Hej!

Jag skulle jättegärna ta emot lite tips på hur jag ska tänka för värmesystem i vårt radhus som är byggt 1984 med Bacho FTX-ventilation (alltså ganska tätt vad gäller isolering med 3-glasfönster), 100 kvm totalt fördrlat på 2-plan med vattenradiatorer i alla rum.

Vi har bott här i drygt 10 år nu, och värmen idag är vattenburen elpanna, Autoterm original från 1984, så det är hög tid att byta denna mot nyare, den fungerar, men det är verkligen på övertid den går nu.

Direkt när vi flyttade in installerade vi en Daikin luft/luftvärmepump som komplement, och det är egentligen luft/luftvärmepumpen som har värmt huset mest, elpannan har egentligen bara värmt hushållsvattnet samt stödvärmt när det varit riktigt kallt ute.

Det finns även en vattenmantlad kamin, men eftersom det är tätbebyggt område och vi inte vill hålla på med ved, så är det inget uppvärmningalternativ att enbart använda.

Radhuset ligger i Hässelby Villastad, nordväst om Stockholm.

Vad borde jag välja för uppvärmning, ska man satsa på en luft/vattenvärmepump, en ny elpanna?

Vi har extremt låg total elförbrukning redan idag, ca 6.500 kWh/år (när vi flyttade in hade förra ägaren ca. 12.000 kWh/år).
Så egentligen tjänar vi nog aldrig in en luft/vattenvärmepump, men det kan ju vara bekvämt ändå med jämn värme i alla rum, jämfört med nu, när luft/luft inte når överallt i alla rum, och stänger man en dörr i ett rum blir där lite kallt. Luft/vatten kan man ju dessutom söka bidrag för just nu. En ny luft/vatten höjer väl värdet något, men en ny elpanna höjer väl inte värdet ett dugg.

Om man ska välja elpanna, finns det någon som man kan styra så att den cirkulerar runt grundvärme som sedan luft/luftvärmepumpen kompletterar upp? Tror att vår Autoterm slår av värmecirkulationen i radiatorkretsen helt när det blir tillräckligt varmt inomhus från luft/luftvärmepumpen, och det är detta som gör att rummen längst från värmepumpen blir kallare.

Tacksam för tips, och även om någon vet någon bra installatör att kontakta i Stockholmstrakten.

Vänligen

Magnus
 
Hej! Bra jobbat och grattis till den elförbrukningen, lutar åt svenskt rekord. Har ni plusgrader inomhus på vintern? ;) Försök få tag på en beg. luftvattenpump, typ Nibe och kasta ut elpannan. En ny är omöjlig att räkna hem rent ekonomiskt.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej! Bra jobbat och grattis till den elförbrukningen, lutar åt svenskt rekord. Har ni plusgrader inomhus på vintern? ;) Försök få tag på en beg. luftvattenpump, typ Nibe och kasta ut elpannan. En ny är omöjlig att räkna hem rent ekonomiskt.
Haha, ja, det är rätt låg förbrukning, grannarna ligger kvar på drygt 12.000 kWh/år, om de bara kör en nyare modell av elpanna. De som har satt in luft/luft som komplement ligger omkring vår förbrukning, kanske något högre.

Luftvärmepumpen (Daikin Caldo) gör ett gott jobb här, och vi har 19-21 grader inne på uppvärmningssäsongen. Men även den är drygt 10 år nu, så det är däför jag funderade på att byta ut både elpannan och luft/luft mot luft/vatten istället.

Men det är som sagt Autotermpannan som måste ersättas mot något i första hand, pga ålder just nu.
 
Hej! Dagens FTX-aggregat har klart bättre verkningsgrad så en del kan man spara där. Som alltid(?) med FTX kan det dock finnas både elektrisk förvärmare för att klara påfrostningen och elektrisk eftervärmare för att ge komfortvarm tilluft så det gäller att se upp lite med inställningarna. Ni har dock redan en otroligt låg elförbrukning så det beror helt på hur ni tänker kring värmekomforten i huset. Idag finns det mindre modeller av luftvattenvärmepumpar som skulle kunna passa men de kostar fortfarande en hel del.

När man kombinerar en panna med luftluftvärmepump så ska man inte ha någon innegivare till pannan utan enbart köra med utegivare plus värmekurva. Sedan sätter man ner termostaterna i alla rum som LLVP klarar att värma. Övriga rum värms av pannan till inställd temperatur på termostaten.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Tillägg: Man behöver också veta vilken framledningstemperatur nuvarande panna arbetar med då det är riktigt kallt utomhus. Värmepumpar klarar inte lika höga temperaturer som t.ex. en elpanna.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Dagens FTX-aggregat har klart bättre verkningsgrad så en del kan man spara där. Som alltid(?) med FTX kan det dock finnas både elektrisk förvärmare för att klara påfrostningen och elektrisk eftervärmare för att ge komfortvarm tilluft så det gäller att se upp lite med inställningarna. Ni har dock redan en otroligt låg elförbrukning så det beror helt på hur ni tänker kring värmekomforten i huset. Idag finns det mindre modeller av luftvattenvärmepumpar som skulle kunna passa men de kostar fortfarande en hel del.

