Hej!
Jag har enligt papper ett Elementhus från Mockfjärd byggt -81 men är lite osäker på huruvida den har de "konstiga" konstruktionerna som det pratas om eller om det är byggt mer "normalt".
Vad jag förstår så slutade de bygga med element någon gång och byggde mer vanligt.
Jag har ingen källare utan det är ett 1,5 plan och träfasad.
Jag har ettrörsystem men rören verkar ligga i golvet och inte i lister som en del har.
Elen är jag lite osäker på då jag inte har fått tillfälle att riva ner taklister för att se vad som gömmer sig bakom. De sitter så fint så vill egentligen inte riva ner o foga om bara för att kolla. (Däremot hade det varit smidigt om man vetat att de låg där i)

Vindsutrymmen är ju täckt med isolering och jag har inte haft tillfälle att gräva mer i dem för att se hur golven ser ut i kattvinden eller på krypvinden.

Finns det några enkla sätt jag kan göra för att inspektera och se om mitt hus är byggt med det lite udda Elemehtussystemet ?
Finns det fler med elementhus som är byggda mer som vanligt ?

Det är idag inga fel som jag känner till som behöver fixas men jag tänker mest för att veta vad jag kan förvänta mig den dagen när jag sätter tigersågen i väggen för att öppna upp för en ny altandörr eller större fönster eller liknande.

Mvh C
 
  • Gilla
Anorlunda
  • Laddar…
Vårt hus är ett 1.5plans Mockfjärdshus från -82. Enrörssystem i isoleringen på plattan, och innerväggar av 9mm board på 80mm reglar (28 och 55mm tjocka) utan någon isolering. 34x170 reglar i ytterväggarna. 220x45 som underamar/golvbjälklag på övervåningen cc60 med golvspån.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
O oleufven skrev:
Vårt hus är ett 1.5plans Mockfjärdshus från -82. Enrörssystem i isoleringen på plattan, och innerväggar av 9mm board på 80mm reglar (28 och 55mm tjocka) utan någon isolering. 34x170 reglar i ytterväggarna. 220x45 som underamar/golvbjälklag på övervåningen cc60 med golvspån.
Tack för svar!

För en husnybörjare som mig så tolkar jag det där som att det inte är byggt med Mockfjärds "elementlådor" utan mer som vanligt med reglade väggar osv ?

Hur är din el dragen ? I taklisterna eller som andra hus (hur nu de är dragna)... ?
 
C chraster skrev:
Tack för svar!

För en husnybörjare som mig så tolkar jag det där som att det inte är byggt med Mockfjärds "elementlådor" utan mer som vanligt med reglade väggar osv ?

Hur är din el dragen ? I taklisterna eller som andra hus (hur nu de är dragna)... ?
De är dragna i rör i väggarna/taken, mellan dosor som "vanligt".
 
  • Renoveringsarbete, avskalade väggar, isolering synlig, dörr i mitten, oavslutad inredning, byggnadsarbetsmiljö, ljus taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oleufven skrev:
De är dragna i rör i väggarna/taken, mellan dosor som "vanligt".
Tack för infon, verkligen uppskattat !
 
C chraster skrev:
Tack för infon, verkligen uppskattat !
Varsågod! Jag har fler bilder om det är något speciellt som du skulle ha nytta av, bara att fråga. Skickar med den minst dåliga ute-bilden, som nog egentligen fokuserar mest på gräsmattan...
 
  • Ett gult hus med veranda och markis, öppen bagagelucka på bil, nyligen gjuten betongplatta, trädgårsredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oleufven skrev:
Varsågod! Jag har fler bilder om det är något speciellt som du skulle ha nytta av, bara att fråga. Skickar med den minst dåliga ute-bilden, som nog egentligen fokuserar mest på gräsmattan...
Tack tack ska lägga ditt namn på minnet om det dyker upp något :)
Ser på dina bilder att vi har lite olika stil på hus. Jag har ingen "joddlarbalkong" eller utgångar på kortsidan, mina ingångar är förlagda till långsidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.