Hejsan

Jag hjälpte en bekant att måla ett hus och detta hus byggdes 2018. Jag hade tyvärr ingen tidigare erfarenhet av målning och har haft begränsat med tid. Vi trodde att takfoten och vindskivan var behandlat trä så jag tänkte att jag kunde vänta med att måla dessa tills senare. Men nu när jag tittar på bräderna som ni ser på bilderna så verkar det ju vara obehandlat trä. Anser ni också att det är obehandlat trä?

Vilket förarbete skulle ni rekommendera innan jag stryker på grundfärg?

Kan det vara svartmögel som bildats när ni ser på den bilden där markerat ett område med rött? Räcker det med att tvätta bräderna eller behövs det även slipas?

Jag funderar om detta är något som vi behöver anlita någon att göra eller om det är något jag kan göra själv. Jag behöver byggställning för att nå upp till takfoten. Ursäkta att jag inte är mer påläst men jag kände att det vore bra med en åsikt från några som hållit på lite längre än mig.

Mvh Viken89
 
  • Träkonstruktion under tak, synliga spikar, skuggor, grön väggfragment, blå himmel, utomhus, dagtid, hantverk, arkitektoniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träbjälkar med grov textur, markerad del i rött, diagonala linjer och naturligt mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätakträ med synliga ådror och rödfärgade märken, sett i perspektiv underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag va på k-bygg och frågade dom. De sa att den delen av träet som är grått har en "död" yta och därför behöver man slipa ner denna så att den blir mer orange (så att det levande träet kommer fram).

När detta är gjort så stryker man sedan på två lager av täcklasyr.

De sa att om jag stryker på täcklasyr på en grå/död yta så ger täcklasyren lite skydd i längden eller nästan inget skydd alls.

Dom rekommenderade Beckers täcklasyr perfekt och att man stryker på två lager med den: https://k-bygg.se/sortiment/farg-golv-vagg/farg-maleriverktyg/utomhus/fasadfarg/205188

Sen ska det vara klart. Så det var inte samma metod som man använde för att måla väggarna. Man lär sig något varje dag. :)

Dock blir det ju ett pilligt jobb om man ska slipa på samma bräda där hängrännan sitter och detta hus har två våningar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.