Jag håller på att bygga ett uterum, och funderar på uppvärming. Målet är inte att ha 20 grader året runt, men att under vintern i alla fall hålla en grundtemp på kanske 10-15 grader beroende på vad som är möjligt.

Uterummet byggs på trädäck ca 60cm över marken. Det blir isolerat med 20cm cellplast och vindduk. Partierna är WG70 från willab garden, och 40mm kanalplast till tak. Det ligger i ett hörn, så det är endast 2 väggar glaspartier. Totalt ca 18 kvadrat stort.

Funderar på att lägga golvvärme, jag kan enkelt gå genom källarväggen och hamna direkt i pannrummet och koppla på vattenburen golvvärme på resten av husets system.

Är det någon som har erfarenheter av liknande lösningar? Hur har värmen blivit under vintern?

Tack!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Inte ens Willab gardens vinterträdgårdar är tänkta för att hålla 10-15 grader vintertid utan 8-10 grader. WG70 är ett skjutparti för att kunna sitta där under vår och höst men inte hålla mer än frostfritt under vintern. Det innebär att det är dyrt att värma upp ett sånt uterum till 10-15 grader vintertid.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Inte ens Willab gardens vinterträdgårdar är tänkta för att hålla 10-15 grader vintertid utan 8-10 grader. WG70 är ett skjutparti för att kunna sitta där under vår och höst men inte hålla mer än frostfritt under vintern. Det innebär att det är dyrt att värma upp ett sånt uterum till 10-15 grader vintertid.
Okej, jag kanske får sänka ribban, men målet är ändå någon slags grundtemp. Är det -10 är det klart att det blir svårt men som en vanlig vinterdag är hos mig där det kanske ändå är runt nollan eller 2-3 plus så vore det fint att kanske ha 5-7 grader iallafall. Så att jag snabbare kan värma upp det till vettig temp med en gasolkamin eller infravärme eller något om jag vill sitta där.

Och under hösten när det kanske är runt 10 grader ute så vore det fint att kanske hålla 15 grader inne.
 
Beroende på kostnaden kan en liten luftvärmepump vara ett alternativ, men jag skulle satsa på golvvärme om du kan göra en del av jobbet eller allt helt själv.
 
B
Ett sådant rum borde man kallställa under vintern. Då måste du ha glykol och värmeväxlare, en extra pump och ett extra expansionskärl mot ditt system.

Då blir det rätt dyrt med golvvärme. Jag skulle tro att LLVP blir billigare, dessutom är effekten hög så det går snabbt att värma upp om man vill.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beroende på kostnaden kan en liten luftvärmepump vara ett alternativ, men jag skulle satsa på golvvärme om du kan göra en del av jobbet eller allt helt själv.
Jag kan göra i stort sett allt själv eller med hjälp från bekanta. Luftvärmepump vore ju fint med tanke på hur snabbt de värmer ett rum, och ev blir det en som komplement men om det inte finns någon värme alls i rummet och det rent av blir minusgrader så är det väl inte helt optimalt att köra luftvärmepump
 
B BSOD skrev:
Ett sådant rum borde man kallställa under vintern. Då måste du ha glykol och värmeväxlare, en extra pump och ett extra expansionskärl mot ditt system.

Då blir det rätt dyrt med golvvärme. Jag skulle tro att LLVP blir billigare, dessutom är effekten hög så det går snabbt att värma upp om man vill.
Ja en LLVP är helt klart att föredra om/när man vill värma upp snabbt till en vettig temp. Men angående golvvärmen så är det som sagt att hålla någon sorts grundtemp jag är ute efter. Glykol osv hade det såklart fått bli då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.