Tänkte slå till men är osäker på om föreningen har goda förutsättningar eller inte för att överleva högre räntor. Tabell över kapitalkostnader för tre lån med belopp, bindningstid, räntesats, amortering, och total kostnad på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell över nyckeltal för fastighet med kostnader per kvadratmeter, innehåller termer som avskrivning och kassaflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skulle den inte överleva? Frågan är snarare hur din ekonomi klarar höjda avgifter samtidigt som räntan stiger.
 
Föreningen lär nog överleva såvida vi inte får en ekonomisk härdsmälta om i början av 90 talet.

Men personligen skulle jag inte köpa en bostadsrätt där föreningen har en belåning på nära 15 000/kvm.
 
15000 i lån per kvm skulle möjligen kanske eventuellt vara OK om det finns stora ytor lokaler som kan hyras ut till saftig hyra. Men en nyproduktion har troligen inte ett läge där det är möjligt.
Jag skulle avstå köp.
 
Börja med att räkna vad avgifterna blir med en ränta på 5%, många Brf:er är där idag. Ligger den i bra läge med lokaler ?
 
15 000 belåning per kvm har varit normalt länge när det gäller nybyggt. Med tanke på den senaste tidens inflation är det nästan en låg summa.

Så frågan är väl om det är en bra idé att köpa nybyggt över huvud taget i dagsläget. För femton år sedan var det mycket lukrativt, men idag vet jag inte.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att räkna vad avgifterna blir med en ränta på 5%, många Brf:er är där idag. Ligger den i bra läge med lokaler ?
Framgår i känslighetsanalysen hur kostnaden förändras om räntan ökar el. minskar med 1-2 %-enheter.
 
V Vanbeasten skrev:
Framgår i känslighetsanalysen hur kostnaden förändras om räntan ökar el. minskar med 1-2 %-enheter.
Yes, TS ska räkna vad Lgh avgift landar på i detta fall.
 
Gissar att kalkylen bygger på noll amortering också. Kommer nog börja amorteras också.
 
Fairlane
M Masthugg skrev:
Gissar att kalkylen bygger på noll amortering också. Kommer nog börja amorteras också.
Det finns ju en kolumn för amortering?!
 
M Masthugg skrev:
Gissar att kalkylen bygger på noll amortering också. Kommer nog börja amorteras också.
Står ju tydligt att amorteringen är 1%.
 
K Kane skrev:
Står ju tydligt att amorteringen är 1%.
Ah, det missade jag.
 
Räntan kommer att bli högre än vad som är offererat där och därmed avgiften.
Hur stor andel av lägenheterna är tecknade i nuläget? Jag skulle vara väldigt försiktig med att köpa nyproduktion i dagens läge. Alternativt skriva in en klausul om att du får frångå avtalet om under t ex 75% av lägenheterna är tecknade vid överlåtelsedatumet.


https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-hoejda-avgifter.475373/page-5#post-5385820
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.