Hejsan!

Jag funderar på byggnadsvård och fritidshus från 60- och 70-talet. Går det att kombinera detta på ett bra sätt? Flera fritidshus från dessa åren upplevs som enkelt byggda (?) och med tiden blivit permanentboende. Hur ska man renovera för att återfå eller skapa en charm? Ska man hämta inspiration från villor från 60- och 70-talet eller försöka hämta inspiration från äldre hus, kanske äldre sommarstugor?

(Jag äger inget fritidshus, bara nyfiken hur ni tänker)
 
I Igelknorr skrev:
Hejsan!

Jag funderar på byggnadsvård och fritidshus från 60- och 70-talet. Går det att kombinera detta på ett bra sätt? Flera fritidshus från dessa åren upplevs som enkelt byggda (?) och med tiden blivit permanentboende. Hur ska man renovera för att återfå eller skapa en charm? Ska man hämta inspiration från villor från 60- och 70-talet eller försöka hämta inspiration från äldre hus, kanske äldre sommarstugor?

(Jag äger inget fritidshus, bara nyfiken hur ni tänker)
River skiten och bygger nytt i en stil som passar bra på platsen. 60-70-talet var byggnadsmässigt katastrof på många sätt.

Folk hade dålig kunskap, experimenterade mer och byggde med det material man hade, speciellt på sommarhus, där det inte var så ”noga”.

Däremot finns det en del klassiska möbler som är värda att renovera och bevara.
 
Jag tror likt ovanstående att det många gånger inte är mycket att bygga vidare på. Fritidshus från 60-70 talet är väldigt ofta rent bedrövliga och byggda små från början och sen tillbyggda i väldigt många steg. Stilmässigt är det väl ganska enkel standard typ pentrykök och överlag ganska små som kännetecknar dessa som dom då kallades ”sportstugor” dom var sällan så mycket större än en modern attefallare.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Var ju precis så man tänkte när man rev allt gammalt tidigare skräp från sekelskiftet och framåt. Det var då ungefär lika gammalt som grejer från 60/70-talet är nu. Sett i backspegeln var det inte speciellt lyckat. Tror pendeln kommer svänga tillbaka och även 60/70-tal kommer komma igen. Var tid har sin charm, även den tiden .. många som har minnen från denna speciella tid. Och det blir allt färre hus kvar från den tiden .. Eller rättare sagt, husen finns kvar men moderniseras. Eftersom de är byggda på relativt modern sätt är de lättare att modernisera än gamla hus som inte har standardmått på allt.

Så antingen försöka köra på så mycket saker "original" som möjligt. Eller typ riva allt och göra något nytt. Halvdana lösningar blir varken hackat eller malet. Sen om det är sommarhus kan man såklart göra om ordentligt
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.