A
Halloj!

Jag håller på att bygga ett nytt kök och har varit inne på att ha en klassisk stavlimmad massiv bänkskiva i valnöt.

Nu har jag istället fått fatt på en kompis kompis som har massivt valnötsplank till salu, bräderna är raka, plana och torra. 4000x700x25 mm. Jag tror att det skulle bli mycket snyggare att ha massiva brädor till bänkskiva och köksö istället för stavlimmat.

Men innan jag slår till så vill jag fråga er om det är en bra idé. Är ung och dum och har ytterst begränsad erfarenhet av virke. Skulle det fungera lika bra med bredplank som stavlimmad bänkskiva? Såklart tänker jag att det är ungefär samma underhåll med oljning osv, men tänker om en bredplanka kanske har en tendens att slå sig över tid och bli skev? Eller finns det andra fallgropar?

Mycket tacksam för svar!
 
Redigerat:
En poäng med det stavlimmade är att stavarna motverkar varandras rörelse så att skivan får mindre benägenhet att slå sig. Om skivan är 600 mm bred och bräderna du limmar ihop är 70 mm breda så blir det ju en del av den effekten i alla fall. Stavlimmat med relativt breda stavar. Kan du limma ihop bräderna till en plan slät skiva tror jag den kan hålla sig plan. I synnerhet som den sitter fast i skåpstommarna. Men underskatta inte jobbet med att limma ihop skivan.
 
A
A Avemo skrev:
En poäng med det stavlimmade är att stavarna motverkar varandras rörelse så att skivan får mindre benägenhet att slå sig. Om skivan är 600 mm bred och bräderna du limmar ihop är 70 mm breda så blir det ju en del av den effekten i alla fall. Stavlimmat med relativt breda stavar. Kan du limma ihop bräderna till en plan slät skiva tror jag den kan hålla sig plan. I synnerhet som den sitter fast i skåpstommarna. Men underskatta inte jobbet med att limma ihop skivan.
Oj, missade en nolla i måtten. Bredden är 700mm, inte 70. Har redigerat min post nu. Tanken är alltså att det ska vara en enda bred bräda som bänkskiva och till köksö tänkte jag att det går att ta två brädor på bredden
 
Det borde gå det också om den sitter fast i stommarna. Hur långt ifrån diskbänken är det? Det är ju vatten som främst får det att slå sig.
 
A
A Avemo skrev:
Det borde gå det också om den sitter fast i stommarna. Hur långt ifrån diskbänken är det? Det är ju vatten som främst får det att slå sig.
Tänkte köra rostfri bänkskiva med diskbänken, så det blir nog i alla fall 30-40 cm rostfritt mellan diskho och valnöten.

Min far funderar på om 25 mm är för tunt för att ha som bänkskiva i massivt trä? Har för nuvarande en laminatbänkskiva som är 25 mm, så visuellt tycker jag att det fungerar.
 
Stor risk att det slår sig med så breda plankor. Det beror också på hur plankorna lagrats. Man kan såga längsgående spår dolt under skivan med cirkel- eller bänksåg för att lätta på spänningarna, men det är ingen garanti.
 
A
Cruzze Cruzze skrev:
Stor risk att det slår sig med så breda plankor. Det beror också på hur plankorna lagrats. Man kan såga längsgående spår dolt under skivan med cirkel- eller bänksåg för att lätta på spänningarna, men det är ingen garanti.
Tack för svar. Lite det jag är orolig över. Brädorna ska ha lagrats torrt i mer än 20 år, men jag funderar på att köpa en fuktighetsmätare och testa dem för säkerhets skull.

Om jag är noga med underhåll och ser till att mätta brädorna ordentligt med olja innan installation, blir risken att de slår sig hanterlig då? Hade varit galet snyggt med såna brädor i köket.

Eller är ett annat alternativ att limma fast bräderna på något hårt underlag, typ spånskiva eller så som kan sänkas ned någon cm i stommarna innan montering i köket?
 
Det går möjligen att fästa stående ribbor på tvären under skivan på platser där de kan sticka ner i underskåpen. Är de högre än skivan är tjock kommer de att kunna hålla den plan även om den skulle vilja böja sig. Om jag hade en 700 mm bred planka av valnöt skulle jag inte vilja limma den på en spånskiva.
 
En så bred planka slår sig om den få ligga fritt. Så det gäller att du verkligen förankrar den samt stadgar upp. Du behöver även vara noga med att den inte suger fukt vid ex vask diskställ.

Ordentlig med olja/vax, det som på engelska kallas c-channel support (svensk översättning?) Samt förankrad i stommar.

C-channels är vanligt att använda vid tillverkning av bord så det bör fungera här med.

Sen kommer du nog ha en del ojämnheter som måste fyllas upp med epoxy.

