Beställde ritningar över huset från kommunen. Tidigare ägare har satt in en kamin i murstocken. I en (vad jag antar är) kontrollbesiktning står det att "balken var borttagen". Men det finns inget bygglov om det. Nu blir jag såklart orolig över vad det är för balk? Måste en balk vara bärande?
 
A
Nej, t.ex. är salmiakbalk sällan eller aldrig bärande.

Tror du för bifoga dokumenten här för att någon ska ha en chans att tolka var "balken" är för något.
 
  • Haha
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Om det är ett sotarprotokoll Låter det mer som ett konstaterande att en balk, som tidigare antingen var inmurad i murstocken eller låg för nära denna, tagits bort pga brandrisk.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Nej, t.ex. är salmiakbalk sällan eller aldrig bärande.

Tror du för bifoga dokumenten här för att någon ska ha en chans att tolka var "balken" är för något.
Ska försöka fixa fram det 👍
Men det stod inget mer angående balken. Det stod att personen hade utfört en tryckprovning i murstocken och att murstocken var lagad. Tätning godkänt. Sedan en rad under så stod det "balken var borttagen". Jag kollade igenom alla handlingar och det stod inget mer om någon balk.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Om det är ett sotarprotokoll Låter det mer som ett konstaterande att en balk, som tidigare antingen var inmurad i murstocken eller låg för nära denna, tagits bort pga brandrisk.
Men kan man bara ta bort en balk hur som helst?
 
Totte_S
Z Zelda1 skrev:
Men kan man bara ta bort en balk hur som helst?
Nej, inte hur som helst.
Om du inte fått med handlingar med huset som ger mer information, så borde du kunna få ut de handlingar från kommunen som låg till grund för att sätta in eldstaden. Där kanske det framgår mer.
Annars är det som yoloboi skrev, man behöver veta rätt mycket om husets konstruktion för att göra den bedömningen.
Edit: missade att det var de handlingarna du har.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Nej, inte hur som helst.
Om du inte fått med handlingar med huset som ger mer information, så borde du kunna få ut de handlingar från kommunen som låg till grund för att sätta in eldstaden. Där kanske det framgår mer.
Annars är det som yoloboi skrev, man behöver veta rätt mycket om husets konstruktion för att göra den bedömningen.
Edit: missade att det var de handlingarna du har.
Jag fick alla handlingar som kommunen hade och har gått igenom allihopa. Det nämns ingen balk någon annan stans. Bör man inte söka bygglov för att ta bort en balk? Huset är från 1938 om det gör någon skillnad. 1plans med källare och vind.
 
BirgitS
Z Zelda1 skrev:
Bör man inte söka bygglov för att ta bort en balk?
Det är en bygganmälan som ska göras för ingrepp i bärande konstruktioner men det är ju många som struntar i det.

1938 byggde man nog mycket sällan så att det behövdes några bärande balkar mer än över dörrar och fönster (korta avstånd).
 
  • Gilla
Zelda1
  • Laddar…
B
Tar man bort en balk så belastas ju de andra mer. Om man dimensionerat balkarna med rejäl säkerhetsfaktor från början, så kanske det inte märks att en är borta. Eller så märker man det när det är rejält med snö på taket. Eller många på övervåningen, eller lite svaj och knarr på golven.

Mitt hus från 44 har kommunen nästan ingen info om, en fyrkantig ruta på en ritning, som kanske är 5-10m från verklig utsättning av huset.

Här där jag bor så finns det mängder med svartbyggen, mer eller mindre varje tomt. Samma gäller nog ofta för ingrepp i bärande konstruktioner i huset.
 
  • Gilla
Zelda1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.