Hej!

Tidigare husägare har isolerat och gipsat vårt förråd. Vi har hållit det varmt året om men med årets regniga väder såg jag vattengenslag i gipset på ett ställe. Öppnade upp och noterade att det gamla fönstret ovanför (ej i bild) är dåligt. Ska byta det men nu till min fråga…
Jag noterar att man isolerat direkt emot träskiva som är spikade i reglarna och sedan satt plast. Utanpå skivan sitter vertikal panel. Finns ingen luftspalt.

Vill nu fixa detta på ett mer korrekt sätt. Har läst mycket om vikten med luftspalt, men är osäker på hur jag ska få till det. Kan man göra luftningshål i botten eller är det heltokigt?
Hur hade ni gjort? ☺️
 
  • Konstruktion med träreglar, glasullsisolering och plast, möjligen en del av en byggnadsstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B ByggahemMicke skrev:
Hej!

Tidigare husägare har isolerat och gipsat vårt förråd. Vi har hållit det varmt året om men med årets regniga väder såg jag vattengenslag i gipset på ett ställe. Öppnade upp och noterade att det gamla fönstret ovanför (ej i bild) är dåligt. Ska byta det men nu till min fråga…
Jag noterar att man isolerat direkt emot träskiva som är spikade i reglarna och sedan satt plast. Utanpå skivan sitter vertikal panel. Finns ingen luftspalt.

Vill nu fixa detta på ett mer korrekt sätt. Har läst mycket om vikten med luftspalt, men är osäker på hur jag ska få till det. Kan man göra luftningshål i botten eller är det heltokigt?
Hur hade ni gjort? ☺️
Ingen som hr något inspel?
 
Nissens
Lite oklart vad du menar. Sitter träskivan på utsidan som ytterpanel? I så fall skall luftspalten vara utanför träskivan.
 
Nissens Nissens skrev:
Lite oklart vad du menar. Sitter träskivan på utsidan som ytterpanel? I så fall skall luftspalten vara utanför träskivan.
Det var en bra poäng men var ute och kollade, tyvärr verkar det som att träskivan sitter direkt mot reglarna utan luftspalt.

Lögger in en bild på hur det ser ut mot sidan av carporten - tycks vara samma lösning i sammanhängande förråd.

Går det att skapa en luftspalt i efterhand eller är det kört om man inte vill riva hela fasaden?
 
  • Vit vinkel på trävägg, sprickor, färgskalning, behov av underhåll eller målning, struktur, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
B ByggahemMicke skrev:
Det var en bra poäng men var ute och kollade, tyvärr verkar det som att träskivan sitter direkt mot reglarna utan luftspalt.

Lögger in en bild på hur det ser ut mot sidan av carporten - tycks vara samma lösning i sammanhängande förråd.

Går det att skapa en luftspalt i efterhand eller är det kört om man inte vill riva hela fasaden?
Ja, det går, du får ta ner den gamla panelen och glesa upp utanpå träskivan och sedan sätta ny panel i glesen. Det ökar tjockleken på väggarna med tjockleken på på glesen.
 
Hur gammalt är förrådet med den konstruktion? Om det har ett antal år på nacken, är i rimligt skick och du tänker dig använda det med viss uppvärmning som tidigare ägare är det ett stort projekt för troligtvis liten ytterligare nytta. Å andra sidan på detta forum kan även liten nytta generera stora projekt 😎🤪😀
 
Huset byggdes -86 men detta är alltså carport med tillhörande förråd. Tidigare ägare isolerade förrådet, men misstänkte ganska snabbt att det var lite väl snabbt gjort.

Tanken är att det ska bli ett bio-/hängrum, dvs uppvärmt året om, troligen med vattenburen golvvärme framgent.

Det låter helt klart som att projektet blir mycket mer omfattande 😅

Nybörjarfråga men, Dädet är idag endast 75mm isolering, kan det vara aktuellt med åbgbroms istället för spärr?
Andra kreativa lösningar? 😀
 
Nissens
M myrstack skrev:
Hur gammalt är förrådet med den konstruktion? Om det har ett antal år på nacken, är i rimligt skick och du tänker dig använda det med viss uppvärmning som tidigare ägare är det ett stort projekt för troligtvis liten ytterligare nytta. Å andra sidan på detta forum kan även liten nytta generera stora projekt 😎🤪😀
Så du tänker att en luftspalt är onödig? 😳
 
Nissens
B ByggahemMicke skrev:
Huset byggdes -86 men detta är alltså carport med tillhörande förråd. Tidigare ägare isolerade förrådet, men misstänkte ganska snabbt att det var lite väl snabbt gjort.

Tanken är att det ska bli ett bio-/hängrum, dvs uppvärmt året om, troligen med vattenburen golvvärme framgent.

Det låter helt klart som att projektet blir mycket mer omfattande 😅

Nybörjarfråga men, Dädet är idag endast 75mm isolering, kan det vara aktuellt med åbgbroms istället för spärr?
Andra kreativa lösningar? 😀
Som jämförelse vinterbonade jag nyligen ett garage, 140mm i väggarna och 195mm i taket. Och det är absolut inte överdimensionerat…
 
Nissens Nissens skrev:
Så du tänker att en luftspalt är onödig? 😳
För en förrådsbyggnad får man väga ansträngning att gör-om-gör-rätt mot hur konstruktion faktiskt har hållit ihop. Måste du av andra anledningar byta panel sättet man givetvis den nya med spalt men nu lät det som det primärt var ett läckage runt ett fönster som och så borde du ju ha möjlighet att se l om hur detta faktiskt har gått över tid
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Att byta till ångbroms ökar fuktvandringen genom väggen och gör det eventuella problemet större. Det ser ut att vara en tät färg på byggnaden. Då bör det definitivt vara en luftspalt.
 
  • Gilla
ByggahemMicke
  • Laddar…
Tack för kloka svar!

@Nissens Jag ser luftspalt som absolut nödvändigt, därav mitt inlägg. :) Jag funderar bara på om det finns olika sätt att åstadkomma luftspalten. Funderade t.ex. om man kunde skapa ventilation i träskivan och sedan jobba upp en spalt innifrån med asfaltboard etc.
Typ borra hål eller sätta ventialtionsdon, men misstänker att det blir för lite ventilation?
 

Bästa svaret

Nissens
B ByggahemMicke skrev:
Tack för kloka svar!

@Nissens Jag ser luftspalt som absolut nödvändigt, därav mitt inlägg. :) Jag funderar bara på om det finns olika sätt att åstadkomma luftspalten. Funderade t.ex. om man kunde skapa ventilation i träskivan och sedan jobba upp en spalt innifrån med asfaltboard etc.
Typ borra hål eller sätta ventialtionsdon, men misstänker att det blir för lite ventilation?
Ja, jag tror risken är att ventilationen blir begränsad.
Känns som att säkraste lösningen är att bygga luftspalten på utsidan. Panelen mår inte riktigt bra heller av att sitta dikt an träskivan. Träpanelen behöver också kunna torka upp.

Jag hade satsat på det mest säkra kortet även om det skulle ge lite merjobb.
 
Tyvärr ser det inte ut att finnas några bra genvägar utan gör om gör rätt förefaller vara det som gäller.

Alternativt, som tidigare nämndes så kan man låta det vara om skicket är ok fortfarande efter x antal år, men då vara förberedd på att troligtvis behöva åtgärda senare. Ibland kan senare dröja förvånansvärt många år...
 
  • Gilla
ByggahemMicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.