Hej!

Har en fastighet där det tidigare stått ett bostadshus som blev rivet för några år sedan efter förelägganden. Kvar på fastigheten finns en bagarstuga som är i okej skick. Enligt fastighetstaxeringen är enheten: Småhusenhet, tomtmark (210) där byggnadsvärde är 0kr.

Har då några funderingar:

- Behöver jag "riktigt" bygglov för att sätta upp mindre hus (attefall eller liknande)?
- Får jag använda bagarstugan för uthyrning under sommaren? Om inte, vad krävs?

Tack på förhand!
 
Attefallshus, friggebod osv. får ju bara byggas som komplement till en huvudbyggnad. Tveksamt om bagastugan, som ju är en komplementbyggnad kan anses som huvubyggnad nu. Du får höra med kommunen. Olika kommuner gör olika vällvilliga tolkningar.

Du får ju hyra ut "vad som helst", men det är tänkbart att ingen får bo i stugan om du inte söker bygglov för ändrad användning.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Attefallshus, friggebod osv. får ju bara byggas som komplement till en huvudbyggnad. Tveksamt om bagastugan, som ju är en komplementbyggnad kan anses som huvubyggnad nu. Du får höra med kommunen. Olika kommuner gör olika vällvilliga tolkningar.

Du får ju hyra ut "vad som helst", men det är tänkbart att ingen får bo i stugan om du inte söker bygglov för ändrad användning.
Bra svar! 👊
 
Tack för svar!

Vad kan potentiellt hända om jag hyr ut bagarstugan utan att kolla ang. bygglov och taxeringsenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.