hejsan, har ett tryckkärl efter min bergvärmepump, som jag tror måste bytas ut, dock är jag frågan om det är tryckventilen eller kärlet i sig. själva trycket sjunker väldigt snabbt och de läcker i ”läckageröret”.

frågorna följer
1.byta ut säkerhetsventilen, isf vad skall man tänka på när man köper, märke etc?
2. endast stänga av pumpen, tömma trycket och skriva av ventilen?
 
  • Röd gasflaska med mässingsventil och kopparledningar, mot blå vägg. Industriell, energi, säkerhet, uppvärmning, verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem del, röd expansionskärl, ventiler, kopparledningar, reflexionsvärmerör, installationsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kommer det om du öppnar luft/bildäcksventilen på expansionskärlet?
 
J Josth skrev:
Vad kommer det om du öppnar luft/bildäcksventilen på expansionskärlet?
vatten
 
Då är gummibälgen i expansionskärlet trasigt. Dags för ett nytt expansionskärl.
 
Bara köpa ett lika, tappa ur vatten, vrida loss kärlet, lin och pasta på gängan och gänga dit det nya. Åk för bi macken och kolla trycket i det, ska vara 0,5 -0,6 bar i förtryck.
 
J jonaserik skrev:
Bara köpa ett lika, tappa ur vatten, vrida loss kärlet, lin och pasta på gängan och gänga dit det nya. Åk för bi macken och kolla trycket i det, ska vara 0,5 -0,6 bar i förtryck.
trycket på det nya kärlet?
 
J Josth skrev:
Då är gummibälgen i expansionskärlet trasigt. Dags för ett nytt expansionskärl.
tack, antar att expansionskärlet inte kan påverka om det knackar i rören?
vi får liksom inte in tillräckligt med varmvatten i elementet, så känns som det bara värma upp lite och sedan blir kallt direkt efter när varmvattnet slår av
pumpen är från 2013
 
K Kungkurt skrev:
trycket på det nya kärlet?
Jepp är en bilventil under plastlocket och trycket i kärlet 0,5 - 0,6 bar. Det med värmen då. Fyll på till 1,3 bar och lufta elementen, håll koll på så att trycket ligger mellan 1 - 1,5 bar hela tiden, vid luftning så sjunker trycket. Blir kanske några vändor att fylla på när du luftar. Prova det.
 
J jonaserik skrev:
Jepp är en bilventil under plastlocket och trycket i kärlet 0,5 - 0,6 bar. Det med värmen då. Fyll på till 1,3 bar och lufta elementen, håll koll på så att trycket ligger mellan 1 - 1,5 bar hela tiden, vid luftning så sjunker trycket. Blir kanske några vändor att fylla på när du luftar. Prova det.
förlåt, känner mig lite seg här.
Menar du att innan jag monterar kärlet trycker jag den till 1,3 bar, kopplar in den hemma.
luftar elementen, om det krävs så behöver jag åka tillbaka till macken och fylla den med mer luft? och sedan när elementen är luftade då är detta klart?
 
0,5 bar är lufttrycket i gummibälgen med tomt kärl om huset är max två våningar. 1,3 (1,0 - 1,5) bar är systemtrycket på pannans manometer när man fyller på vatten i värmesystemet efter att expansionskärlet monterats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.