När man kombinerar en panna med luftluftvärmepump så ska man inte ha någon innegivare till pannan utan enbart köra med utegivare plus värmekurva. Sedan sätter man ner termostaterna i alla rum som LLVP klarar att värma. Övriga rum värms av pannan till inställd temperatur på termostaten.
Ja, denna Bacho FTX drar nog en del energi också, med sina två fläktmotorer, så kan bli aktuellt att byta även denna, det är en sådan köksvariant ovanför spisen.

Tror denna Autoterm inte har några egentliga fininställningar för värmekurvor, den har utegivare och centralt placerad innegivare i hallen. Dessutom är det ett ettrörssystem, så vad jag hört stryper man flödet om man drar ned vissa rums radiatorventiler?

Installatören av luftvärmepumpen rådde oss att köra luftvärmepumpen så mycket som möjligt, och ställa ner rumstermostaten till elpannan till ca 15 grader, för att kunna gå in och värma om luftvärmepumpen slutar värma.
Så har vi haft det i 10 år nu, men som sagt blir det svalt i vissa rum, och barnen blir större och vill kanske snart stänga sina rum.

Men egentligen kanske en modern elpanna skulle kunna gå och konfigurera ihop med en luft/luftvärmepump för att komma undan billigare än en ny luft/vattenvärmepump?
 
Ja en elpanna kostar betydligt mindre än en luftvattenvärmepump. Passa på att ta in offerter på båda alternativen och jämför! När det gäller luftvatten så skulle t.ex. Mitsubishi Electric eller Daikin passa bra eftersom de har flera små modeller. Det vanligaste är annars 6 kW eller större och jag misstänker att 6 kW kan vara i största laget eftersom ni även har FTX.

Ettrörssystem har en bypass i kopplet så det är inget problem om termostaten stänger i vissa rum. Däremot är det viktigt att inte termostaterna stänger överallt utan det behöver alltid finnas flöde någonstans för att värmepumpen ska fungera.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Om luft/luft-pumpen börjar bli till åren känns det ju ändå rimligt att slänga ut båda och sätta in en luft/vattenvärmepump.

Annars ställer man ju helt enkelt in elpannan på lite lägre temp än Luft/Luft så värmer luft/luft i första hand. Att det är lite kallare i sovrummen gör ju absolut ingenting. Vi har luft/luft och elradiatorer, m,en de senare använder vi bara när vi absolut måste. Barnen körde sina en hel del eftersom de helst ville ha stängd dörr, men nu har de flyttat och då ser det helt annorlunda ut.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Med den förbrukning ni har blir återbetalningstiden för en värmepump 50 år. Byt till en ny elpanna om ni är oroliga för att den ska haverera.
 
  • Gilla
Ocuf och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar hittills!

Hur är faran föresten om vattenradiatorerna används knappt något vintertid, är det frysrisk i radiatorrören i huset om vattnet inte cirkulerar?
Nu har vi ju haft det så här i 10 år, och vi har låtit radiatorerna bli ordentligt varma minst 1 gång i veckan, så inget har ju hänt ännu, men hur är det, radiatorrören borde ju ligga isolerat i golven på ett 80-talshus?
 
Kommer det en sällsynt kall period på neråt -15 till -20 °C så finns det absolut risk för att vattenrör fryser om det inte går värme i dem. Framförallt om de är dolda inne i ytterväggar och liknande. Man brukar då rekommendera att gärna ha skåpsluckan under diskbänken öppen om det är mot en kall yttervägg.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Det säkraste är att ha cirkulationen igång, men dra ner temperaturen på pannan.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med den förbrukning ni har blir återbetalningstiden för en värmepump 50 år. Byt till en ny elpanna om ni är oroliga för att den ska haverera.
Har du räknat av kostnaden för ny luft/luftvärmepump då?
Som ju inte behövs om man köper luft/vattenvärmepump.
 
  • Gilla
Ocuf och 1 till
  • Laddar…
En ny EL-panna i dag ligger på ca 25 till 28 kkr att installera och dom reagerar mjukt och fint mot yttertempen, ni har nu redan el-bale för panna så där är det inte många 100 lappar som kommer till.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det säkraste är att ha cirkulationen igång, men dra ner temperaturen på pannan.
Cirkulationspumpen går hela tiden, men jag tror inte att Autoterm C200 kör runt vattnet i radiatorkretsen när den inte kör värme där, det är vad jag tror iallafall. Det är därför jag drar upp innetermostaten när det är riktigt kallt ute, för att få värme att cirkulera någon timme i systemet och bli varmt.

Här i Stockholm har det inte varit långa smällkalla perioder de år vi bott här, men det kan ju absolut komma framöver, och när elen blir dyr igen.

Det som talar för en luft/vatten trots att vi kanske inte kan räkna hem det är att man nu får söka bidrag för att byta elpanna mot luft/vatten (upp till 30.000:), och eftersom vår luft/luft nnu är över 10 år kan vi söka det isåfall.

Annars kanske vi måste byta både elpanna och luft/luft framöver, och då hamnar man kanske ändå uppåt 60-70.000:- eller så.

Det är just om radiatorrören behöver svag värme hela tiden vintertid dom jag skulle vilja ha något som löser det, antingen genom en smartare elpanna eller luft/vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.