Har en ny tomt som är redo för matjord, vilket vi dock inte kommer kunna lägga på förrän nästa vår tidigast.
I en slänt på tomten slängde vi ut gräsfrö på ytan som fått klara sig själva sedan har grott superbra och växer så det knakar efter en månad.

Så det jag funderar på är om det är värt att slänga ut gräsfrö i resten av trädgården också och få en ok gräsmatta och hålla borta ogräset. Eventuellt plocka bort en del sten innan.
För att sedan till våren lägga på 5-10cm matjord över gräsmattan.
Har gräsfrö så det räcker till hela gräsmattan två gånger om.

Bifogar en bild på hur en del av ytan ser ut just nu.
 
  • Ett jordigt fält med stenar gränsar till en grön äng och ett stängsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du hade tur med den värsta regnhögsommaren på många år!

Det kan väl inte skada att så om du nu redan har fröet. Enda nackdelen som jag ser det är att du får ju en gräsmatterotfilt till nästa vår. Så du kan inte kratta runt den här jorden innan du lägger på nästa lager jord. Annars binder gräsets rötter jorden under vintern så att jordstrukturen blir bättre till nästa vår. Troligen en minimal förbättring dock.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du hade tur med den värsta regnhögsommaren på många år!

Det kan väl inte skada att så om du nu redan har fröet. Enda nackdelen som jag ser det är att du får ju en gräsmatterotfilt till nästa vår. Så du kan inte kratta runt den här jorden innan du lägger på nästa lager jord. Annars binder gräsets rötter jorden under vintern så att jordstrukturen blir bättre till nästa vår. Troligen en minimal förbättring dock.
Vad är nackdelen med gräsmatterotfilten som hamnar under matjorden?
Den kanske gör så fukten hålla bättre?
 
Claes Sörmland
O Originalet skrev:
Vad är nackdelen med gräsmatterotfilten som hamnar under matjorden?
Den kanske gör så fukten hålla bättre?
Den lär ju brytas ned och bli nöring om ni lägger på ett tjock lager jord ovanpå. Enda nackdelen är nog att ni nte kan kratta jorden i vår om ni behöver jämna ut något.
 
Behöver ni mer jord om gräset växer i den ni har?
 
Z z_bumbi skrev:
Behöver ni mer jord om gräset växer i den ni har?
Ett lager matjord behövs alltid vad jag förstått. Dessutom för att inte ha sten eller småsten i topplagret.
Men hur tjockt med matjord vet jag inte, 10-20cm är vad jag hört.
 
Claes Sörmland
O Originalet skrev:
Ett lager matjord behövs alltid vad jag förstått. Dessutom för att inte ha sten eller småsten i topplagret.
Men hur tjockt med matjord vet jag inte, 10-20cm är vad jag hört.
Det är lättare att etablera en snygg gräsmatta i en mullrik och sandig yta än i en med mer mineralkaraktär. Därför så anlägger man med sån jord. Men det går att så gräsmatta rakt på utpräglad mineraljord också, allt beror på ambitionen med gräsmattan. Vill man ha golfbanesnyggt eller räcker det med att det är grönt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är lättare att etablera en snygg gräsmatta i en mullrik och sandig yta än i en med mer mineralkaraktär. Därför så anlägger man med sån jord. Men det går att så gräsmatta rakt på utpräglad mineraljord också, allt beror på ambitionen med gräsmattan. Vill man ha golfbanesnyggt eller räcker det med att det är grönt?
Är det jag antog. Behöver ju inte vara som en golfgreen, men gärna jämnt och grönt. Blir ofta fint med tiden när man kör med robot och tät gödsling som jag märkte där vi bodde innan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.