Hej

Jag ska flytta in i ett gammalt gårdshus och tänker stegvis byta ut golven med början i hallen. Vad tror ni är oddsen att det finns ett trägolv under detta gräsliga som jag inte ens vet vad det är. Kan man hoppas på att hitta trägolv under i så gamla hus?
 
  • Interiör av en tom hall med en randig matta, ett vitt eluttag och två slutna dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Louise R skrev:
Hej

Jag ska flytta in i ett gammalt gårdshus och tänker stegvis byta ut golven med början i hallen. Vad tror ni är oddsen att det finns ett trägolv under detta gräsliga som jag inte ens vet vad det är. Kan man hoppas på att hitta trägolv under i så gamla hus?
Spåkulan säger trägolv/undergolv i mindre god kvalitet. Kanske går att använda kanske inte, beroende på hur pedant du är ;)
 
"Trä" är det troligen, i någon form, men att hitta något som går att slipa fint ska du nog inte räkna med. Det lär vara någonstans mellan gammalt slitet skurgolv till något grovhugget med snusfläckar, aldrig avsett att synas.
Räkna med att riva upp/lägga över om du vill ha ett fint trägolv.
Det kan även möjligen vara ersatt med betong någon gång genom historien.

Ursäkta pessimismen, men jag har sett det ett antal gånger.
 
Fotografen Fotografen skrev:
"Trä" är det troligen, i någon form, men att hitta något som går att slipa fint ska du nog inte räkna med. Det lär vara någonstans mellan gammalt slitet skurgolv till något grovhugget med snusfläckar, aldrig avsett att synas.
Räkna med att riva upp/lägga över om du vill ha ett fint trägolv.
Det kan även möjligen vara ersatt med betong någon gång genom historien.

Ursäkta pessimismen, men jag har sett det ett antal gånger.
Tack, uppskattar ärligheten, inte så mycket att hoppas på då kanske.
 
Riv upp och eventuellt lägg in ett golv du gillar.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.