Vi funderar på att bygga ett Doppingen men är inte nöjda med planlösningen. Hur gjorde ni/skulle ni göra? Alla förslag mottages tacksamt! =)
 
A
Är det Fiskarhedens Doppingen eller? Beror ju på vilka behov ni har. Jag skulle vrida köket en kvart bakåt och öppna upp lite mer mot vardagsrummet, lite likt köket i huset Vråken. På övervåningen skulle jag göra mindre allrum och flytta badrum och klädkammaren dit istället (så det hamnar ovanpå köket) men som dagt så beror det på vilka behov ni har.
 
Ett tips är att lägga in den ursprungliga planlösningen i tråden. Då får ni säkert fler svar!
 
Tack för svaren! Om någon vill titta på originalplanlösningen så finns den på Fiskarhedenvillans hemsida under "Våra hus", "1 1/2-plans", "Doppingen".
 
Vad jag menar är att nog inte så många av de som läser tråden gör sig det besväret. Bättre då om planlösningen finns i frågan.

img_45e29b9be3ddd.gif

img_45e29ae84a77a.gif

Så jag tar mig friheten att göra det själv :).
 
Aj siii. Tack!

Fler förslag?
 
Jag tycker att det är synd att ta utrymme från klädvården till toaletten, just där man hade behövt plats att hänga ytterkläder. Men låter man klädvården vara rak så blir ju sovrummet betydligt mindre om man fortfarande ska ha toaletten där. Och så gillar jag ju inte trappan direkt innanför dörren men det behöver vi ju inte dra i den här tråden också ;).

Vad har ni för behov och prioriteringar? Hur många sovrum vill ni ha? Storlek på kök, vardagsrum, badrum? Väderstreck? Utsikt?
 
Hej och tack för inputen! Jag skulle kunna tänka mig en större klädvård, men tycker att den är rätt OK som den är (har kollat på ett Doppingen i verkligheten som hade standardplanen).

Jag var inte heller så förtjust i att lägga trappan precis innanför dörren. Föreställer mig att man få upp massa sand i den. Men entrén är rätt stor och ställer man bara skorna till vänster när man kommer in borde det väl inte vara några problem? Tycker det är svårt att placera trappan någon annanstans utan att den stjäl för mkt utrymme. Som den står nu bidrar den till att entrén känns mkt luftig (det är 2,60 i takhöjd).

Det jag funderar på just nu är att korta ner sovrummet på bottenvåningen på bredden och lägga köket på andra sidan den väggen. Köket och vardagrummet ligger då i samma rum, inga väggar emellan. Det avkortade sovrummet blir då en ca 2 m bred klädkammare med utgång till trädgården och genomgång till köket bredvid städskåpet. Har sett den här lösningen i ett Hjältevadshus och gillade den mkt.

Då kan man göra toan på bottenvåningen större och ha klädförvaring där tvättrummet ligger i standardlösningen. Köket på standardkartan blir ett arbetsrum (jag jobbar hemifrån och behöver lite rum).


Vad tror ni om detta?
 
Behov och prioriteringar ja... vi behöver fyra sovrum, ett hyfsat kök. Det sistnämnda gärna med köksö och öppen planlösning till vardagsrummet. Vi funderar på att utöka badrummet på ovanvåningen in i den intillliggande klädkammaren för att få plats med badkar, som är ett måste.

Baksidan på huset ligger mot en dunge (ca 15 m till den) och hamnar i vänsterläge. Fram/åt öster har vi hagar och låga kullar, lite andra nybyggda hus ca 200 m bort och skog 300 m bort. Norrut "gräs" ca 100 m, en liten väg och en kohage (som knappt syns bakom sly och träd). Söderut har vi ett annat hus, kommer att hamna ca 10 m från vårt hus kortsida.
 
*puffar lite för min tråd*
 
Vi tänker bygga villa svanen och vår tilltänkta planlösning ser ut ungefär så här ;
 
  • skanna0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skanna0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi ville ha en stor tvättstuga/grov entré. Öppet mellan kök å vardagsrum samt köksö... Vi vet inte riktigt än om vi kanske behöver göra några ytterligare ändringar, för att toan uppfyller inte handikapp anpassning tydligen, men förhoppningsvis så kanske vi kan överrtala med hgrov entrén ;)
Lycka till och hoppas att det gav några ideér!
 
Vi funderade oxå på att ägga köket i vardagsrummet ett tag, men vi fick det inte att funka för oss (vill inte ha ett sovrum på framsidan). Men det var kul att se hur ni fick till det!

Någon annan som har förslag eller erfaranheter?
 
A
Jag tycker det är jättesvårt att få till det på ett vettigt sett när det är så mkt som ska få plats på "baksidan" av huset. Gjorde en snabb ändring av planlösningen (inte helt klar), men jag tycker inte att det blev bra överhuvudtaget. Trångt och svårmöblerat. Ni har inte funderat på nått annat hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.