Funderar på att bygga ett litet förråd och kollade på färdiga plintar.

Byggmax har 60kg 700mm som jag funderade lite på

Måste man fylla ut under med singel eller kan man bara gräva ett hål för varje plint och stoppa ner dom och sen skyffla tillbaka jorden? Dvs ha plintarna stående direkt på jord? Jag vet att jorden på min tomt är hård som cement en bit ner så jag tror risken för tjällossning är ganska liten.

Kan man gjuta en sula till de färdiga plintarna eller är det onödigt? Hur gör man i så fall? Är det bara att gräva ut hälla ner 10-15 cm betong och sen ställa plinten i det? Eller ska man ta fram borren och slå i några armeringsjärn i plinten?
 
Ingen som vet hur man använder färdiga plintar?
 
Frågvis skrev:
Funderar på att bygga ett litet förråd och kollade på färdiga plintar.

Byggmax har 60kg 700mm som jag funderade lite på

Måste man fylla ut under med singel eller kan man bara gräva ett hål för varje plint och stoppa ner dom och sen skyffla tillbaka jorden? Dvs ha plintarna stående direkt på jord? Jag vet att jorden på min tomt är hård som cement en bit ner så jag tror risken för tjällossning är ganska liten.
För ett litet förråd så kan man göra som du föreslår, och ställa plintarna direkt i jorden.
 
Jag la grus i botten på hålet och sedan lite gjutning runt om plinten och lät det torka innan jag fyllde hålet.
Men om det är bästa sättet vet jag inte, det var en byggar kompis ide.
 
Frågvis skrev:
Funderar på att bygga ett litet förråd och kollade på färdiga plintar.

Byggmax har 60kg 700mm som jag funderade lite på

Måste man fylla ut under med singel eller kan man bara gräva ett hål för varje plint och stoppa ner dom och sen skyffla tillbaka jorden? Dvs ha plintarna stående direkt på jord? Jag vet att jorden på min tomt är hård som cement en bit ner så jag tror risken för tjällossning är ganska liten.

Kan man gjuta en sula till de färdiga plintarna eller är det onödigt? Hur gör man i så fall? Är det bara att gräva ut hälla ner 10-15 cm betong och sen ställa plinten i det? Eller ska man ta fram borren och slå i några armeringsjärn i plinten?
Färdiga plintar torde användas ungefär som gjutna.
Dvs gräv ett lagom djupt hål (för 700 mm polint borde det vara 30-50 cm ungefär) packa lite singel längst ned i hålet som en "sula" - lägg i plinten, se till att den står i våg och åt "rätt håll" och fyll igen/packa med singel.

Jag har gjutit mina plintar själv, men då var det iof ett 45 kvm fritidshus så det skulle ned på tjälfritt djup (80 cm med isolering i mitt fall) + ett uppstick på mellan 40 - 80 cm - så det fanns inga färdiga plintar i den storleken.

Att gjuta var dock plättlätt, och de första plintarna gjöt jag tom utan blandare utan med en lave bara. Betydligt mer lätthanterligt än 60kg tunga plintar blev det också.

Skall du bygga förråd så är väl lecablock ovanpå jorden ett bra alternativ. Eller så tar du två lecablock och gräver ned det ena för stabilitet och "limmar" ihop dom med bruk ?

Färdiga plintar känns, för mig, som om det funkar bäst med staket eller stolpar, där man måste ha till vridmoment ned i jorden, men inte behöver frostfritt . . .

/K
 
Tack för svaren

Jag har byggt ett förråd förut och då gjöt jag. Det var väl inte så svårt men jag tyckte det tog en del tid. Tänkte det kanske vore enklare att bara köpa färdiga, ganska billigt också. 100:-/st... Kostar ju nästan lika lite per Kg som betong i säck.

Har också funderat på att göra en torpargrund bara för att prova på och få lite höjd ovan mark på förrådet.

Ingen som vet någon guide över hur man gör en torpargrund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.