Ska byta ut uppvärmningen till fjärrvärme och funderar lite på hur rören till radiatorerna ska dras. Går det att dra som på bild?

Fjärrvärmecentralen kommer sitta i nedre höger hörn, den största röda klumpen, och därifrån gå vidare åt 2 håll tänkte jag. Där jag har ritat pilarna är det 2st dörrar där rören kommer behöva gå upp ovanför och sen ned igen, kan det ställa till problem med luftningen om man ändrar höjd så? Dom gröna linjerna är vatten och gröna klumparna är blandarna till dessa.

Enkel ritning av en planlösning med markerade utrymningsvägar och dörrar i svart och orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inga problem med att låta värmerören gå upp över dörrarna, man bör (måste) sätta avluftare på varje högpunkt.

Ett alternativ kan vara göra lite djupare trösklar å låta rören gå under/genom tröskeln.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inga problem med att låta värmerören gå upp över dörrarna, man bör (måste) sätta avluftare på varje högpunkt.

Ett alternativ kan vara göra lite djupare trösklar å låta rören gå under/genom tröskeln.
ok, det låter ju bra. Men alternativet med trösklar kommer bli svårt att lösa i närtid då ytterdörrarna inte ska bytas.
 
Grillen Grillen skrev:
Ska byta ut uppvärmningen till fjärrvärme och funderar lite på hur rören till radiatorerna ska dras. Går det att dra som på bild?

Fjärrvärmecentralen kommer sitta i nedre höger hörn, den största röda klumpen, och därifrån gå vidare åt 2 håll tänkte jag. Där jag har ritat pilarna är det 2st dörrar där rören kommer behöva gå upp ovanför och sen ned igen, kan det ställa till problem med luftningen om man ändrar höjd så? Dom gröna linjerna är vatten och gröna klumparna är blandarna till dessa.

[bild]
Har du platta på mark en någon annan typ av grund? Ska det verkligen dras i en slinga och inte flera?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du platta på mark en någon annan typ av grund? Ska det verkligen dras i en slinga och inte flera?
Det är platta på mark och på den plastmatta i utrymmet där fjärrvärmen ska vara, så vill helst inte bila upp och dra det då det utrymmet ska renoveras först om 2-3 år kanske.

Anledningen att jag vill dra tur/returen sådär är för att slippa dra rör synligt genom hallen. Det hade fungerat bäst att dra rören längs med ytterväggarna som på bilden.
 
Det ska vara 2 slingor ut, delas strax efter FJV-cntralen, då blir det mindre motstånd i rören och du kan använda klenare rör. Sen vad du tänkt dig, 1 -rörs eller 2 -rörs, skit sak det samma om det är 2 slingor, det blir dubbla rör. Vid 1-rörs går ett rör runt allt och bara ett rör som syns. En smaksak men alltid bäst med 2-rörs.
 
J jonaserik skrev:
Det ska vara 2 slingor ut, delas strax efter FJV-cntralen, då blir det mindre motstånd i rören och du kan använda klenare rör. Sen vad du tänkt dig, 1 -rörs eller 2 -rörs, skit sak det samma om det är 2 slingor, det blir dubbla rör. Vid 1-rörs går ett rör runt allt och bara ett rör som syns. En smaksak men alltid bäst med 2-rörs.
Yes, kommer köra på 2 rörs då jag av någon anledning tycker det är smidigare i framtiden om jag ska lägga till något, men det kanske bara är något jag fått för mig men kommer bli 2-rörsystem . Är väl mest att jag funderar på om det var en vettig lösning att dra rören sådär då det passar bäst i hur huset är just nu eller om det hade ställt till det med problem
 
Jepp gör som du tänker, men tänk på att om du behöver tömma en slinga så sätt ventiler för det på varje rör ut, samt att i slutändan ha en avstängare/ventil på varje rör, om du måste tömma en hel slinga och elementen. koppla på en slang till avloppet är bättre än att slaska med bunke och skurtrasa-
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här är några exempel på förstorad tröskel

[länk]

[länk]
Jaha, nu blev det tydligare 🙂 sådär får det nog bli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.