Tog några Klacksticklingar från vår Fläder i början av juni (kanske i senaste laget) men några verkar nu ha klarat sig.
Tre av dem har nu skjutit nya skott men jag funderar på vad jag ska göra med dem så de klarar vintern?
Planterar jag dem ute så är jag rädd att dessa små späda plantor knäcks av snön eller fryser sönder m.m.
Vågar inte ställa ner dem i källaren för vi kommer glömma vattna dem.

Ska jag bygga en liten drivlåda på backen med ett tak över själva plantan samt lite halm runt eller har experterna bättre idéer?

Unga växter i krukor med stödpinnar, placerade på träbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Växter i kruka med stödpinnar, på veranda, grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tro att de klarar sig ute.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle tro att de klarar sig ute.
Kanske min oro är överdriven...
I ena hörnet på trädgården växer några Körsbärsträd och funderar på om de ska få övervintra där under så de ger lite skydd för snö m.m.
 
Gräv ner krukan så att det blir stabilare förhållanden i den. Fläder brukar ju växa som ogräs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gräv ner krukan så att det blir stabilare förhållanden i den. Fläder brukar ju växa som ogräs.
Bättre att ta ut dem ur krukan dock, alldeles för lätt att glömma bort att vattna på tidig vår och torkar snabbt ut då vet jag av egen erfarenhet😪
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Sätt dem där de ska växa. Det är långt till snön kommer och även om de går av så finns rötterna kvar så de skjuter nya skott.

Min bästa förökning av fläder utfördes enligt konstens alla regler. Jag kapade bitar av grenar i oktober och ställde i en hink vatten över natten i mammas källare. Eftersom jag så klart glömde bort att packa in dem i bilen så hämtade jag dem en månad senare med bara en skvätt vatten kvar men med början på rötter. Alla tog sig.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Sätt dem där de ska växa. Det är långt till snön kommer och även om de går av så finns rötterna kvar så de skjuter nya skott.

Min bästa förökning av fläder utfördes enligt konstens alla regler. Jag kapade bitar av grenar i oktober och ställde i en hink vatten över natten i mammas källare. Eftersom jag så klart glömde bort att packa in dem i bilen så hämtade jag dem en månad senare med bara en skvätt vatten kvar men med början på rötter. Alla tog sig.
Exakt så gjorde jag för att förökade Mårbär till en häck men när jag Googlat om Fläder så verkade det som man skulle göra på annat sätt.
Ska testa detta också för då bode man få större plantor snabbare.
 
Här sprider sig flädern (både den äkta och druvfläder) som ogräs i den gamla stenmuren utan min medverkan. Tyvärr tycks korna i hagen rata dem.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Fläder är ett ogräs och tål mycket stryk, så du får nog kämpa hårt för att misslyckas med sticklingarna 😄 Jag röstar också för att helt enkelt plantera dem på sin riktiga plats. Sensommaren/hösten är ju en bra tid för att plantera buskar och träd 🙂
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Tanken är att de ska stå mitt i gräsmattan så jag behöver ha lite mer storlek på plantan än vad det är nu.
 
Varför behöver de vara större?
 
Z z_bumbi skrev:
Varför behöver de vara större?
Tänkte väl mest att mina är så små och späda så minsta lilla kommer krossa dem.
 
Efter tips här i tråden då testade jag idag att klippa till ett gäng grenar som jag nu satt i en hink med vatten.
Nu får vi se vad det blir av detta...

Gröna växter i röd hink, grusväg, gräs, träd i bakgrunden, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plantera på. Sätt de som blir över i jorden någonstans där du kan ta upp dom om de du satte på "rätt" plats inte tar sig trots allt.

Vi satte ner lite blandade sticklingar i en pallkrage i brist på annat ställe. Ett fåtal dog, andra tog sig fint. En del satte vi ner i jorden på rätt plats och de trivs utmärkt.

Man skall inte räkna med 100% framgång när det gäller växter, så lite backup är bra.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Fläder är tåliga. Jag har haft sticklingar i krukor i flera år på min blåsiga ås i Skåne. De växer och frodas trots rejäl tortyr. Så de tål definitivt övervintring i fula plastkrukor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.