Jag har tillbringat en stund åt att googla om vilket virke som är bäst att ha utomhus. Det står olika överallt så jag blir förvirrad. Jag tänkte bygga lite grejer i trä som jag ska ha utomhus. Skulle vilja ha obehandlat virke eftersom det är snyggare. Men när ska man ha tryckt virke och när ska man ha obehandlat? Och om planen är att måla träet, ska man vänta i ett år innan man målar som det står på nätet?

Mvh / nybörjarn
 
Hur långt är ett snöre?

Det beror på som sagt... ska du ha direktkontakt med jord/vatten är tryckt bättre.

Fritt och luftigt så går det bra med otryckt.

Sedan påverkar ju kvalitetet på virket så är det mindre mängder du behöver och du kan plocka tätvuxet så är ju det bra.

När det gäller målning och tryckt virke beror nog en del av råden om att vänta med målning på att de ofta är sjöblöta när du köper dem...

För att få vettiga råd var gärna så specifik du kan vara med vad du vill göra.

Det finns inget fel eller rätt när det gäller trä det enda som påverkas är hur ofta du får bygga om/renovera man behöver inte bygga allt för evigheten...

/ATW
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur långt är ett snöre?

Det beror på som sagt... ska du ha direktkontakt med jord/vatten är tryckt bättre.

Fritt och luftigt så går det bra med otryckt.

Sedan påverkar ju kvalitetet på virket så är det mindre mängder du behöver och du kan plocka tätvuxet så är ju det bra.

När det gäller målning och tryckt virke beror nog en del av råden om att vänta med målning på att de ofta är sjöblöta när du köper dem...

För att få vettiga råd var gärna så specifik du kan vara med vad du vill göra.

Det finns inget fel eller rätt när det gäller trä det enda som påverkas är hur ofta du får bygga om/renovera man behöver inte bygga allt för evigheten...

/ATW
Ska bland annat bygga en odlingslåda med spaljé. Den kommer ju stå utomhus och det kommer regna på den typ hela hösten. Men jag kan ju inte ha den ståendes inomhus i ett år för att sedan kunna måla den?😆.

Kan man inte smörja på något och sedan måla så att den håller för regn?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ska bland annat bygga en odlingslåda med spaljé. Den kommer ju stå utomhus och det kommer regna på den typ hela hösten. Men jag kan ju inte ha den ståendes inomhus i ett år för att sedan kunna måla den?😆.

Kan man inte smörja på något och sedan måla så att den håller för regn?
En av poängerna med tryckt virke är det tål regn och rusk så eventuell målning/oljning är inte för att skydda det utan rent visuellt.

och står vanligt virke fritt och har möjlighet att torka mellan varven så tar det ett antal år innan det tar skada.

Det behöver inte heller torkas innomhus för målning utan står din byggnation fritt utomhus torkar det ner till 20% eller nåt och då kan det oljas/målas.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.