av. Jag frågade projektledaren vad det skulle kosta mig om jag skulle göra en enskild anslutning och svaret var cirka 250000 endast i kostnad för kulvertering och då hade de varit snälla och räknar all kulvert som om den var förlagd till grönytor….

Summa summarum så blev det inget - över 300000kr för fjärrvärme blev lite väl saftigt.😂

Mvh

Stefan
Ja, det blir förstås saftigt att ansluta sig själv till fjärrvärmen, jag tror att det är 50-100 meter ifrån där jag vet att det går fjärrvärme i gatan, och det kan bli krångligt kanske, men bra som något att iallafall kolla upp om inte annat. Blir ju lite som att installera fiber i efterhand, kan bli dyrt det med om man gör det själv.

Haha, ja en grundplan har vi nog, och den är att det tyvärr kommer att gå åt mer energi i vårt hushåll framöver, eftersom våra barn på 8 och 6 år blir större! Behöver nog mest övertyga mig själv att man får se uppvärmningssystemsuppgraderingen som en investering i huset, jag tror att en luft/vatten kan vara mest tänkbar då.
Radiatorerna borde klara luft/vatten och den framledningstemperaturen, det är några grannar som bytt tidigare till luft/vatten istället för ny elpanna och luft/luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.