Jag planerar att köpa ett hus. Det som är intressant med denna tomt är att det ligger en fornlämning på den. Värt att veta är att landstinget vetat om fornlämningen innan huset byggdes för fem år sen.

Nu funderar jag på om det skulle vara möjligt att anlägga en pool på denna tomt. Min tanke är att eftersom det redan har beviljats bygglov för huset, trots fornlämningen, borde det möjligen öka chanserna att vi även får ok för en pool. Vad tror ni? Har någon varit i en liknande situation eller har erfarenhet kring detta?

Några andra åsikter kring min idé om att köpa ett hus där fornlämning finns på tomten?

Tack på förhand!
 
Det beror ju på vad det är för fornlämning. Men risken är nog stor att du måste stå för en arkeologisk utgrävning om du ska gräva.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Det kan bli problematiskt. Ta diskussionen med länsstyrelsen innan bud läggs. Det bör finnas karta över fornlämningen och denna kan t.o.m. bara vara ett litet röse men ändå vara skyddad.
 
P
S Spaden23 skrev:
Jag planerar att köpa ett hus. Det som är intressant med denna tomt är att det ligger en fornlämning på den. Värt att veta är att landstinget vetat om fornlämningen innan huset byggdes för fem år sen.

Nu funderar jag på om det skulle vara möjligt att anlägga en pool på denna tomt. Min tanke är att eftersom det redan har beviljats bygglov för huset, trots fornlämningen, borde det möjligen öka chanserna att vi även får ok för en pool. Vad tror ni? Har någon varit i en liknande situation eller har erfarenhet kring detta?

Några andra åsikter kring min idé om att köpa ett hus där fornlämning finns på tomten?

Tack på förhand!
Det behövs inget bygglov för en pool, inte ens en anmälan...
 
Kolla i gamla bygglovet för huset. Kanske det står något kring fornminne där. När ett bygglov söks på en plats där det kan finnas fornminne brukar Länsstyrelsen få yttra sig och deras kommentar bifogas med bygglovsbeslutet.

Här finns mer info om fornlämningar och vad det är för något som kan finnas på fastigheten du är intresserad av.
https://www.raa.se/hitta-information/fornsok/
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det behövs inget bygglov för en pool, inte ens en anmälan...
Men om TS bygger och hittar en pilspets från hurlängesedansomhelst och gräver vidare kan TS göra sig skyldig till brott mot kulturminneslagen. Fängelse i straffskalan. ;)
 
P
M MetteKson skrev:
Men om TS bygger och hittar en pilspets från hurlängesedansomhelst och gräver vidare kan TS göra sig skyldig till brott mot kulturminneslagen. Fängelse i straffskalan. ;)
Visar hur absurt det hela är, eller hur ?
Pilspetsar användes väl normalt vid jakt, så det finns säkert hundratusentals pilspetsar i de övre jordlagren överallt i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.