Hej!

Efter stormen Hans var tanken att vi skulle bygga vår altan som ska stå på uteplintar, vi har grävt ut runt huset för detta och det finns ett fall på cirka 70cm ner till altanen. Under grävningen upptäcktes stora mängder vatten och trots väntan på cirka en vecka så har vattnet knappt försvunnit, även fast det inte regnat mycket alls.

Finns det något vi kan göra eller är det bara att vänta ut tills det försvunnit innan vi fortsätter?
 
  • Byggplats med betongfundament och jordhål fyllt med vatten, konstruktion eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongfundament, stålstänger, grävd jord, grus, gräs, byggarbetsplats eller installation utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att stoppa ner en pump och se om det inte bara är så att vattnet är stående i groparna.
 
B
En färdig plint spelar väl ingen roll om det är vatten i hålet?

När jag platsgjutit plintar och det är rejält blött pga regn har jag helt enkelt blandat betongen åt det aningens torrare hållet, och innan jag fyllt på betongen, tömt ur hålet på vatten tex. Med ett litermått, en kaffekopp eller liknande.
 
A atomlab skrev:
Testa att stoppa ner en pump och se om det inte bara är så att vattnet är stående i groparna.
Har man ingen pump så tar det inte lång tid att ösa ur så lite stående vatten.
Även med högt grundvatten så bör man hinna få ner plinten innan det fylls på igen.
 
Så fort man tar en spade i hålet så fylls det upp med massor av vatten. Hör också att det rinner kraftigt i brunnen på gatan. Så tror vi helt enkelt får vänta ut det, tyvärr.
 
Ska ni inte gjuta så är det bara att köra på som ni inte hade något vatten alls... lite grovt i botten kanske en trädgårdsplatta för att fördela vikten och sedan i med plinten och sedan fyll igen...

Ska ni gjuta så hade jag petat ned en sopsäck i hålet och gjutit i säcken... tagit bort uppstickande plast och varit nöjd sedan...

/ATW
 
  • Gilla
Torbjörn Einarsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.