Hjälp!
Håller på att rita på övervåningen på vårt planerade 1,5 planhus. Vad jag har lyckats läsa mig till är att ett förhöjt väggliv (som Max får vara 0,7?) så får man ut mer av ytan och mindre med väldigt lågt tak. Men vilken taklutning ger mest yta?

Nedervåningen under halvplanet är 4,5x9 m. Taket går på bredden över denna utan så det blir med en takkupa (heter det så?). På våningen ska rymmas sovrum, wic och badrum.
Med bilden försöker jag visa på takets form. Men vi ska istället ha ”takkupa” längst ut till vänster på husets horisontella takdel.

Alla tips och råd mottagen varmt! Framför allt lite klarhet i hur övervåningen kommer bli utformad.
 
  • Vitt hus med tegeltak, veranda, balkong, och trädgård under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bulanbarr Bulanbarr skrev:
Men vilken taklutning ger mest yta?
Om ni ska ha ett vanligt sadeltak lika bilden så är det ovanligt att göra taket brantare än 45 grader. Med en antagen lutning på 45 grader och ett invändigt totalmått om 4,5 x 9 m så får ni räkna 30 kvm av övervåningen som boarea (BOA). Vill ni ha brantare lutning än 45 grader och därmed kunna räkna mer yta som boarea så bör ni titta på ett mansardtak.

Vad ni själva betraktar som "användbar yta" (till skillnad mot boarea) är en annan femma och där gäller väl bara att ju brantare tak, desto mer användbar yta.

Vad säger er detaljplan om taklutning? Ibland kan detaljplanen specificera en exakt taklutning som måste följas.
 
  • Gilla
Bulanbarr och 1 till
  • Laddar…
Som tillägg till föregående talare vill jag tillägga ang. hur mkt vägglivet kan höjas att det också kan styras av tillåten byggnadshöjd i detaljplan. Ju högre det blir desto bättre kan du nyttja ytan uppe, men kan ju börja se konstigt ut om det blir lite för högt också.
 
  • Gilla
Bulanbarr och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Brantare än 45 har vi inte tänkt, fick inte ihop ekvationen i huvudet. Så brant är bäst! Tack! Mansour tak är inte ett alternativ för oss. 45 grader får vi ha enligt detaljplanen. Max höjden på huset får vara 7m i knock.

Men, hur blir formen på taket inne? Om man har det tvärgående och ut från det kommer denna ”takkupa”? Behöver man ha en lika dan på baksidan av taket för att få mer utrymme hela vägen igenom?

Men 0,7 är max höjd på väggliv eller? För det ska vara 1,5 plan ?😅
 
splinter splinter skrev:
Om ni ska ha ett vanligt sadeltak lika bilden så är det ovanligt att göra taket brantare än 45 grader. Med en antagen lutning på 45 grader och ett invändigt totalmått om 4,5 x 9 m så får ni räkna 30 kvm av övervåningen som boarea (BOA). Vill ni ha brantare lutning än 45 grader och därmed kunna räkna mer yta som boarea så bör ni titta på ett mansardtak.

Vad ni själva betraktar som "användbar yta" (till skillnad mot boarea) är en annan femma och där gäller väl bara att ju brantare tak, desto mer användbar yta.

Vad säger er detaljplan om taklutning? Ibland kan detaljplanen specificera en exakt taklutning som måste följas.
Följdfråga… hur blir måtten? 30 kvm, men hur?🙏
 
Bulanbarr Bulanbarr skrev:
Följdfråga… hur blir måtten? 30 kvm, men hur?🙏
Man mäter boarea vid snedtak enligt speciella regler som finns bra beskrivna på Skatteverkets hemsida.
Skatteverket - Så mäter du ditt småhus

Där hittar du följande beskrivning och illustration:

Illustration av måttsättning för boarea i snedtakat rum, med angivna mått för golvarea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bulanbarr
  • Laddar…
Hej, tack, jag har sett den. Men det hjälper mig inte insett fallet 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.