Jag skulle kontrollera tändstiftet på gräsklipparen (bensindriven Meec klippare) eftersom den stått ute i regnet med plast över sig. I instruktionsboken finns ingen bra bild på hur man får ut tändstiftet. Jag har googlat och tittat på youtube men förstår ändå inte vad som är tändhatten och vad som är tändkabeln. Var ska man dra? I gummiproppen eller metallbiten?
Gräsklipparen startar men lägger av på en gång. Den är ny. Jag köpte den nu i sommar för att jag har en gräsmatta som är för ojämn för åkgräsklipparen. Den senare går inte heller att klippa med nu. Det är en Rider R213C. När man ska dra upp klippaggregatet åker spaken bara ned igen. Så jag har försökt att googla och läsa hela eftermiddagen utan resultat, och nu började det regna.
 
På tändstiftet brukar det finnas en gummihatt med ingjuten tändkabel. Den gummihatten kan du dra av med fingrarna och torka invändigt. Sedan kan du skruva ut tändstift med lämplig hylsnycke som är extra lång och har rätt storlekl. Elektrodsidan bör vara torr och gråaktig. Inte komplett svart.
Om klipparen startar är inte tändstiftet misstänkt. Lämna in den för garanti.
Tyvärr är det svårt med garantikraven på billigprodukter, och ännu svårare, köpt över nätet.
Man får vad man betala för.
 
  • Gilla
Maria Nyström1
  • Laddar…
Om klippbordet bara åker ner igen skall du kolla så knappen på spaken fungerar samt att spärren låser i kuggarna längre ner vid spaken under plastkåpan. Det är ingen avancerad mekanik, så att fixa den borde vara görbart.

Hade precis samma på klipparen vi kör och efter rengöring och uppsmörjning samt justering så att klippbordet är i rätt höjd så fungerar det fint.
 
  • Gilla
Maria Nyström1
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
På tändstiftet brukar det finnas en gummihatt med ingjuten tändkabel. Den gummihatten kan du dra av med fingrarna och torka invändigt. Sedan kan du skruva ut tändstift med lämplig hylsnycke som är extra lång och har rätt storlekl. Elektrodsidan bör vara torr och gråaktig. Inte komplett svart.
Om klipparen startar är inte tändstiftet misstänkt. Lämna in den för garanti.
Tyvärr är det svårt med garantikraven på billigprodukter, och ännu svårare, köpt över nätet.
Man får vad man betala för.
Tack för svar. Jag ska kolla i morgon!
 
tensiden tensiden skrev:
Om klippbordet bara åker ner igen skall du kolla så knappen på spaken fungerar samt att spärren låser i kuggarna längre ner vid spaken under plastkåpan. Det är ingen avancerad mekanik, så att fixa den borde vara görbart.

Hade precis samma på klipparen vi kör och efter rengöring och uppsmörjning samt justering så att klippbordet är i rätt höjd så fungerar det fint.
Tack för svar. Ska kolla i morgon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.