É
Finns det T-kopplingar till hängrännor? Hittar inget när jag söker, antingen har de udda namn men min gissning är att de inte finns.

Kan man ta ett 90-graders ytterhörn och sen klippa upp det och göra en egen "fulkoppling" med tätmassa och popnita ihop? Någon som har bättre förslag? "Fulkopplingssidan" ska bara ha ett par decimeter ränna.

Jag har två takhörn väldigt nära varandra så jag vill koppla nya hängrännorna på det gamla takets stuprör. Vet att det finns grenrör men det mest diskreta hade varit att koppla på sig på befintliga hängrännans gavel.
 
É ÉlPon skrev:
Finns det T-kopplingar till hängrännor? Hittar inget när jag söker, antingen har de udda namn men min gissning är att de inte finns.

Kan man ta ett 90-graders ytterhörn och sen klippa upp det och göra en egen "fulkoppling" med tätmassa och popnita ihop? Någon som har bättre förslag? "Fulkopplingssidan" ska bara ha ett par decimeter ränna.

Jag har två takhörn väldigt nära varandra så jag vill koppla nya hängrännorna på det gamla takets stuprör. Vet att det finns grenrör men det mest diskreta hade varit att koppla på sig på befintliga hängrännans gavel.
Du får nog förklara lite bättre vad du menar med T-rör. Vad det är för vinklar etc. Kanske en skiss.
I normalfall kan man göra ett T-rör genom att öppna upp ett hål i en hängränna och klämma på en sån här:
Svart, metallisk ventilationsspets för avgassystem på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É ÉlPon skrev:
Finns det T-kopplingar till hängrännor?
 
  • Gul förvirrad emoji med upphöjda ögonbryn och kliande baksida av huvudet.
Kanske en sån här du menar?
Googla "gutter tee"...
Svartvit ritning av en plastkomponent, möjligtvis en del av ett större system, med fästpunkter och förstärkta strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Det där första är ju inte T-koppling för hängränna utan övergång till stuprör… bara hängdel ska det vara. Men sista bilden är rätt!
 
É
Söker man gutter tee får man även upp bilder på omvikningskupor och annat. Men kanske är rätt benämning ändå? Fast fel språk..
 
É
Inte något som finns från fabrik..
Så det blir till att klippa och klistra..
 
É
Det är det högra taket jag vill ansluta till befintliga stuprör. Det ligger visserligen ca 10 cm högre än den befintliga rännan. Kan det bli problem att det svämmar förbi stuprännan?

Takstolar med vindskydd på byggnadsställning, blå himmel, stuprör, träkonstruktion, husbygge, plastöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Eller lite svårt avgöra höjdskillnaden, om jag sätter hängrännan så lågt som möjligt kanske det inte blir jättefall?

Byggnadskonstruktion, OSB-skivor, takrännor, träbjälkar, presenning, stegar, hus delvis synligt, utomhus, dagtid, himmel, träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.