Hej, ni som är kunniga kring bygglov. Säg att stadsbyggnadskontor medger att man får glasa in en altan. (Örebro kommun, till exempel, menar att “I allmänhet kan du vanligtvis bygga en inglasad altan på upp till 8 m2 utan att behöva tillstånd.” —Får man då göra tak samt golv isolerat? Om ja, får man då ta bort dörr mellan befintlig byggnad och den inglasade altanen? Om nej, hur skulle detta kunna kontrolleras? Min fråga är alltså; kan man se “inglasning av altan” som möjlighet att bygga till ett hus med fullt isolerade (i Örebro) 8 m2 ? (så länge de estetiskt gestaltas som “inglasade”). (Hoppas jag uttrycker mig förståeligt. :)
---
För att bli mer konkret; jag har planer på ett Attefallshus som består av fyra "kuber" vända mot varandra (sammanlagt 30 kvadrat) mot en öppen innergård. (se bild) För att det ska bli användbart vill jag ju bygga in även rutan i mitten, då som en sk. inglasad altan. Alla förstår att målet är att ta bort de skjutglaspartier som vetter mot den lilla innergården och få ett större Attefallshus. Skulle detta vara tillåtet? Om inte, motivera gärna just var det krockar med bestämmelserna.
vänliga undringar
Daniel
 
  • 3D-modell av ett modernt tvåvåningshus, avskalad vy, inredningsdetaljer synliga, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-renderad bild av en modern byggnad med en figur som står på taket mot solnedgången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hänger inte riktigt med i din tråd men för det första måste attefallshus vara fristående, du kan ha flera attefallshus men sammanlagt 30 kvm byggnadsyta.

Är det din detaljplan som styr att du endast har 8 kvm kvar på inglasningen?

En inglasad altan är antingen ett bygglov för tillbyggnad/fasadändring eller en anmälan för attefallstillbyggnad max 15 kvm.

Du kan inte använda reglerna för inglasad altan på ditt attefallshus, jag skulle säga att du bygger en pergola i atriumet som blir i mitten. Du förlorar många kvadratmeter om du har såpass mycket "ytterväggar".

På din bild verkar det också som att du har en tak som skjuter ut över väggarna? Har du tittat så detta inte blir byggnadsarea?
 
  • Gilla
kungsilvia
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag hänger inte riktigt med i din tråd men för det första måste attefallshus vara fristående, du kan ha flera attefallshus men sammanlagt 30 kvm byggnadsyta.

Är det din detaljplan som styr att du endast har 8 kvm kvar på inglasningen?

En inglasad altan är antingen ett bygglov för tillbyggnad/fasadändring eller en anmälan för attefallstillbyggnad max 15 kvm.

Du kan inte använda reglerna för inglasad altan på ditt attefallshus, jag skulle säga att du bygger en pergola i atriumet som blir i mitten. Du förlorar många kvadratmeter om du har såpass mycket "ytterväggar".

På din bild verkar det också som att du har en tak som skjuter ut över väggarna? Har du tittat så detta inte blir byggnadsarea?
Den aktuella "inglasningen" rör drygt sex kvadratmeter. I och med att det är en altan i botten, så tänkte jag tanken att det skulle kunna klassas som en "inglasad altan". Takutsprånget är tillåtna 50 cm utanför fasadliv. (slarvigt gestaltat i bilden) Ovanför entrén tänkte jag ett skärmtak (som ligger inom de tillåtna 15 kvm) som också skulle kunna fungera som takterrass . (Är medveten om att det är väldigt mycket yttervägg per kvm, men det är en annan typ av problem😀 )
 
I princip fyra rum som är 7,5 kvadrat stora?
Minus väggarna blir det ungefär 7 kvadrat kvar vilket blir 2,65*2,65?
Eller jag är helt ute och cyklar?
Vad ska man kunna använda det till?
 
  • Gilla
kungsilvia
  • Laddar…
Är inte helt säker på att jag förstår dig rätt om vad du menar.

Till att börja med, menar alltså Örebro kommun att du till ett Attefallshus får bygga en inglasad altan utan lov?

Men en bygglovsbefriad altan får bara byggas till ett Attefallshus om det är ett komplementbostadshus. Så en förutsättning är till att börja med att Attefallshuset är ett sådant.

