Tjabba folket!

Jag har köpt en avfuktare till källaren ( Wood 22FW).
Fuktigheten i källaren är mellan 62–70 % och jag hoppas apparaten gör att fuktigheten sjunker till under 50%
Hur länge tar det att fuktigheten sjunkna tror ni? snacka vi om några timmar eller några dagar?
 
S Staffan565 skrev:
Tjabba folket!

Jag har köpt en avfuktare till källaren ( Wood 22FW).
Fuktigheten i källaren är mellan 62–70 % och jag hoppas apparaten gör att fuktigheten sjunker till under 50%
Hur länge tar det att fuktigheten sjunkna tror ni? snacka vi om några timmar eller några dagar?
Omöjligt att säga, torkar du tvätt eller varför så lågt värde som inställning ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Omöjligt att säga, torkar du tvätt eller varför så lågt värde som inställning ?
Jag vet inte, hur mycket ska man ha? jag har läst att det bör vara mellan 40- 50 %
 
Onödigt lågt. Vad har du för rum i källaren, hur används de?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Onödigt lågt. Vad har du för rum i källaren, hur används de?
Som ett förråd. vi har tvättstugan där också. det är betongvägg och golv. jag vill inte få mögel under trappen som är trä.

I vintras hade vi många kartonger direkt på golvet och vissa fick mögel under kartongen.

Huset är dränerades några år sedan och vi har en luftvärmepump i källaren. Men det känns att fukten kommer från golvet.
 
S Staffan565 skrev:
Som ett förråd. vi har tvättstugan där också. det är betongvägg och golv. jag vill inte få mögel under trappen som är trä.

I vintras hade vi många kartonger direkt på golvet och vissa fick mögel under kartongen.

Huset är dränerades några år sedan och vi har en luftvärmepump i källaren. Men det känns att fukten kommer från golvet.
Snåla inte med värmen och se till att ha bra ventilation så slipper du avfuktare så hårt. Har du ventiler i källaren och någon fläkt i tvättstugan?
 
  • Gilla
Staffan565 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Snåla inte med värmen och se till att ha bra ventilation så slipper du avfuktare så hårt. Har du ventiler i källaren och någon fläkt i tvättstugan?
luftvarmaren står på 23. men det blir bara 20 grader i källaren. Jag har några luckor i väggerna som man kan öppna. huset är från 40 talet.
 
S Staffan565 skrev:
Som ett förråd. vi har tvättstugan där också. det är betongvägg och golv. jag vill inte få mögel under trappen som är trä.

I vintras hade vi många kartonger direkt på golvet och vissa fick mögel under kartongen.

Huset är dränerades några år sedan och vi har en luftvärmepump i källaren. Men det känns att fukten kommer från golvet.
Fixa något att ställa kartongerna på, att ni tar bort fukten ur luften gör minimal nytta när kartongerna kan suga upp vatten direkt från plattan. Gå över till täta plastbackar istället.
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Fixa något att ställa kartongerna på, att ni tar bort fukten ur luften gör minimal nytta när kartongerna kan suga upp vatten direkt från plattan. Gå över till täta plastbackar istället.
vi flyttade på allting. Det finns inga kartonger där längre. jag vill bara minska fuktighten darför jag köpte avfuktaren. jag har läst på många ställen att man bör ha 40 - 50% fuktigt i källaren. jag tyckte 65-75% var lite för hög.
 
S Staffan565 skrev:
vi flyttade på allting. Det finns inga kartonger där längre. jag vill bara minska fuktighten darför jag köpte avfuktaren. jag har läst på många ställen att man bör ha 40 - 50% fuktigt i källaren. jag tyckte 65-75% var lite för hög.
Du gick i ”fällan” verkar det som
 
  • Haha
Staffan565
  • Laddar…

Bästa svaret

Diagram visar mögelrisk beroende på temperatur och relativ fuktighet över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
[bild]
så om jag tolkar det rätt, det är okej att fuktigheten är mellan 60 till 80 % så länge om temperaturen är mellan 15 eller mer?
 
Bilden talar om när mögel växer, under 60 är inga problem i övrigt.
 
  • Gilla
Staffan565
  • Laddar…
Mitt biorum i källaren med oisolerad betongplatta just nu.
Detta efter att jag fick vatteninträngning när det regnade...
Detta är inget problem, avfuktaren kommer att sänka till 60 med tiden.
Du ser på gubben att det är ok 🙂
 
  • Digital termometer som visar 21,5 °C och 69 % luftfuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staffan565
  • Laddar…
Maalox
Centano Centano skrev:
[bild]
Är mögel= mikrobiell påväxt i detta fall? Eller skall detta ses som något annat? Undrar då många avfuktare till krypgrunder kommer förprogrammerade på 60% RF, men enligt denna så kan den stå på 80% utan problem? Sen elpriserna stack så ställde jag min på 75%… Visa bilaga 726434
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.