Om det är svårt att få bort lack (eller färg) från en dörrpanel så kan man faktiskt göra sina egna verktyg. Jag har karosseripanel på flera dörrar och den går inte slipa med maskin alls.
Slitet blått trä med flagnande färg längs kanter, tecken på användning och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan dels modifiera en skrapa genom att slipa om formen på den:
Blå knivhandtag på träyta, skruvfastsättning, slutet uppifrån, slitna detaljer, skymt av blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan göra sin egen skrapa. Denna är tillslipad ut en bit 2mm stålplåt:
Ett avskalat silverfärgat batteriklämma på träyta. Använd utseende, slitage synligt, enkel bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I spåren använder jag även smala stämjärn, tex 4mm, som skrapa.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till att blekning med oxalsyra fungerar jättebra om tex en ekdörr har fått mycket svarta fläckar pga att fukt kommit innanför gamla lacken.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det finns ju också något heter Ryland och Epifanes. Vilka av varumärkena Le Tonkinois, Ryland och Epifanes är att föredra?
Träbåtsfolket brukar vara mycket nöjda med Epifanes grejer och de är ofta sjukt noga!

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Intressant.

Vi har börjat titta på vår gamla ytterdörr, en av oss tycker vi skall köpa en ny men den andra vill gärna försöka fixa den själv. De kostar ändå 12000-35000 nya.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ser fint ut!
Som gammal mahognybåtsägare så har jag skrapat, slipat och lackat en del genom åren och ett tips är att du med fördel kan börja med grövre slippapper och sedan gå nedåt i kornstorlek mellan varje lager lack. Typ 80-120-180-240-320-400 eller så.
Sedan så brukar man väl förtunna lacken med olika andel förtunning.
Le Tonkionois och Epifanes är jättebra båda två, har använt båda med framgång.

Ytterligare tips är att använda klibbduk för att få bort slipdammet mellan varven. Fantastisk produkt.

Antal lager beror ju på vilken finish man vill ha, men det blev nog ofta 7-11 lager på båten.

Nu är det väl lite sent, men för att avlägsna gammal lack så tycker jag nog att varmluftspistol och olika skrapor är helt överlägset. Som någon skrev ovan, man kan göra egna skrapor om man behöver specialmått också.
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
Verkstad med verktyg och målartillbehör på ett träbord: hammare, målarburkar, sandpapper, måttband, slipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag klar. I mitt lackprojekt har jag använt följande grejer.

På bilden ser ni från vänster till höger:

- Bahco färgskrapa
- Speedheater IR
- Oxalsyra för att bleka trä och få bort det svarta
- Slippapper
- Fuktmätare DT-125 Elma
- Gorilla trälim för att limma fast en liten träbit när jag gick för hårt fram
- Le Tonkinois linoljefernissa som består av linolja och kinesisk tungolja
- T-sprit
- Målarpensel av bra kvalitet, jag testade lite olika penslar men tyckte jag lyckades bäst med en tjock linoljefärgpensel från GnestaPenseln
- Excenterslip från Ryobi som jag lånade av grannen
- Massor med slippapper i olika storlekar, grovlek 40, 60, 80, 120, 180, 240, 320
- Hörselskydd
- Linoljesåpa från Ottossons i Genarp för att göra rent penslar när jag inte förvarat dem tätt förslutet i en plastpåse i frysen

Jag saknade klibbduk och specialanpassat skrapverktyg men annars tycker jag att jag har haft allt.

Det blev 9 lager linoljefernissa allt som allt och det tog 3 veckor att fixa 4 ekdörrar.
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.