MarcusRask MarcusRask skrev:
Hej!

Jag och käringen ska skaffa larm. Vi har snart nött ut skärmarna på de här stackars telefonerna av allt googlande utan att faktiskt komma fram till något riktigt vettigt.

Alla tester jag läser känns det som att Sector Alarm och Verisure mer eller mindre har köpt.
För övrigt är dem ju svindyra och verisure spionerar på dig i dina egna kameror.

Så nu till värt behov.

Vi vill ha ett hemlarm. Det behöver dock inte vara kopplat till en larmcentral då det inte gör någon större skillnad i min mening.
Däremot vill vi ha brandvarnare som är kopplade till larmcentral/sos alarm. För man vet fan aldrig om man däckat eller lagt ifrån sig telefonen eller vad fan det nu må vara just när olyckan är framme.
Sen behöver larmet vara modernt och ligga på 868MHz då 433 kan störas ut.
Larmet ska ha stöd för Yale doorman och smarta grejer.

Bomba mig gärna med era tips och råd :)
Sätt upp ett eget med z-wave, fast är det för inbrott är det klart bättre du kör kameror, är det för att använda sensorerna för scener eller kolla om dörrar fönster osv är låst är det en annan sak. kollar du på tex dahua för kameror så har dom riktigt trevliga funktioner med allt från sirener, ai med identifiering av person osv dom funkar klockrent med ha så du kan använda scener baserat på vem som kommer hem till deras budget märke imou där du kan ställa att linsen ska åka in och kameran stänga av när du kommer hem osv.

Skulle nog säga det är bättre du gör lokal scen för brandlarm, med tanke på tiden det tar innan någon är på plats är risken väldigt stor det är för sent för att göra något. Har du därimot en scen som triggar belysning,sirener,högtalare osv lär du vakna och hinna ut.
 
E Erik Näslund skrev:
Jag valde också Ring, och är faktiskt väldigt nöjd.
Det kör z-wave, så det är på 868 Mhz i Europa.

Räkna med 3000:- - 5000:- för ett komplett kit, lite beroende på hur många sensorer du vill ha. Om du är OK med att ha endast en siren som tjuter (både inne och ute), plus att din egen telefon larmas så är det helt gratis och inget abonnemang behövs.

Ring har en relativt OK mängd integrationer med andra tillverkare ([länk]), så du ska kunna få ett brandlarm inkopplat i samma system om du vill ha det. Det kommer ju inte vara kopplat direkt till 112, men du kommer själv få notiser om det skulle trigga.

Ring är absolut inget perfekt system, men jag är ändå väldigt nöjd om man tänker lite på "risk / reward". Inget larmsystem kommer att göra ditt hem säkert mot inbrott, så för mig handlar det mer om att ha något som fungerar tillräckligt bra som avskräckning. Om det värsta nu ändå skulle hända så får det bli ett försäkringsärende (se till att ha en bra hemförsäkring).
Det där med antal sirener har jag funderat på.
De har huvudenheten inomhus med siren och man kan köpa till siren utomhus.
Men siren utomhus kan man väl sätta inne också om man har flera plan/källare, eller som jag som också vill ha siren som går ingång i separat garage om nu inbrottet sker där.

Jag har inte sett någon begränsning för antal utomhussirener. Vet du mer om detta?
 
För de allra flesta är nog trådat overkill. I takt med att de trådlösa utvecklas så kommer även företagsvärlden bli en större kund.
Jag misstänker att det är även där som behovet är störst.
Sen är inte larm någon super grej som gör att man slipper oväntat besök. Det är en del av skyddet. Allt handlar om att försvåra. Tror inte att larm skyddar så mycket om man lämnar dörren öppen(den kontakten är bortkopplad).
Ibland när jag funderar på om jag har låst då kan jag ändå tänka att det är larmat
 
Blab601 Blab601 skrev:
Det där med antal sirener har jag funderat på.
De har huvudenheten inomhus med siren och man kan köpa till siren utomhus.
Men siren utomhus kan man väl sätta inne också om man har flera plan/källare, eller som jag som också vill ha siren som går ingång i separat garage om nu inbrottet sker där.

Jag har inte sett någon begränsning för antal utomhussirener. Vet du mer om detta?
Jag har själv en inomhussiren (huvudenheten) och en utomhussiren (https://eu.ring.com/products/alarm-security-outdoor-siren). Jag tror du har helt rätt - så vitt jag vet och kan se i appen verkar det inte finnas någon begränsning gällande antalet sirener man kan koppla in.
 
Jag valde Ajax efter att ha lurats använda Verisure i många år. Ganska dyrt i inköp men flexibelt. Saknar integrationen med Yale, men brukar oftast larma av med mobilen istället för kod på panel. Har kopplat till väktartjäst för 1400kr/år. De fria utryckningarna som Verisure skryter om kan man drömma om. Deras larmcentral låg mindre än 10 min från mitt förra hem men när larmet gick så åkte de inte ut för de såg inget på kamerorna som täckte 10% av bostaden..
 
T Tjoxen skrev:
Jag valde Ajax efter att ha lurats använda Verisure i många år. Ganska dyrt i inköp men flexibelt. Saknar integrationen med Yale, men brukar oftast larma av med mobilen istället för kod på panel. Har kopplat till väktartjäst för 1400kr/år. De fria utryckningarna som Verisure skryter om kan man drömma om. Deras larmcentral låg mindre än 10 min från mitt förra hem men när larmet gick så åkte de inte ut för de såg inget på kamerorna som täckte 10% av bostaden..
Den var rolig. Vi åker ut om vi ser något i kameran? Ett bra sätt att sälja kameror på. De roliga är väl att de ändå inte går iin i huset. Utan det är yttre rondering....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.