Hej alla, jag har gått igenom de flesta trådarna om detta ämne men hittade inget som svarar på mina frågor som jag har.

Jag bor I en hyresrätt med centralventilation. Huset är byggt på 60 -talet. Grannen som röker bor vägg i vägg med mitt sovrum. Röklukten kommer från golv/golvlister. Om jag stänger dörren till sovrummet bildas det en unken röklukt i min lägenhet. Han är en storrökare.

Vad kan jag själv göra för att lösa detta? Har gjort all det som man brukar göra; prata med grannen, kontakta hyresvärden etc.

Mina frågor är följande:

Om jag tar bort kvartslisten och tätar med akrylfog längs hela rummet, kommer röklukten att leta sig igenom resten av lägenheten?

Om man tätar golv/golvlister som hör till väggen i grannens lägenhet som ligger mot min, har man löst det då? Låter det vettigt?

Kan tillägga att röklukten har blivit enormt kännbar när det är låg temperatur. Misstänker att kallras gör att lukten koncentreras ännu mer mot golvet och röklukten blir ännu mer kännbar.
 
The smoke is most likely coming from the ventilation/warm air supply system.
 
S sturnus skrev:
The smoke is most likely coming from the ventilation/warm air supply system.
S sturnus skrev:
The smoke is most likely coming from the ventilation/warm air supply system.
S sturnus skrev:
The smoke is most likely coming from the ventilation/warm air supply system.
How can I solve this?
 
Vad är det för typ av vägg mot grannen?
Detta är ett vanligt problem att röklukt kommer genom otätheter i väggar. Tex. Om du har undertryck i din lägenhet och grannen har öppet ett fönster så blir det övertryck i dennes lägenhet och röken sugs då in mot dig.
Beroende på typ av vägg så kan det hjälpa genom att täta springorna med en mjukfog som inte spricker.
Kan bara nämna att detta problem byggs än idag då många inte har koll på detta.
 
BirgitS
B brabrabra11 skrev:
Har gjort all det som man brukar göra; prata med grannen, kontakta hyresvärden etc.
Har du varit i kontakt med hyresgästföreningen?
 
If it is an HVAC or similar system, a damaged control or missing check valve or incorrect installation may cause air and smoke to be sucked in from another room. In physics it is called the Bernoulli effect. A phenomenon known from paint guns.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är det för typ av vägg mot grannen?
Detta är ett vanligt problem att röklukt kommer genom otätheter i väggar. Tex. Om du har undertryck i din lägenhet och grannen har öppet ett fönster så blir det övertryck i dennes lägenhet och röken sugs då in mot dig.
Beroende på typ av vägg så kan det hjälpa genom att täta springorna med en mjukfog som inte spricker.
Kan bara nämna att detta problem byggs än idag då många inte har koll på detta.
Betongvägg. Lukten kommer definitivt från golvnivå. Har testat att täppa till köksventilen och öppna flera fönster för stt skapa övertryck utan framgång.

Det gjordes en ovk-besiktitning för något år sedan utan anmärkning. Problemet har funnits i flera år men det är inte förrän nu jag börjar känna av det ordentligt. Går det bra att täta här med silikon? Den ena bilden är på rören från elementet som går ner i golvet och den andra är en bild på ett mellanrum vid dörren på motsatta sidan av väggen.
 
  • Närbild på benen av en grå staty eller figurin mot en trägolv och vit list. Slitet, gammalt, detaljundersökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en list mot ett golv, möjligt fuktskada synlig vid träets nedre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit i kontakt med hyresgästföreningen?
Nej. Det är det enda jag inte har gjort. Har inte haft den mentala orken till det eftersom det känns hopplöst.
 
S sturnus skrev:
If it is an HVAC or similar system, a damaged control or missing check valve or incorrect installation may cause air and smoke to be sucked in from another room. In physics it is called the Bernoulli effect. A phenomenon known from paint guns.
They did an ovk-check a a couple of years ago without remarks.
 
Använd inte silikon då det inte går att måla över. Är det grannen under dig eller bredvid? Eftersom det är betongvägg så borde det inte komma igenom den.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Använd inte silikon då det inte går att måla över. Är det grannen under dig eller bredvid? Eftersom det är betongvägg så borde det inte komma igenom den.
Grannen bredvid. Okej, kan det fortfarande inte komma igenom där kvartslisten sitter?
 
B brabrabra11 skrev:
Grannen bredvid. Okej, kan det fortfarande inte komma igenom där kvartslisten sitter?
Nej inte om det är betongvägg då den är ihopgjutem med golvet
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej inte om det är betongvägg då den är ihopgjutem med golvet
Okej nu blev jag osäker. Det låter stumt när man knackar. Men jag kan med 100% säkerhet att det kommer från den lägenheten. Han är den enda som röker på min våning. Ingen röker under/över oss. När han lämnar lägenheten slutar det att lukta.

Rummet är rektangel-format. Väggen som ansluter till grannens är stum. Ena kortsidan är stum, ena långsidan är stum. Den enda sidan som är av mjukare material är den ena kortsidan där elementet sitter och rören går ner mot golvet. Jag blir inte klok på detta. Ska borra imorgon för att se vad det är. Bifogar en bild på en del som inte är täckt av någon list på motsatta sidan av rummet. Kan ena sidan vara av betong och den andre av tegel?
 
  • Närbild av slitet hörn, trä och betong syns under fotskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bumpar tråden. Ingen som har något förslag? Kan man testa att tejpa längs hela ytterdörren från insidan för att säkerställa att det inte kommer från trapphuset? Jo jag vet att man inte kommer ut då 😂

Tänkte ha det i några timmar imorgon för att testa.
 
Put posters in the hallways that smoking causes cancer! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.