Hej! Vi ska sätta in en förbränningstoa vid fritidshuset. För det mesta är vi bara 2 som är där. Står och tvekar mellan Separett Flame 8000, Cinderella Classic eller Sunwind Eldorado. De kostar ungefär samma och verkar vara "lika bra". Någon som har något råd om detta? Installationen verkar ju rätt enkel på alla också, tar gärna emot alla synpunkter.
 
Vi har haft en cinderella. Förra ägaren slarvade med underhållet och hade nog aldrig spolat ur den vilket man ska göra regelbundet för att få bort sot mm. Så vi fick lägga ned en rejäl slant på att byta reservdelar förra sommaren. Men, sen det gjordes har den funkat väldigt bra och underhållet som krävs är enkelt.

Det luktar ingenting inomhus, men däremot kommer det ofta en lite bränd doft utomhus. Jag tror att de som är skapta så de lätt kan gå bakom ett träd nog bör göra det då och då för att minska belastningen på toan.

Har ingen erfarenhet av andra förbränningstoaletter men skulle jag hamna i en sits igen att behöva en toalett till en stuga utan kommunalt avlopp hade jag nog valt en ny cinderella.
 
Har haft Cinderella länge, men aldrig hört talas om spola ur. Vad är det ?
 
Att man ska plocka bort den och spola/skölja ur nån kanal som går inne i toan. Ca 1 ggr per år eller när man gjort slut på en förpackning påsar. Det står inget om det i den vabliga bruksanvisningen men jag fick instruktioner av Fritidstoa.
 
  • Gilla
Kajsanyfiken
  • Laddar…
K Kajsanyfiken skrev:
Hej! Vi ska sätta in en förbränningstoa vid fritidshuset. För det mesta är vi bara 2 som är där. Står och tvekar mellan Separett Flame 8000, Cinderella Classic eller Sunwind Eldorado. De kostar ungefär samma och verkar vara "lika bra". Någon som har något råd om detta? Installationen verkar ju rätt enkel på alla också, tar gärna emot alla synpunkter.
Återupptar den här tråden. Är det någon som har erfarenhet av Sunwind Eldorado och/eller som har haft den en längre tid? Sunwind verkar billigare än Cinderella t ex.

En sak som Sunwind tar upp är att "den förväntade livslängden av (förbrännings)elementet är 5 år" och att man bör byta detta så ofta. Är det någon som har erfarenhet av detta och vad det isåfall kostar?

#cinderella #sunwind #förbränningstoa #förbränningstoalett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.