Finns det någon vänlig själ som kan komma med råd.

Har ett torp från 1850, där jag för tre år sen gjorde ett försök att renovera dörren. Det övre gångjärnet satt i rutten karm och dörren hade hängt på trekvart några år. Bytte karmen och köpte gångjärn hos smeden som liknade de som satt i karmen från början.

Hängde på dörren och den är skev, tänker att den blivit det av att hänga snett under några år.

Den skevar ut i hö nedre hörnet om man tittar utifrån. Har hoppats att den ska hänga till sig, även satt på ett skjutlås på utsida som tvingar in hörnan på vintern, men den rätar inte upp sig.

Kollar jag med vattenpass så är det mesta snett både karm och dörr, som det mesta i det här gamla huset.

Finns det nåt man kan göra, eller behöver man bygga ny dörr?

Ladda upp bilder på karmen jag bytte och dörren som den ser ut nu.

Tar tacksamt emot tips.
 
  • Trä med färgflagor nära en vit vägg, rostigt gångjärn, slitna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt fönsterkarm, skadat trä, vit putsad vägg, inblick i rum med mönstrad duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En träregel fäst vid en vägg intill ett grönt fönsterkarm med slitna målade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sliten grå dörr på glänt med en gammal rostig krok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskjulsdörr öppen, gångjärn, lås, gröna och gråa nyanser, stenläggning, utomhus, rustik, delvis visad inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön ytterdörr med fönster öppet i vit vägg, dörrklinka, låssprint och ljuskälla ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då tar dörren i överkant och gljpar i underkant. Hur är dörren om du lägger ett långpass eller en rak bräda på den, är den vind så får du problem, har inte hört att det går att rikta en sådan
 
Jag tror att det lättaste även om det är lite jobb är att försöka släppa på karmen. Den behöver flyttas inåt upptill, eventuellt kanske även anslagsprofilen behöver justeras. Att räta dörren är väldigt invecklat så tror inte det är en lösning.
 
J jonaserik skrev:
Då tar dörren i överkant och gljpar i underkant. Hur är dörren om du lägger ett långpass eller en rak bräda på den, är den vind så får du problem, har inte hört att det går att rikta en sådan
Den glipar bara på ena sidan i underkant, vid gångjärnen sitter den nära. Lägger jag en bräda så verkar den skeva utåt i nederkant tyvärr.
 
L Liljeros skrev:
Jag tror att det lättaste även om det är lite jobb är att försöka släppa på karmen. Den behöver flyttas inåt upptill, eventuellt kanske även anslagsprofilen behöver justeras. Att räta dörren är väldigt invecklat så tror inte det är en lösning.
Tack för råd, vad är ”anslagsprofil? Ja, det kanske är lättare att flytta karmen, men är rädd att förstöra putsen som gjorts om efter bytet.
 
MultiMan
Det är ju en gammal plankdörr som antagligen har slagit sig över åren, pga fukt t ex. Kan du inte sätta en skjutregel av samma variant som sitter på utsidan för att hålla dörren stängd i tätt/rakt läge? Det ser ju ut som att det suttit en sådan på insidan tidigare (enligt bilderna).
 
P Pernilla Dillner skrev:
Tack för råd, vad är ”anslagsprofil? Ja, det kanske är lättare att flytta karmen, men är rädd att förstöra putsen som gjorts om efter bytet.
Anslagsprofilen är den del av karmen som så att säga ”sticker ut”. Tror tyvärr att det blir svårt att få till utan att släppa på karmen. Är man försiktig bör det gå utan förstöra putsen men den kommer behöva lappas i efteråt ändå eftersom det blir en glipa.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det är ju en gammal plankdörr som antagligen har slagit sig över åren, pga fukt t ex. Kan du inte sätta en skjutregel av samma variant som sitter på utsidan för att hålla dörren stängd i tätt/rakt läge? Det ser ju ut som att det suttit en sådan på insidan tidigare (enligt bilderna).
Det är den jag flyttat till utsidan! Går liksom inte dra in dörren på insidan och låsa den, men utifrån går det, om man pressar in med foten, så gör det på vintern, men opraktiskt när man bor här :). Hade varit skönt med en hyfsat tät dörr, men finns kanske ingen rimlig lösning.
 
L Liljeros skrev:
Anslagsprofilen är den del av karmen som så att säga ”sticker ut”. Tror tyvärr att det blir svårt att få till utan att släppa på karmen. Är man försiktig bör det gå utan förstöra putsen men den kommer behöva lappas i efteråt ändå eftersom det blir en glipa.
Aha, fattar, ja, det känns svårt att få ut karmen, i alla fall den delen jag inte bytt. Får fundera vidare
 
En lösning som är lite nödlösning eller på gränsen till provisorisk är att klyva till en kilformad list som passar i glipan som uppkommer och montera den på dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.