Hej !

Jag monterade ned en supergammal larmdosa ( för avstängningsknapp antar jag) som satt på kåken för drygt 10 år sedan. Gissningsvis var larmet från 80-talet eller något i den stilen. Tyvärr slängde jag innehållet och gjorde mig troligen av med låset till dosan. Jag har heller inget minne av hur innanmätet såg ut. Nu inser jag att dosan skulle bli en perfekt låskista för ett grindlås som jag går och skissar på i tankarna. Det hade dock besparat mig rätt mkt tid om jag kunde komma underfund med vad det är för slags "skåplås"-liknande cylinder som ska in i fronten och hur denna ska gripa i skalet för att s.a.s. låsa dosan.

Ni som ser bilden nedan, har någon av er något minne (eller rentav inuti-bild) av en liknande låsbox och kan berätta hur låset fungerar på insidan för att detta ska bli låsbart i praktisk mening.

I värsta fall är jag inställd på att köpa ett vanligt biltema skåplås och försöka smäcka hop någon slags tandad bygel på insidan, men om det finns någon given lösning här som liknar originalet är jag såklart ännu gladare.

Tack på förhand.

Edit: för den som undrar, de två små hålen ovanför nyckelöppningen var ursprungligen lysdioder.
 
  • Gammal, smutsig ljusströmbrytare utan knapp med märkningarna "H" och "B" på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delad metallkontakt, vit, rostfläckar, på mörkgrå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet liknar det som brukar finnas på skåpluckor i omklädningsrum, någon likande, eller rent av samma, låscylinder?
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Gissar på att låset som satt i lådan inte var för öppning/stängning av boxen utan en nyckelströmbrytare som kopplade om larmet mellan hemma- och borta-läge
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
@Fotografen, tack för länkarna. Ja, något sådant måste ha suttit i hålet. Det är själve sjutton att jag gjorde mig av med låset, men idén med återanvändning var såklart inte med i bilden på den tiden. Men jag har fortfarande svårt att förstå hur det låset, alltså som satt i, hakade fast i resten av konstruktionen.

@etompau: Du kan ha rätt- men någonting säger mig att låset primärt funkade som "öppning/stängning" av boxen så att man istället gjorde själva larmkopplandet genom någon slags switch på insidan. Skälet till detta är att passformen mellan locket och "huset" är hundraprocentigt och att det inte finns någonting, inga bortslipade svetspunker eller nedklippta byglar, inne i huset som skulle motsvara att de två delarna suttit ihop på något annat sätt än just genom låset. Att locket är renslipat nedtill på bilderna beror på att jag för länge sen tänkte använda det till att göra en konsol av något slag och vill få bort den vita färgen innan svetsning, men det blev aldrig av. När jag kollar på insidan av "huset" så antar jag att de tre stora skruvhålen motsvarar infästningarna mot den vägg som dosan suttit på. Det större hålet upptill höger måste ha varit kabelgenomföringen från väggen. Det lilla rödmarkerade hålet känns som om det har hållit upp elektroniken som styrt larmknapp och dioder. Med tanke på låsets placering är jag benägen att tro att de nedre bulthålen hållit upp någon slags "hona" som låset hakat fast i - men det är bara spekulation. Tack för er input. Jag får nog börja skissa på någon oppfinnarjocke-lösning här.

En vit metallkonstruktion, delad i två bitar, smutsig, mot en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jörgen
 
Edit: Inser nu att etompau har rätt i att låset MÅSTE ha styrt larmkopplingen. Helt klart när jag ser "H" och "B" på utsidan av låsvredet. Möjligen kan det ha funnits ett tredje läge för nyckeln, där den s.a.s. även öppnar hela fronten på dosan.

Tack grabbar, ibland ser man inte skogen......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.