Jag har svårt att se hur "innergården" inte skulle bli en del av byggnadsarean.
 
Jag kan inte reglerna tillräckligt bra för att säga om det är möjligt eller inte, men oavsett vilket så tycker jag att det borde bli mycket bättre med bara tre huskroppar istället för 4.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
kungsilvia kungsilvia skrev:
Hej, ni som är kunniga kring bygglov. Säg att stadsbyggnadskontor medger att man får glasa in en altan. (Örebro kommun, till exempel, menar att “I allmänhet kan du vanligtvis bygga en inglasad altan på upp till 8 m2 utan att behöva tillstånd.” —Får man då göra tak samt golv isolerat? Om ja, får man då ta bort dörr mellan befintlig byggnad och den inglasade altanen? Om nej, hur skulle detta kunna kontrolleras? Min fråga är alltså; kan man se “inglasning av altan” som möjlighet att bygga till ett hus med fullt isolerade (i Örebro) 8 m2 ? (så länge de estetiskt gestaltas som “inglasade”). (Hoppas jag uttrycker mig förståeligt. :)
---
För att bli mer konkret; jag har planer på ett Attefallshus som består av fyra "kuber" vända mot varandra (sammanlagt 30 kvadrat) mot en öppen innergård. (se bild) För att det ska bli användbart vill jag ju bygga in även rutan i mitten, då som en sk. inglasad altan. Alla förstår att målet är att ta bort de skjutglaspartier som vetter mot den lilla innergården och få ett större Attefallshus. Skulle detta vara tillåtet? Om inte, motivera gärna just var det krockar med bestämmelserna.
vänliga undringar
Daniel
Frisk idé, kanske unik t.o.m. Men usel planlösning om den ska användas som bostad. Du kommer inte få godkänd bygganmälan om du söker om inglasning mellan då byggytan blir för stor.
 
M Mortsken skrev:
I princip fyra rum som är 7,5 kvadrat stora?
Minus väggarna blir det ungefär 7 kvadrat kvar vilket blir 2,65*2,65?
Eller jag är helt ute och cyklar?
Vad ska man kunna använda det till?
Om man på ett lagligt sätt lyckas "täppa till" hålet i mitten blir invändig boyta drygt 30 kvm. Lite knäppt, jag vet. :) Men inte fullt så dåraktigt som första bilden Men alla idéer är inte briljanta, inte mina i alla fall... Ritning av en planlösning, möjligen för en lägenhet, med angivna mått och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
😀
 
kungsilvia kungsilvia skrev:
I allmänhet kan du vanligtvis bygga en inglasad altan på upp till 8 m2 utan att behöva tillstånd
Det här förstår jag inte. Låter som ett missförstånd.

Om vi börjar med antagandet att detta gäller en fastighet inom detaljplanerat område.

Då får du helt utan "tillstånd" bygga 15 kvm skärmtak, men då alltså utan väggar.
Du får helt utan tillstånd bygga 15 kvm friggebod.

Du får enligt attefalls reglerna (då måste du göra bygganmälan, en något enklare process än bygglov) bygga attefallshus på 30 kvm. Och en utbyggnad en del kupor osbv på tomtens huvudbyggnad (men detta gäller ju ngt du vill göra till attefallshuset?).

Någon total frihet att bygga 8kvm uterum med väggar och tak utan bygglov finns inget lagstöd för.

Men OM du har ett uterum med bygglov etc. så finns inget som hindrar att du gör det vinterbonat, och i praktiken låter det bli en del av boytan.
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
kungsilvia kungsilvia skrev:
Om man på ett lagligt sätt lyckas "täppa till" hålet i mitten blir invändig boyta drygt 30 kvm. Lite knäppt, jag vet. :) Men inte fullt så dåraktigt som första bilden Men alla idéer är inte briljanta, inte mina i alla fall... [bild]😀
Om du tänker efter inser du snabbt att det där inte blir möblerbart på något vettigt sätt, och ytan i mitten blir bara en tom kommunikationsyta.

Troligen går det inte att genomföra på ett lagligt sätt, men OM det gör det, så får du ändå ett mycket bättre hus om du bara gör tre utstick, så att den "inglasade altanen" får en yttervägg. I glas då såklart.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.