Tänk på att förankringen ska vara stadig neråt men att det ska finnas viss rörelsemån i sidled, så limma den inte i stommarna.

Men kör om du kan, det blir ju vansinnigt mycket mäktigare än stavlimmat.
 
Folk gör ju köksbord mm av breda slabs utan att de slår sig. Frågan är dock om en köksbänk klarar sig med den extra fuktbelastningen det innebär.
Har du sett ämnena med egna ögon? Är de verkligen utan sprickor, kvistar (som spricker) etc? Jag skulle inte vilja ha hål och sprickor i en bänksskiva, där det kan samlas allsköns guck från matlagningen. Folk brukar lösa det med epoxy, men förutom att det är ocharmigt att hälla plast på ett naturmaterial på det sättet, så kan det vara svårt att hitta livsmedelssäker epoxy för att blanda själv.
 
A
G g.kraft skrev:
Tänk på att förankringen ska vara stadig neråt men att det ska finnas viss rörelsemån i sidled, så limma den inte i stommarna.
C-channels verkar ju väldigt smart och praktiskt. Ska absolut överväga det.

Kan du förklara hur du menar att förankringen ska vara stadig neråt men inte limmad i stommarna?
 
A
S Staffan-N skrev:
Folk gör ju köksbord mm av breda slabs utan att de slår sig. Frågan är dock om en köksbänk klarar sig med den extra fuktbelastningen det innebär.
Har du sett ämnena med egna ögon? Är de verkligen utan sprickor, kvistar (som spricker) etc? Jag skulle inte vilja ha hål och sprickor i en bänksskiva, där det kan samlas allsköns guck från matlagningen. Folk brukar lösa det med epoxy, men förutom att det är ocharmigt att hälla plast på ett naturmaterial på det sättet, så kan det vara svårt att hitta livsmedelssäker epoxy för att blanda själv.
Har inte sätt ämnena i person än, men på bilderna ser de fina ut. Håller med dig om att epoxy är lite tråkigt, men jag har inte budgeten till att hitta någon "supersortering" av brädor, så jag är redo att ta några kvistar om de inte är gigantiska.

Tänker att jag får vara extra noga med finished och underhålla regelbundet för att hålla fukt borta. Ska nog investera i en fuktmätare också så jag kan testa brädorna lite då och då så att de inte suger åt sig fukt i köket.
 
Jag vill inte vara trist, men om skivan är 70 bred, så lär den täcka båda sidor om mitten på trädet. Den kommer röra sig vad du än gör för att motverka. Om det leder till krokighet, sprickor eller att den gör underskåpen sneda beror på hur du monterar den. Har du extrem tur så är din planka så snäll att det funkar, men det är nog bättre odds på en trisslott.

Det finns dock sätt att göra det ganska bra. Om skivan är slät så kan man minska spänningarna genom att klyva den längs med och limma ihop den i sågsnitten. Gör man varje ”remsa” under decimetern bred blir plankan klart snällare och snitten syns rätt lite. Det och att man sågar bort den mittersta biten om den är nära trädets kärna gör att oddsen förbättras.

Fast du lär få nöja dig med en rätt vågig bänk, om din bräda inte är onaturligt slät och platt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
A
A Amatörmässig skrev:
Tack för svar. Lite det jag är orolig över. Brädorna ska ha lagrats torrt i mer än 20 år, men jag funderar på att köpa en fuktighetsmätare och testa dem för säkerhets skull.

Om jag är noga med underhåll och ser till att mätta brädorna ordentligt med olja innan installation, blir risken att de slår sig hanterlig då? Hade varit galet snyggt med såna brädor i köket.

Eller är ett annat alternativ att limma fast bräderna på något hårt underlag, typ spånskiva eller så som kan sänkas ned någon cm i stommarna innan montering i köket?
risken är att när du tar in en sådan stor skiva att med förändrad fuktighet att den slår sig vattenblask lär den klara av lätt men Rh% lär märkas, risken är att skruvar inte hjälper eller att skivan spricker värre när den slår sig
 
A Amatörmässig skrev:
C-channels verkar ju väldigt smart och praktiskt. Ska absolut överväga det.

Kan du förklara hur du menar att förankringen ska vara stadig neråt men inte limmad
Eftersom trät kommer krympa expandera behöver det kunna röra sig. Det är främst på bredden det kommer att röra sig. Endast marginellt på längden. Därför bör förankring och även c-channel ha ett spår tvärs fiberrikting där skruv sätts i mitten och inte bara hål. Då kan trät expandera/krympa och skuven kommer kunna glida i spåret. Annars finns stor risk för att det blir sprickor eller att det blir stommar som skevar. Samma princip gäller om du ska foga samman två skivor med ändträ mot längsgående fibrer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.