Hej! Vi Kommer att behöva sätta upp ett ventilationsgaller ovanför ett högskåp (med ugn). Ovanför sitter det även en del rör där det tidigare satt en inspektionslucka.

Det är dock begränsat med plats ovanför högskåpet (cirka 30cm) och till tak.

Min fråga: finns det någon kombinerad ventilationsgaller + inspektionslucka i ett lösning?
Alt om ni några andra tips? Eller blir det smalare galler och något smalare inspektionslucka?
 
BirgitS
Vad är det för rör som kräver inspektionslucka?
Bara för att vara säker på att det inte gäller en rensningslucka för att komma åt att rensa i imkanalen.

Det bör ju gå att göra en takanslutning som går att ta bort någorlunda enkelt.
 
Tack @BirgitS, det var ett bra tips som jag ej tänkt på. Om man kör en täcksida som går att ta ner antar jag att man får köra med synliga skruvar.

Jag är osäker på rören men misstänker att de går till fläkten köksfläkten (blandannat). Såhär ser det ut, kanske blir klokare av bilderna?

/Leo
 
  • Ventilationsrör över skåp, med isolering och ventiljusterare, inomhusinstallation, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ventilationsrör med isolering, damm, synliga byggmaterial, under en snedtakskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
L Leo999 skrev:
Jag är osäker på rören men misstänker att de går till fläkten köksfläkten (blandannat). Såhär ser det ut, kanske blir klokare av bilderna?
Det är nog troligen imkanalen (från fläkten) som är brandisolerad delvis. Det måste gå att rensa/sota imkanalen i hela dess längd så vid 90 gradersvinklar behöver man ofta en rensningslucka som ska gå att komma åt.

Vad är det för inställningsgrej som sitter där?
Men den bör väl vara någorlunda åtkomlig i vilket fall som helst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog troligen imkanalen (från fläkten) som är brandisolerad delvis. Det måste gå att rensa/sota imkanalen i hela dess längd så vid 90 gradersvinklar behöver man ofta en rensningslucka som ska gå att komma åt.

Vad är det för inställningsgrej som sitter där?
Men den bör väl vara någorlunda åtkomlig i vilket fall som helst.
Det är ett Halton spjäll för injustering.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.