Har studerat några trådar om luftning här nu

Såhär ligger det till för mig:

Installerade ny Ctc Ecoflex för 1,5 år sedan. Första tiden luftade jag ur ordentligt och det fungerade som det skulle.

Utöver den ordinarie shuntade radiatorkretsen har jag även en självcirkulationskrets i källaren som jag luftar via en kulventil på vinden där det gammla expansionskärlet satt.

När det var dags för första vintern fick jag ingen värme på självcirkulationskretsen och gick därmed upp på vinden och släppte ut mängder med luft. Värmen kom då igång omedelbart.
Nu i höst hade jag oxå problem med källarelementen och släppte då ut en rejäl omgång luft igen varpå det blev varm och gott även denna gången? Jag har inga problem med luft i den shuntade kretsen. Bara i det grova röret som går upp på vinden och det bör vara luftfritt för att det ska självcirkulera.
Jag har slutet system och har ca 1 bar vid 85 graders panntemperatur.

Min fråga är hur länge det kan frigöras luft i pannan? Det går ju liksom inte att "koka ur" den heller då 85 grader är max enligt termostaten.
 
Om du bara har ett rör upp till vinden så får det inte plats så mycket luft i detta.
Jag hade nog skaffat ett litet tryckkärl på några liter och skruvat detta uppepå din kulventil.

Då kan du köra länger perioder och samla mer luft innan du får problem.

Det måste naturligtvis finnas avluftning på toppen av kärlet.

Det tar tid innan man får ut all luft ur ett system men det skall räcka med 85 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.