Hej , behöver en hjälp.
Kan jag köpa en speciell nyckel för säkerhetslås någonstans? Jag skulle vilja skruva loss dessa skruvar, handtaget vrider sig runt. Måste jag köpa ett nytt handtag bara eller hela mekanismen?

Tack
 
  • En närbild på en dörrstängare eller ett beslag monterat på en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skåplucka eller låda med fäste, skruv, slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I den typen av mekanismer finns det ofta en "brythylsa" Det är en hylsa av mässing med en inbyggd försvagning. Den skall gå av om man försöker vrida handtaget när det är låst. Ett inbrottsskydd.

Den hylsan kommer du åt om du delar på dörren. Nu förutsätter jag att det är en dörr som kan delas?

Fick byta en sådan hylsa på vår terassdörr på fritidshuset efter ett inbrott (de bröt upp ett fönster istället när dörren misslyckades). Hylsan gick på under hundralappen.

Kan givetvis vara något annat fel också.
 
Handtaget måste lossas för att ta reda på om felet är i handtaget eller spanjoletten även om jag gissar på handtaget.
Du måste lossa envägsskruven för detta men det finns gott om trådar där det beskrivs på forumet.
Jag använder specialbits/verktyg eller en spårskruvmejsel på högkant eller ett dorn för att driva runt skruven moturs tills du kan greppa skruvskallen med en tång, tejpa/skydda runt om med något (kartong) så slipper du märken om du slinter.
H hempularen skrev:
I den typen av mekanismer finns det ofta en "brythylsa" Det är en hylsa av mässing med en inbyggd försvagning. Den skall gå av om man försöker vrida handtaget när det är låst. Ett inbrottsskydd.
Det ska inte finnas något handtagskoppling (brythylsa) från insidan i den dörren.
 
  • Gilla
Mattikoleman
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det ska inte finnas något handtagskoppling (brythylsa) från insidan i den dörren.
Det stämmer. Dörren kan inte delas
T tergo skrev:
har du otur så är det spanjoletten som är kass, det ser ut som där sitter envägsskruv i handtaget kan om de inte sitter alltför hårt lossas med spannerbits.
[länk]
de 4 gaffelliknande bitsen
1 123abc skrev:
Du måste lossa envägsskruven för detta men det finns gott om trådar där det beskrivs på forumet
Tack alla för tipsen! Dessa säkerhetsbits klarade sig inte, så jag borrade hål och skruvade ut med en torx. Jag har ett dilemma nu- kan handtaget repareras, om inte, från vilket företag ska man köpa ( Assa Abloy- vänster??)
 
  • Hand håller en metalldel med rund mekanism, text ”PAT. PEND FIXFABRIKEN”, slitna ytor, två skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en metallplatta med hål och skruvar, mönstrat golv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skruvmejsel och en skruv på en textil yta. Närkontakt, fokus på skruvmejselspets och skruvhuvud. Verktyg, hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett metallgrillredskap med trähandtag ligger på ett v-räfflat mönster. Skruv och mutter i förgrunden, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnMBe och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

När handtaget är löst så ska det vara möjligt att snurra runt det som ska ta stopp är spanjoletten.
Börja med att manövrera spanjoletten med dörren på vid gavel med en stor skruvmejsel och se att det fungerar bra samt stoppar i läget för stängt och öppet.
Om spanjoletten fungerar korrekt så håll fast fyrkantspinnen och se om du kan vrida handtaget så märker du om fyrkantspinnen roterar i greppet vilket den inte ska göra.

Du måste kontrollera det är fel så du inte byte komponenter som inte är trasiga.
 
  • Gilla
Mattikoleman och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
När handtaget är löst så ska det vara möjligt att snurra runt det som ska ta stopp är spanjoletten.
Börja med att manövrera spanjoletten med dörren på vid gavel med en stor skruvmejsel och se att det fungerar bra samt stoppar i läget för stängt och öppet.
Om spanjoletten fungerar korrekt så håll fast fyrkantspinnen och se om du kan vrida handtaget så märker du om fyrkantspinnen roterar i greppet vilket den inte ska göra.
Tack snälla. Nu är jag klar enligt dina instruktioner . Spanjoletten fungerar klockrent och fyrkantspinnen roterar i greppet när håller fast andra sidan .
Nytt handtag behövs , tror jag .
Assa 837- s? Vill kunna låsa från insidan som förut.
 
M Mattikoleman skrev:
Tack snälla. Nu är jag klar enligt dina instruktioner . Spanjoletten fungerar klockrent och fyrkantspinnen roterar i greppet när håller fast andra sidan .
Nytt handtag behövs , tror jag .
Assa 837- s? Vill kunna låsa från insidan som förut.
ASSA 837 används väldigt sällan då den är självlåsande, om man har handtag på utsidan blir man lätt utelåst.
ASSA 835 är den vanligaste men det finns andra om du inte gillar utseendet eller önskar annan funktion.
Du kanske vill ha en underläggsbricka 841S för att täcka det undre skruvhålet hålet eller märken från den gamla underläggsbrickan, det brukar råda lite olika åsikter om de vill ha den eller ej.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.