6 587 läst · 20 svar
7k läst
20 svar
Projekt slipa och lacka ekdörrar - klarar jag detta på semestern?
Om det är svårt att få bort lack (eller färg) från en dörrpanel så kan man faktiskt göra sina egna verktyg. Jag har karosseripanel på flera dörrar och den går inte slipa med maskin alls.
Man kan dels modifiera en skrapa genom att slipa om formen på den:
Man kan göra sin egen skrapa. Denna är tillslipad ut en bit 2mm stålplåt:
I spåren använder jag även smala stämjärn, tex 4mm, som skrapa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan dels modifiera en skrapa genom att slipa om formen på den:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan göra sin egen skrapa. Denna är tillslipad ut en bit 2mm stålplåt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I spåren använder jag även smala stämjärn, tex 4mm, som skrapa.
Ser fint ut!
Som gammal mahognybåtsägare så har jag skrapat, slipat och lackat en del genom åren och ett tips är att du med fördel kan börja med grövre slippapper och sedan gå nedåt i kornstorlek mellan varje lager lack. Typ 80-120-180-240-320-400 eller så.
Sedan så brukar man väl förtunna lacken med olika andel förtunning.
Le Tonkionois och Epifanes är jättebra båda två, har använt båda med framgång.
Ytterligare tips är att använda klibbduk för att få bort slipdammet mellan varven. Fantastisk produkt.
Antal lager beror ju på vilken finish man vill ha, men det blev nog ofta 7-11 lager på båten.
Nu är det väl lite sent, men för att avlägsna gammal lack så tycker jag nog att varmluftspistol och olika skrapor är helt överlägset. Som någon skrev ovan, man kan göra egna skrapor om man behöver specialmått också.
Som gammal mahognybåtsägare så har jag skrapat, slipat och lackat en del genom åren och ett tips är att du med fördel kan börja med grövre slippapper och sedan gå nedåt i kornstorlek mellan varje lager lack. Typ 80-120-180-240-320-400 eller så.
Sedan så brukar man väl förtunna lacken med olika andel förtunning.
Le Tonkionois och Epifanes är jättebra båda två, har använt båda med framgång.
Ytterligare tips är att använda klibbduk för att få bort slipdammet mellan varven. Fantastisk produkt.
Antal lager beror ju på vilken finish man vill ha, men det blev nog ofta 7-11 lager på båten.
Nu är det väl lite sent, men för att avlägsna gammal lack så tycker jag nog att varmluftspistol och olika skrapor är helt överlägset. Som någon skrev ovan, man kan göra egna skrapor om man behöver specialmått också.
Administrator
· Skåne
· 6 500 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag klar. I mitt lackprojekt har jag använt följande grejer.
På bilden ser ni från vänster till höger:
- Bahco färgskrapa
- Speedheater IR
- Oxalsyra för att bleka trä och få bort det svarta
- Slippapper
- Fuktmätare DT-125 Elma
- Gorilla trälim för att limma fast en liten träbit när jag gick för hårt fram
- Le Tonkinois linoljefernissa som består av linolja och kinesisk tungolja
- T-sprit
- Målarpensel av bra kvalitet, jag testade lite olika penslar men tyckte jag lyckades bäst med en tjock linoljefärgpensel från GnestaPenseln
- Excenterslip från Ryobi som jag lånade av grannen
- Massor med slippapper i olika storlekar, grovlek 40, 60, 80, 120, 180, 240, 320
- Hörselskydd
- Linoljesåpa från Ottossons i Genarp för att göra rent penslar när jag inte förvarat dem tätt förslutet i en plastpåse i frysen
Jag saknade klibbduk och specialanpassat skrapverktyg men annars tycker jag att jag har haft allt.
Det blev 9 lager linoljefernissa allt som allt och det tog 3 veckor att fixa 4 ekdörrar.