Hej,

Min man och jag är helt okunniga vad gäller husbygge så jag hoppas ni har överseende med några mycket grundläggande frågor.

Vi ska renovera ett duschrum som gjorts på en vind med snedtak. Vi har rivit några platsbyggda skåp från 50-talet för att få lite större utrymme. Skåpen var byggda mot snedtak/takfot och ny liten väggstump måste reglas upp. Comfort ville använda gipsskivor vilket vi sa nej till och de föreslog då mineritskivor istället. Är detta detsamma som de cementbaserade skivor man hört talas om? Vad är Masterboard som vi läst om här?

Obs! duschrummet ska ej kaklas utan vi har valt våtrumsmatta på golv och vägg, tak och snedtak får våtrumsväv som målas.

Kan en så kallad cementbaserad skiva sättas upp direkt mot den uppreglade väggen med isolering?

Vi har ett litet fönster med 45 cm djup fönsternisch som vi tänkt lägga mosaik i. Har vi fattat rätt då vi tänker sätta en cementbaserad skiva även i nischen som underlag.
 
Minerit och Masterboard är två exempel på så kallade fibercementskivor, olika fabrikat. De är lite olika, men i praktiken har det ingen betydelse vilken man väljer. De kan sättas direkt på reglarna, mot isoleringen. Använd dem i nischen också.
 
  • Gilla
mx-5
  • Laddar…
hej! Gyprock har kommit med dom nya skivorna ,dyra !
 
Tack för snabbt och lättfattligt svar!
 
snickar_lasse skrev:
hej! Gyprock har kommit med dom nya skivorna ,dyra !
Fast billigare än fibercementskivor.

(Textina, Lasse syftar på Gyproc Glasroc, en gipsskiva med glasfiber istället för kartong. Möglar inte och är i princip ett lika bra alternativ som fibercement).
 
snickar_lasse skrev:
hej! Gyprock har kommit med dom nya skivorna ,dyra !
Är dessa nya skivor tänkta att ersätta gipset i branschreglerna?
 
Låter som fibercementskivorna är ett bättre alternativ för oss i ett gammalt stenhus.
 
Det skulle jag inte säga. Bägge typerna fungerar utmärkt, de är i princip likvärdiga.
 
Uifrån mina erfarenheter så finns det några praktiska skillnader mellan typerna.

Glasroc är enklare att bearbeta och montera (Väger mindre och kan enkelt bearbetas med handverktyg.) känns dock ganska skör jämfört med kartongbeklädd gips.

Fibercement (i mit fall Minerit VT) är tyngre, inte lika lätt att bearbeta med handverktyg
och kräver speciella skruvar vid montering.

/Håkan


P.S
Är det någon fler än jag som upplevt att det är fler/större luftblåsor i glasroc jfr kartonggipsen?
D.S
 
ivarit som finns på hornbach
lätt att jobba med!
 
hahel skrev:
Är det någon fler än jag som upplevt att det är fler/större luftblåsor i glasroc jfr kartonggipsen?
Fler bubblor vet jag inte, men ytskiktet är märkbart sprödare. Och kliar märkbart mycket mer också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.