Hej
Har en stor gård i min ägo där samtliga huslängor är putsade med spritputs i ytlagret.
Tänkte i sommar börja projektet att slå ner all puts, och lägga på nytt.
Den första väggen är 40 meter lång och ca 3 meter hög från grundmur.
Har läst mycket om en putsspruta som kopplas till en kompressor. Att jobbet med att få upp putsen på väggen blir lättare och snabbare, och putsen sitter bättre än om jag som lekman slår på puts förhand... Allt enligt reklam på Youtube med dessa putssprutor .
Finns det någon här som har använt en sådan.?
Är det lättare och går smidigt, och snabbare trots volymen på puts sprutan är liten ?
Hur viktigt är kompressor storleken?
Är tacksam för synpunkter
Vh Stefan
Putsspruta av metall och trä för applicering av puts på byggnadsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej
Har en stor gård i min ägo där samtliga huslängor är putsade med spritputs i ytlagret.
Tänkte i sommar börja projektet att slå ner all puts, och lägga på nytt.
Den första väggen är 40 meter lång och ca 3 meter hög från grundmur.
Har läst mycket om en putsspruta som kopplas till en kompressor. Att jobbet med att få upp putsen på väggen blir lättare och snabbare, och putsen sitter bättre än om jag som lekman slår på puts förhand... Allt enligt reklam på Youtube med dessa putssprutor .
Finns det någon här som har använt en sådan.?
Är det lättare och går smidigt, och snabbare trots volymen på puts sprutan är liten ?
Hur viktigt är kompressor storleken?
Är tacksam för synpunkter
Vh Stefan
[bild]
Hej hur gick det använde du putssprutan?
 
N
Jag har använt en sådan, man har en skottkärra full med bruk för att fylla den, trycker ner den i kärran för att fylla.
Ska man putsa ut flera cm kanske den kan vara bra. Men inte annars, man sprutar på alldeles för tjock puts.
Och angående processor måste du ha en 16A kompressor, annars orkar inte luften.
 
Lyfter gammal tråd. Nån mer som har provat? Jag ska ha den till spritputs natursten 6 mm. Putslagret ska vara kanske 10-20 mm. har tidigare kört för hand med det är inte lätt, det blir gärna rätt ojämnt tjockt.

Ser ju ut att funka bra på:

"Kompressorn bör ha minst 3hk motor och en fri avgiven luftmängd på 350liter/minut och en tankrymd på minst 50l. Rekommenderat arbetstryck ca 4kg beroende på vilket bruk som används kan det behövas justeras upp eller ner dock aldrig över 6kg."

Min kompressor är lite för liten, 2,5 hk, med 50 liter tank, men man kan ju låna större.
 
K KungAnka skrev:
Lyfter gammal tråd. Nån mer som har provat? Jag ska ha den till spritputs natursten 6 mm. Putslagret ska vara kanske 10-20 mm. har tidigare kört för hand med det är inte lätt, det blir gärna rätt ojämnt tjockt.

Ser ju ut att funka bra på:
[media]
"Kompressorn bör ha minst 3hk motor och en fri avgiven luftmängd på 350liter/minut och en tankrymd på minst 50l. Rekommenderat arbetstryck ca 4kg beroende på vilket bruk som används kan det behövas justeras upp eller ner dock aldrig över 6kg."

Min kompressor är lite för liten, 2,5 hk, med 50 liter tank, men man kan ju låna större.
Hej
Köpte en förra sommaren
Har putsat en gård med den.
1 boningshus på 350 m2
Plus 4 stall
Fungerar bra. Köp en kvalitets kompressor. Jag hade först en billig från jula och en från jem och fix , båda var för klena och motorn brände.

Rejäl kompressor, lagom konsistens på putsbruket och bra väder så blir det ett nöje. Du lär dej efter ett tag.
Mycket nöjd med min. En mycket billig investering som spar högerarmen rejält
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
N
K KungAnka skrev:
Lyfter gammal tråd. Nån mer som har provat? Jag ska ha den till spritputs natursten 6 mm. Putslagret ska vara kanske 10-20 mm. har tidigare kört för hand med det är inte lätt, det blir gärna rätt ojämnt tjockt.

Ser ju ut att funka bra på:
[media]
"Kompressorn bör ha minst 3hk motor och en fri avgiven luftmängd på 350liter/minut och en tankrymd på minst 50l. Rekommenderat arbetstryck ca 4kg beroende på vilket bruk som används kan det behövas justeras upp eller ner dock aldrig över 6kg."

Min kompressor är lite för liten, 2,5 hk, med 50 liter tank, men man kan ju låna större.
Blanda lösare spritputs och slå på för hand.
Denna spruta är inte riktigt lämpat för spritputs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.