Som rubriken lyder: Vad kallas dessa? Och var köper man dem? Jag har letat runt men hittar inte någonstans. Jag har byggt en dynbox som har ett rätt så rejält och tungt lock. Skulle behöva köpa såna här som hjälper till att öppna och stänga.

(såklart ej min dynbox på bilden)
 
  • Gasfjädermekanism på en kontorsstol, monterad på stommen, svart och grå färger, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gasfjäder
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
C
Jag köpte på amazon.se sist när jag skulle ha nya till bilen. Överlägset bästa pris, 160 kr/st för Stabilus Lift-o-mat orignal.

Dock behöver du ju räkna ut vilken "styrka" du skall ha.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag köpte på amazon.se sist när jag skulle ha nya till bilen. Överlägset bästa pris, 160 kr/st för Stabilus Lift-o-mat orignal.
Har aldrig handlat på Amazon. Är inte det typ samma sak som wish? Skitgrejer?
 
Här kan man bara välja antingen drag eller tryck. Jag vill ju ha både och. Finns det inte såna?
 
  • Skärmdump av en webshop som visar en 8 kg gasfjäder, pris 119 kronor, beskrivning av användning för luckor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
M Förstagångsköparen skrev:
Har aldrig handlat på Amazon. Är inte det typ samma sak som wish? Skitgrejer?
Nä, det var som sagt delar av kvalitetsmärke. Det är högt och lågt på amazon men till skillnad från t.ex. wish så är det långtifrån bara kinaskit. Håll dig också till prylar som "fraktas av amazon" annars kan det bli strul.
I övrigt är själva sajten rätt värdelös, men pris och sortiment helt oslagbart.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
H
Finns väl på biltema med
 
H Hallerudsbo skrev:
Finns väl på biltema med
Har ingen biltema i närheten av där jag bor och de har ingen onlineshop.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Här kan man bara välja antingen drag eller tryck. Jag vill ju ha både och. Finns det inte såna?
Nej, en fjäder kan antingen dra eller trycka. Trycka är det normala för en gasfjärder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
M Förstagångsköparen skrev:
Jag vill ju ha både och. Finns det inte såna?
Nä, de trycker normalt, sen gör den mekaniska effekten i hur fjädern är monterad (dvs. hur angreppsvinkeln förändras) i samverkan med lockets tyngd att kraften blir balanserad genom hela rörelsen så att det upplevs som att den både drar och trycker.

Så det är inte bara att smälla dit ett par gasfjädrar hur som helst, för då kommer det inte att gå att stänga locket. Det är rätt komplicerat, men finns massa information på tillverkarnas hemsidor om hur produkterna skall dimensioneras och monteras.
 
Man får montera fjädern så den hjälper till att hålla locket stängt. Det handlar om vart infästningen görs i förhållande till vridningspunten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
En dörrbroms har liknande funktion och det brukar finnas på alla större byggvaruhus. Hur trögt de går reglerar man genom att vrida på avsedd del.
 
Nej, en dörrbroms gör det ännu tyngre att öppna locket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.