C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Arbetsgivaren kan ha. Men sådana arbetsgivare ska man inte jobba för om det går undvika.

edit: många har dock en klausul om konkurrerande verksamhet och det kan det ju vara om man byter arbetsgivare till en inom samma bransch
Instämmer med vad du skriver om att arbetsgivaren kan ha sådana regler. Men generellt finns vad jag vet inga sådana regler.
Jag har själv haft semester och innestående komp som betalats ut i tid, medan jag samtidigt har börjat nytt jobb hos en ny arbetsgivare.
Vet även flera dom tar semester från sitt jobb för att extraknäck några veckor med annat.
Det som kan bli problem är vid olycka eller sjukdom, då det kanske blir tvist om vilken arbetsgivare som ska betala sjuklön.
 
C
C C.Ö skrev:
Men generellt finns vad jag vet inga sådana regler.
Tvärtom är grundregeln i LAS att arbetsgivaren endast kan förbjuda flera anställningar under vissa omständigheter.
https://lagen.nu/1982:80#R3
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Unikt namn
A atomlab skrev:
Staten hatar att man tar ut semesterdagar i kontanter och det beskattas därefter men
Fast 68% låter lite högt?
Enligt den här källan maxar den ut vid 57% vid en årslön på ca 710k.

https://se.indeed.com/karriarrad/betalning-lon/skatt-semesterersattning
Skattesatser på semesterersättning
För dig som är under 65 år och jobbar gäller kolumn 1 i skattetabellen. Under inkomståret 2023 ligger skattesatsen mellan 0 och 57 procent. Ju lägre inkomst du har, desto lägre skatt betalar du.
 
A atomlab skrev:
Staten hatar att man tar ut semesterdagar i kontanter och det beskattas därefter men
Så vilken skillnad är det i skatt på utbetalning av semesterdagar jämfört med andra engångsersättningar?
 
K Kane skrev:
Så vilken skillnad är det i skatt på utbetalning av semesterdagar jämfört med andra engångsersättningar?
Ingen om det är lön vi pratar om. Det roliga är när folk pratar om bonusar. Är de inte delägare så är det beskattat som lön
 
Fundera på att vara anställd hos din gamla arbetsgivare även i April för då kommer det en ny påse med semesterdagar. Så gjorde jag innan pensionering och vips hade jag 60 betalda lediga dagar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Fundera på att vara anställd hos din gamla arbetsgivare även i April för då kommer det en ny påse med semesterdagar. Så gjorde jag innan pensionering och vips hade jag 60 betalda lediga dagar.
Fast vid slutavstämning får man ju tillbaka exakt så många dagar man arbetat in. Oavsett om de blivit tillgängliga för uttag eller inte.
 
  • Gilla
C.Ö och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror på när utbetalningen görs.
[länk]
Ja, men det är fortfarande ingen skatteskillnad på semesterersättningar och andra "engångsersättningar". som @atomlab skrev.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Fundera på att vara anställd hos din gamla arbetsgivare även i April för då kommer det en ny påse med semesterdagar. Så gjorde jag innan pensionering och vips hade jag 60 betalda lediga dagar.
Fast om företaget tillämpar förskottsemster så kommer du ju få ge tillbaks de dagar du inte tjänat in ännu omen hunnit ta ut ?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Fundera på att vara anställd hos din gamla arbetsgivare även i April för då kommer det en ny påse med semesterdagar. Så gjorde jag innan pensionering och vips hade jag 60 betalda lediga dagar.
Intjänandetiden för semesterdagar är 1/4 år 1 till 31/3 år 2.
Så slutar man 31/3 får du fullt antal semesterdagar med dig. Slutar du t.ex. 30/9 får du hälften. Att jobba kvar april ut ger dig ett 2-3 dagar extra bara.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Ja, men det är fortfarande ingen skatteskillnad på semesterersättningar och andra "engångsersättningar". som @atomlab skrev.
Jo, den slutliga skatten blir ju som konstaterats densamma. Men preliminärskatten är ju också en del i skattesystemet även om man så småningom får tillbaka pengarna om det dras för mycket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, den slutliga skatten blir ju som konstaterats densamma. Men preliminärskatten är ju också en del i skattesystemet även om man så småningom får tillbaka pengarna om det dras för mycket.
OK, vad är det då för skillnad på skatt för semesterdagar och t.ex. bonus?
 
K Kane skrev:
OK, vad är det då för skillnad på skatt för semesterdagar och t.ex. bonus?
Ingen om bonusen är lön. Enbart delägare kan få det till lägre skatt
 
S
kashieda kashieda skrev:
Självklart, och vill man inte ha deras tjänster kan man byta geografi.
Behövs inte, det är bara att gå ur Skatten och leva ett bättre liv. Vill inte betala för beskydd som inte existerar.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.